CJVA2B Anglický jazyk pro akademické účely II

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Malovičová (cvičící)
Mgr. Šárka Roušavá, B.A. (cvičící)
PhDr. Mgr. Libor Štěpánek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Renata Hajslerová (cvičící)
Mgr. Pavel Reich, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Zouhar Ludvíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Šindelářová Skupeňová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Petra Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Beard (cvičící)
Jeffery Mark Yoder, M.A. (cvičící)
Mgr. Dana Plíšková (pomocník)
Ing. Boris Janča (pomocník)
Mgr. Zuzana Janoušková (pomocník)
Ing. Lenka Matyášová (pomocník)
Garance
Mgr. Pavel Reich, Ph.D.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Mgr. Lenka Zouhar Ludvíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJVA2B/A: St 12:00–13:30 U36, I. Malovičová
CJVA2B/B: St 14:00–15:40 U36, I. Malovičová
CJVA2B/C: Út 10:00–11:40 U44, R. Hajslerová
CJVA2B/D: Út 12:00–13:30 U44, R. Hajslerová
CJVA2B/E: Čt 12:00–13:30 U36, R. Hajslerová
CJVA2B/F: Po 18:00–19:30 U36, Š. Roušavá
CJVA2B/G: Čt 14:00–15:40 U44, Š. Roušavá
CJVA2B/H: Čt 16:00–17:40 U44, Š. Roušavá
CJVA2B/I: Čt 12:30–14:05 K12 nerezervovat, P. Reich
CJVA2B/J: Po 9:10–10:45 K22, P. Reich
CJVA2B/K: Po 10:00–11:40 U36, L. Štěpánek
CJVA2B/L: Pá 10:00–11:40 U44, J. Yoder
CJVA2B/M: Pá 4. 1. 10:00–11:30 U36, 12:00–13:30 U36, Po 7. 1. 10:00–11:30 U36, 12:00–13:30 U36, Út 8. 1. 10:00–11:30 U36, 12:00–13:30 U36, St 9. 1. 10:00–11:30 U36, 12:00–13:30 U36, Čt 10. 1. 10:00–11:30 U36, 12:00–13:30 U36, Š. Roušavá
CJVA2B/N: St 15:50–17:25 K33, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/O: Čt 9:10–10:45 J22, K. Beard
CJVA2B/P: St 7:30–9:05 K22, L. Zouhar Ludvíková
CJVA2B/Q: Út 10:50–12:25 J22, L. Zouhar Ludvíková
CJVA2B/R: St 9:10–10:45 K23, L. Zouhar Ludvíková
CJVA2B/S: St 10:50–12:25 K32, L. Zouhar Ludvíková
CJVA2B/T: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Zouhar Ludvíková
CJVA2B/U: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
PdF:ADAPT_AJ Adaptivní test Aj &&(!NOW( CJVA2U Uznání anglického jazyka pro akademické účely II (ekvivalent CJVA2B, CJVA2M) ))&&(! CJVA2U Uznání anglického jazyka pro akademické účely II (ekvivalent CJVA2B, CJVA2M) ) &&(!NOW( cjva2p Online English Course II )) && (! cjva2p Online English Course II )
Tento kurz je PRIMÁRNĚ určen studentům PREZENČNÍHO studia. Ve výjimečných případech je možné studovat formou samostudia on-line kurz cjva2p na základě udělení výjimky. Absolvování kurzu CJVA1B NENÍ podmínkou pro zápis kurzu CJVA2B. INFORMACE O PREREKVIZITĚ - ADAPTIVNÍ TEST ADAPT_AJ: Vážení studenti, vzhledem k poměrně náročným požadavkům předmětu specializované angličtiny na vašich fakultách a vašim rozdílným vstupním znalostem je důležité, aby bylo ověřeno, zda tyto znalosti odpovídají standardizovaným požadavkům pro jednotlivé obory. Z tohoto důvodu je jako prerekvizita nastaven předmět Adaptivní test. Předmět si musíte zaregistrovat jako ADAPT_AJ z katalogu Pedagogické fakulty. Jeho cílem je rychle a objektivně posoudit, zda vaše znalosti angličtiny minimálně odpovídají úrovni B1 dle Evropského referenčního rámce. Podrobnější informace k průběhu a hodnocení testu najdete v osnově předmětu ADAPT_AJ https://is.muni.cz/auth/el/1411/podzim2012/CJVAT01/index.qwarp. Pokud požadované úrovně B1 nedosáhnete, nebudete do kurzů CJV zapsáni. Máte možnost se poté rozhodnout, jak si znalosti zlepšíte - zda si mezery v gramatice a nedostatečnou slovní zásobu doplníte na některé z jazykových škol, individuálním samostudiem nebo zda se přihlásíte do kurzu Online_A, který nabízí Pedagogická fakulta MU a je bez prezenční výuky. U testu nepodvádějte, protože jeho výsledky jsou především ukazatelem pro vás samotné, a pokud budou nadhodnocené, je velmi pravděpodobné, že na studium odborné angličtiny nebudete stačit.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 428 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/428, pouze zareg.: 0/428
Jiné omezení: Počet kurzů je limitován kapacitou pracoviště. Nutno splnit adaptivní test ADAPT_AJ z katalogu Pedagogické fakulty na středně pokročilé úrovni - online.
