CORE007 Pád říše nebo zrození Evropy?

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History (přednášející)
Garance
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 18:00–21:40 N51
Předpoklady
! NOWANY ( ARTS006 The Fall of an Empire ) && ! ARTS006 The Fall of an Empire
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V tradičním příběhu evropské kultury odpovídá příchod „barbarů“ konci největší civilizace antického Středomoří, Římské říše. Byla situace opravdu takto jednoduchá? Kdo byli tito „barbaři“? A skutečně se impérium zhroutilo, nebo se spíše transformovalo? Cílem kurzu je studovat prvky umělecké, vizuální, materiální a performativní kultury, které vznikly v tomto mimořádném okamžiku historie. Nejprve se zaměříme na předsudky o „temném středověku“, které se tvořily od renesance do našich dnů. Následně budeme zkoumat roli výtvarných médií v měnících se dějinách: budeme postupovat od soch po „dvojrozměrné“ obrazy, od svitku po kodex, od iluzivního obrazu po obraz ikonický. Nakonec budeme analyzovat roli, kterou hraje setkávání kultur – zásadní pro zkoumané období – při zrodu „středověku“. Kurz chce probouzet kritické myšlení, posouvat studenty mimo intelektuální „konformní zónu“ a nutit je klást si odvážné otázky důležité pro pochopení (nejen) minulosti Evropy.
Výstupy z učení
- se seznámí s jedinečnou vizuální a materiální kulturou minulosti, na které stojí současná evropská civilizace.
- se setká s metodologickými postupy, na základě kterých je možné komplexně analyzovat společnost díky studiu vizuální a materiální kultury.
- se naučí přemýšlet o studovaném období bez (koloniálních, náboženských atd.) předsudků, které většinová společnost k minulosti má.
Osnova
  • 1. Co je to vizuální kultura? Co jsou dějiny umění? Jaký význam má jejich studium dnes? Jaké nástroje a metodologie používat?
  • 2. Jak současnost přepisuje minulost? Co je to „pozdní antika“?
  • 3. Jak se rodí nový vizuální jazyk? Invence, která přišla z katakomb.
  • 4. Konstantin, kult osobnosti a mezikulturní společnost.
  • 5. Mediální revoluce IV.–V. století: obrazy, které září a moc nových rituálů.
  • 6. Byzanc a Západ: poslední záchvěvy „globálního“ středomoří v 6. století.
  • 7. Už jsou tu!: příchod kočovníků do říše a zrození abstrakce.
  • 8. Britské ostrovy a (ne vždy mírný) kulturní dialog.
  • 9. Damašek a zrození islámské vizuality 10. Tak jak to tedy bylo: Pád říše či zrození Evropy?
Literatura
    doporučená literatura
  • Ivan Foletti, Zuzana Frantová, Mediální Revoluce, Christianizace Evropy, Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny, Brno 2021.
  • Empires of Faith in Late Antiquity Histories of Art and Religion from India to Ireland, Jas‘ Elsner ed., Oxford 2020.
  • Imagining the Divine. Art and the Rise of World Religions, exhibition of Ashmolean Museum, Jas‘ Elsner, Stefanie Lenk eds, Oxford 2017.
  • Teorie obrazu v raném křesťanství? Chiara Bordino ed., Brno 2020.
  • Ivan Foletti, Katharina Meinecke, Jupiter, Kristus, Chalífa: Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VII. století), Brno 2019.
Výukové metody
Interaktivní přednáška prostřednictvím dialogu se studenty.
Metody hodnocení
Závěrečná krátká esej
Informace učitele
https://www.youtube.com/watch?v=P4Sztxp99cA&list=PLRfeyjVJZQnoT5jyq7BRB0Ihe-E6vlcEn
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.