CJJ28 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé I

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Jana Lukaš (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející)
Garance
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 D42
Předpoklady
CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je možné zapsat paralelně s CJBB178.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V semináři se studenti seznámí se základy výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé. Pozornost bude věnována základním didaktickým postupům v rámci jednotlivých jazykových kompetencí – čtení, psaní, poslech a mluvení. Zprostředkovány budou rovněž poznatky týkající se jazykového testování a hodnocení, zejména v souladu s Evropským referenčním rámcem pro jazyky a s referenčními popisy češtiny. V neposlední řadě se studenti zaměří na využití dostupných výukových materiálů v praxi a na specifika a potřeby ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka pro různé cílové skupiny.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka;
- znát výukové postupy a aktivity;
- vybrat adekvátní výukové a diagnostické materiály;
- rozumět SERRJ a využití referenčních popisů češtiny.
Osnova
  • 1. Úvod.
  • 2. Metody výuky.
  • 3. SERRJ.
  • 4. Výukové materiály.
  • 5. Výuka výslovnosti.
  • 6. Výuka slovní zásoby.
  • 7. Výuka morfologie a slovotvorby.
  • 8. Výuka čtení.
  • 9. Výuka psaní a české ortografie.
  • 10. Výuka poslechu.
  • 11. Výuka mluvení.
  • 12. Jazykové hodnocení a testování.
  • 13. Závěr.
Literatura
  • Referenční popisy češtiny jako cizího jazyka.
  • Šindelářová, J., Škodová, S. (2013): Čeština jako cílový jazyk. Metodika pro výuku dospělých osob s mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany. MŠMT, Praha.
  • Hrdlička M. (2010): Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Vydavatelství Západočeské univerzity, Plzeň.
  • Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka.
  • Hrdlička, M. (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Karolinum, Praha.
  • Doleží, L. (ed.)(2017): Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. AUČCJ, Praha.
Výukové metody
Prezentace, diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast, prezentace, závěrečný test.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.