CJD06 Pragmatika pro doktorandy: ironie a zdvořilost

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Dr. phil. PhDr. Marek Nekula (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs nabízí úvod do lingvistické pragmatiky. Východiskem je zvládnutí teorie mluvních aktů, konverzačních implikatur či teorie relevance, jež lze aplikovat např. při výkladu signalizování ironie. Podle jednoho možného výkladu ironie jde o jazykový fenomén, v němž se kříží tzv. kooperační a zdvořilostní princip. Společně budou kriticky diskutovány různé výklady zdvořilosti s přihlédnutím k předem zadaným a přečteným teoretickým textům. V prezentacích a vlastních písemných pracích půjde o postihnutí specifického uplatnění různých jazykových prostředků v rámci tzv. zdvořilostních strategií v češtině, resp. o reflexi zdvořilosti/nezdvořilosti účastníky komunikace a možnost testovat fungování tzv. zdvořilostních strategií a jejich výrazových prostředků na stávajících korpusech mluveného jazyka. Literatura: P. Brown, S. C. Levinson (1987): Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge; H. P. Grice (1975): Logic and conversation, in: P. Cole, J. L. Morgan (eds.), Speech Acts, New York, 41-58; M. Hirschová (2006): Pragmatika v češtině. Olomouc; G. N. Leech (1983): Principles of Pragmatics. London, New York; S. C. Levinson (1983): Pragmatics. Cambridge; M. Nekula (1990): Pragmalingvistická interpretace ironie, in: Slovo a slovesnost 72, 95-110; M. Nekula (1991): Signalizování ironie, in: Slovo a slovesnost 73, 10-20; J. Nekvapil, J. V. Neustupný (2005): Politeness in the Czech Republic: Distance, levels of expression, management and intercultural contact, in: L. Hickey, M. Stewart (eds.), Politeness in Europe. Clevedon, Buffalo, Toronto, 247-262; John R. Searle (1979): Expression and meaning. Studies in the Theory of Speech Acts. Cambridge; D. Sperber, D. Wilson (1986): Relevance: Communication and Cognition. Oxford; R. J. Watts (2003): Politeness. Cambridge. Čítanka textů s pokyny pro čtení pro první blok bude zaslána po přihlášení do kurzu. Speciální literatura bude upřesněna podle referátů dohodnutých během prvního bloku.
Metody hodnocení
Písemná práce a kolokvium v návaznosti na prezentaci nebo písemnou práci.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: bloky 3.-4. 10. 2007, 1.-2. 11. 2007, 3.-4. 1. 2008.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014.