Mateřské obory/plány
předmět má 271 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu CJVA2B je dosažení úrovně B2 ERR (Evropského referenčního rámce). Jedná se o kurz určený neoborovým studentům angličtiny, který je zaměřen na hlubší rozvoj lingvistických a akademických dovedností s ohledem na oborové zaměření studentů. Výuka se soustředí na tyto prohlubování těchto dovedností:
1. Četba akademických a odborných textů
Student předmětu CJVA2B je schopen porozumět jak hlavním myšlenkám, tak vedlejším bodům složitých textů týkajících se konkrétních i abstraktních témat. Takto je schopen chápat odborný text nejen ve svém oboru, ale i oborech příbuzných.
2. Písemný a ústní projev na dané akademické/odborné téma
Student umí srozumitelnou formou, a to jak při písemném, tak ústním podání, vyjádřit svůj postoj ke konkrétním problémům a následně shrnout hlavní myšlenky obsahové stránky akademického/ odborného textu, přednášky či diskuse. Dokáže své stanovisko logicky zdůvodnit a obhájit. Při vlastní prezentaci na akademicko-odborné téma (v rozsahu 8-10 minut)používá komplexnější jazykové prostředky a komunikativní dovednosti. Poté je schopen vést kratší a efektivní diskusi s posluchači.
3. Poslechové dovednosti
Při poslechu v cizím jazyce je student schopen bez větších problémů porozumět textu s akademicko-odborným zaměřením. V jeho průběhu si dokáže vytvářet poznámky, na jejichž základě si lze text logicky a bez větších chyb reprodukovat. V případě autentických záznamů rozumí hlavním bodům obsahu.
Osnova
  • 1. Presentation Skills 2. Art 3. Education 4. News and Media 5. Women in History 6. World Music 7. Crime and Punishment 8. International Relations 9. Social Sciences 10.Activism
  • 1. V tématu nazvaném Presentation Skills se zaměříte na rozvíjení a zdokonalování velmi praktické dovednosti - jak správně a co nejlépe podat prezentaci na akademické či odborné téma. Zpočátku si zde připomenete hlavní body správného postupu při jejím vytváření a samotném podání. Na několika praktických úkolech skládajících se z poslechových a lexikálních cvičení si osvěžíte užitečnou slovní zásobu, vrátíte se k nejčastějším jazykovým chybám, jichž byste se měli vyvarovat a shrnete si priority, kterými se budete řídit již při přípravě. Gramatika: Slovesa, předložkové vazby se slovesy. Slovní zásoba: Slovní spojení a fráze používané při prezentacích. Jazykové funkce a dovednosti: Prezentace. Kladení a zodpovídání otázek. Společenská komunikace (pozdravy, představování).
  • 2. V tématu nazvaném The Fine Arts se budete zabývat výtvarným uměním. V úvodním kvízu si zjistíte, jaké máte všeobecné znalosti z této oblasti. Dále si zde rozšíříte slovní zásobu, která Vám pomůže při diskusích na toto téma, prakticky si procvičíte, jak za pomoci správných výrazových prostředků a gramatických struktur porovnat dva různé předměty, připomenete si, jak co nejlépe zakončit jednotlivé odstavce textu a v závěru si na poslechovém cvičení ověříte své schopnosti porozumění mluvenému slovu. V diskusním fóru nebude chybět ani prostor pro Vaše názory. Gramatika: Srovnávací věty. Komparativa a superlativa. Slovní zásoba: Výtvarná umění. Jazykové funkce a dovednosti: Porozumění autentickému audiozáznamu. Schopnost vyjádření vlastní myšlenky a názoru, porovnání různých předmětů. Dovednost zakončit jednotlivé části textu.
