CJD011 Jazykové biografie a jazyková situace

Faculty of Arts
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Dr. phil. PhDr. Marek Nekula (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Seminář uvádí do synchronního a okrajově i do diachronního výzkumu jazykových biografií, které se soustředí na konkrétního individuálního mluvčího a jeho osobní reflexi jazykově relevantních momentů jeho biografie. K ní lze synchronně proniknout prostřednictvím kombinace jazykově biografických (na-rativních) a částečně strukturovaných interview. Protože je informand začleněn do sociálních sítí, reflektuje se v jazykových biografiích nejen daná jazyková situace v určité zemi nebo regionu, ale také postavení jazyků a variet, postoj k jejich mluvčím, motivace k jejich osvojení a užívání, jakož i jazyková identita mluvčích. Data získaná v jazykově biografických a částečně strukturovaných interview je třeba interpretovat s využitím metod obsahové a konverzační analý-zy a triangulovat je přihlédnutím k obdobně získaným datům a vyhodnocením písemných dokumentů, statistik a zákonů apod., při němž jsou v popředí jiné metody. Diachronní výzkum se omezuje na písemné dokumenty. V jazyce inter-view a v jazyce dokumentů se přitom odráží způsob a úroveň osvojení jazyků a variet i teritorialní a sociální ukotvení mluvčích. Zmíněná interview budou předmětem společné analýzy v semináři. Jde tedy o seminář k sociolingvistice, v jehož rámci je možno se na specifickém tématu seznámit se základními socio-lingvistickými teoriemi a metodami. Achterberg, J.: Zur Vitalität slavischer Idiome in Deutschland: eine empirische Studie zum Sprachverhalten slavophoner Immigranten. München 2005; De Fina, A.: Discourse and Identity. 2006; Denzin, N.: Interpretive Biography. 1989; Fasold, R. W.: Introduction to Sociolinguistics. 1993; Franceschini, R. (ed.): Biographie und Interkulturalität: Diskurs und Lebenspraxis. 2001; Goebl, H.: Kontaktlinguistik. Ein internationales Handbuch, Bd. 1 (1996), Bd. 2 (1997); Keller, T. – Raphaël, F. (eds.): Biographien im Plural. 2001; Lamnek, S.: Quali-tative Sozialforschung. 1993; Nekvapil, J.: On non-self-evident relationship be-tween language and ethnicity: How Germans do not speak German, and Czechs do not speak Czech. Multilingua 19, 2000, 37-53; Nekvapil, J.: Language biog-raphies and the analysis of language situations: on the life of German community in the Czech Republic, in: International Journal of the Sociology of Language, 2003, 63-83; další literatura (české tituly) bude udána v rámci semináře, resp. poskytnuta formou readeru.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast při diskuzi interview a odborných textů obsažených v readeru. Dle domluvy ústní zkouška nebo seminární práce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 8.10., 9.10., 3.12., 4.12., 2.1., 5.1.
General note: Přihlásit se do 20.9.2008 mailem na adrese: marek.nekula@sprachlit.uni-regensburg.de.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2008/CJD011