  • 3. V tématu s názvem Education se podrobněji seznámíte s některými problémy vzdělávacího systému v odlišných zemích světa s cílem rozšířit si nejen své znalosti, ale i slovní zásobu, obeznámit se s některými gramatickými jevy a v neposlední řadě si více prohloubit své poslechové dovednosti. Opět zde budete mít řadu možností, jak na základě textů určených ke čtení či okruhu daných otázek formulovat prostřednictvím diskusního fóra své názory, myšlenky a postoje. Gramatika: Číslovky a předložky. Slovní zásoba: Vzdělání. Jazykové funkce a dovednosti: Porozumění odbornému textu. Poslechové dovednosti: Schopnost prezentovat názor a navrhovat řešení.
  • 4. V tématu News and Media se zaměříte na jednotlivé sdělovací prostředky a způsob, jakým podávají zprávy. Zopakujete si slovní zásobu spjatou s touto tematikou a na konkrétních cvičeních si prohloubíte své jazykové dovednosti, jakými jsou čtení a porozumění obsáhlejším textům, poslechové dovednosti a schopnost diskutovat prostřednictvím fóra. Gramatika: Pasivum a aktivum. Slovní zásoba: Sdělovací prostředky. Jazykové funkce a dovednosti: Čtení odborného textu s porozuměním. Poslechové dovednosti: Schopnost diskutovat na odborné téma.
  • 5. V tématu nazvaném Women in History si připomenete některé z nejvýznačnějších ženských osobností, jež se významně zapsaly do světové historie. Soustředíte se zde zejména na rozvíjení těchto Vašich dovednosti: schopnost porozumění čtenému textu testovanou pomocí doplňování zadaných slov, cvičení s výběrem možností odpovědi pravda, nepravda (true, false) a poslechové cvičení. Gramatika: Slovesa. Minulé časy sloves. Modální slovesa. Slovní zásoba: Významné ženy v historii. Jazykové funkce a dovednosti: Schopnost vyjádřit a obhájit názor v diskusi. Poslechové dovednosti. Čtení odborných textů.
  • 6. V tématu nazvaném World Music se budete zabývat různými žánry světové hudby. Velkou část času pochopitelně věnujete poslechovému cvičení, ale dostanete se i k úkolům kladoucím si za cíl rozšířit Vaši slovní zásobu, dále rozvíjet Vaši dovednost číst a chápat odborné texty psané v angličtině a v neposlední řadě i schopnost diskutovat a vyjadřovat se ke konkrétním otázkám a problémům. Gramatika: Neurčité číslovky v angličtině (vyjadřování málo, trochu, několik). Slovní zásoba: Světová hudba. Jazykové funkce a dovednosti: Poslechové dovednosti. Čtení odborných textů. Schopnost diskutovat v angličtině na odborné téma.
  • 7. V tématu s názvem Crime and Punishment se hlouběji zamyslíte nad problémy, jež jsou úzce spjaty s otázkami zločinu a trestu. Značně si zde rozšíříte slovní zásobu z této oblasti, již potom využijete při diskusích na toto téma. Jistě se zde dozvíte i mnohá zajímavá fakta. Praktická cvičení jsou zaměřena také na schopnost shrnout text či porozumět autentické nahrávce. Gramatika: Časové a podmínkové věty. Slovní zásoba: Zločin a trest. Jazykové funkce a dovednosti: Schopnost shrnout text. Rozvoj poslechových dovedností. Schopnost číst a správně chápat odborné texty.
  • 8. V tématu s názvem International Relations si na úvodním kvízu ověříte své praktické znalosti z oblasti mezinárodních vztahů. Poté se dostanete k nové slovní zásobě, kterou si procvičíte na několika lingvistických úkolech, jakými jsou doplňování slov do textu či jejich přiřazování k daným definicím. Dále si své znalosti a dovednosti procvičíte a vyzkoušíte na poslechovém cvičení, při čtení odborného textu a prostřednictvím diskusních otázek. Gramatika: Spojky. Další spojovací prostředky. Slovní zásoba: Mezinárodní vztahy. Jazykové funkce a dovednosti: Čtení odborného textu s porozuměním. Poslechové dovednosti. Formulace vlastních myšlenek a vyjadřování názoru.
  • 9. V tématu s titulem Social Sciences se nejprve budete zamýšlet nad obecnou definicí tohoto oboru. Dále se budete zabývat smyslem, metodami a teoretickými přístupy tohoto vědního oboru. Z akademických dovedností se soustředíte na schopnost efektivně shrnout odborný text a samozřejmě také na dovednost umět vést diskusi prostřednictvím fóra. Gramatika: Počitatelná a nepočitatelná podstatná jména. Slovní zásoba: Společenské vědy. Jazykové funkce a dovednosti: Shrnutí akademického a odborného textu. Vyjadřování se při diskusi.
  • 10. V tématu s titulem Activism se na začátku budete zabývat definicemi konkrétních pojmů, které úzce souvisejí s tímto tématem. Velký prostor je zde věnován diskusi zaměřené na tuto problematiku. V části zaměřené na porozumění čtenému textu si vyzkoušíte řadu praktických úkolů včetně rozšíření slovní zásoby. V poslechové části se soustředíte na zachycení konkrétních informací, na něž následně odpovíte v několika otázkách. Gramatika: Předložková spojení se slovesy. Slovesné tvary. Slovní zásoba: Aktivismus. Jazykové funkce a dovednosti: Rozvíjení diskusních dovedností a schopností porozumět obtížnějšímu akademickému textu.
Literatura
    povinná literatura
  • A II Seminar materials for the CJVA2B course
  • ŠTĚPÁNEK, Libor, Janice DE HAAFF, Alena HRADILOVÁ a David SCHÜLLER. Academic English – Akademická angličtina: Průvodce anglickým jazykem pro studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011, 224 s. ISBN 978-80-247-3577-1. info
    neurčeno
  • Effective presentations. Edited by Jeremy Comfort. 1st ed. Oxford : Oxford University Press, 2001. 80 s. ISBN 0-19-457065-7.
  • Giving presentations. Edited by Mark Ellis - Nina O'Driscoll. 6. impr. Harlow : Longman, 1997. 96 s. ISBN 0-582-06441-4.
  • Murphy, R. English Grammar in Use, CUP 1995
  • Swan, M. Practical English Usage, OUP 1995
  • Slabá, D., Strnadová, Z. Obecně odborná angličtina/Professional English, Leda 1995
  • Thomson, A.J., Martinet, A.V.A Practical English Grammar, OUP 1986
  • BBC broadcasting, Euronews and CNN
Výukové metody
Prezentace připravené studenty, diskuze na hodinách, četba odborných textů, gramatická cvičení
Metody hodnocení
Typ výuky: Seminární cvičení. Předpokládá se domácí příprava na hodinu. Kurz je ukončen zkouškou, jež se skládá z písemného testu vypracovaného na základě seminárních materiálů označených AII v ISu - aplikace - student - studijní materiály - předmět CJVA2B. Ústní část zkoušky probíhá formou akademických prezentací na odborné téma, a to ve skupinách po dobu celého semestru.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Zkoušku je možné skládat pouze během zkouškového období. Informace o uznávání zkoušek: Studenti, kteří již dříve složili základní (v IS bude hodnocena známkou E) či všeobecnou státní jazykovou zkoušku (v IS hodnocena stejně jakou známkou na vysvědčení) nebo některou z mezinárodně uznávaných jazykových zkoušek (Cambridge FCE, TOEFL PBT v rozsahu 500-600 bodů, TOEFL CBT s minimálním počtem bodů 180 či TOEFL iBT v rozsahu 62-91 bodů, TOEIC s rozsahem bodů 541-700, BEC Vantage, IELTS s hodnocením 5-6, mohou zažádat o uznání předmětu v plném rozsahu. Taktéž bude předmět uznán studentům magisterského programu, kteří tuto jazykovou zkoušku již vykonali v průběhu bakalářského studia a studentům, kteří již jazykovou zkoušku úspěšně absolvovali na jiné univerzitě či fakultě během studia oboru, jež byl příbuzný aktuálně studovanému oboru. Student si přinese doklady o absolvování zkoušky (certifikát, vysvědčení, výpis z IS nebo indexu) nebo potvrzení o vykonaných a uznaných předmětech a vyplněnou žádost, která je k nalezení a ke stažení v IS. Jazykové oddělení žádost posoudí, zadávání hodnocení do IS je v kompetenci jazykového oddělení. Studenti FF se v případě žádosti o uznání již vykonané jazykové zkoušky v průběhu bakalářského studia obrátí rovnou na studijní oddělení FF, které má v kompetenci vložení hodnocení do IS. Žádosti vyřizují všichni učitelé anglického jazyka (na FF i FSS), avšak výhradně během úředních/konzultačních hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je určen i pro ty studenty, kteří neabsolvovali předmět CJVA1B.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výstupní úroveň B2 podle ERR pro hodnocení jazyků. Předmět je i pro ty studenty, kteří nemají absolvovaný předmět CJVA1B, středně pokročilá úroveň. Viz. adaptivní test v IS (Studijní materiály). Registrace testu pod kódem ADAPT_AJ.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.