DU1376m Dějiny světové fotografie

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lukáš Bártl, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 K31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednáškového cyklu je seznámit posluchače s vývojem fotografie v průběhu 19. a 20. století. Zvláštní pozornost je věnována nejen nejdůležitějším umělcům, ale i technologickému vývoji média jakožto nezbytnému předpokladu tvůrčí práce. Důraz je kladen také na vztah fotografie k ostatním projevům výtvarného umění, někdy též sociologii a společnosti obecně. Po absolvování by posluchač měl získat základní orientaci v dějinách světové fotografie a chápat různorodé přístupy k médiu od čistě technických experimentů na počátku devatenáctého století přes avantgardní vymezení hranic fotografie až po konceptuální tendence doby nedávné.
Osnova
  • 1) Počátky média fotografie, předpoklady vzniku a první fotografové-vynálezci – Niepce, Daguerre, Bayard, Talbot. 2) Masové rozšíření média, technologické inovace a význační fotografové 19. století. 3) Piktorialismus, souvislost s dobovým uměním, časopis Camera Work a Alfred Stieglitz. 4) Avantgardní fotografie, její formální znaky, souvislosti s dobovým uměním, konstruktivismus. 5) Nová věcnost a skupina f64. 6) Světová surrealistická fotografie a souvislosti s výtvarným uměním. 7) Dokument do druhé světové války. 8) Sociálněkritický dokument do druhé světové války. 9) Dokument v průběhu a po druhé světové válce (humanismus, Magnum) 10) Dokument války ve Vietnamu, Robert Frank a „new documents“. 11) Fotografie a konceptuální umění – tzv. düsseldorfská škola. 12) Rozšířené hranice (Goldin, Witkin, Mapplethorpe).
Literatura
  • Helmut Gernsheim, A Concise History of Photography, London 1965.
  • Pavel Scheufler, Historické fotografické techniky, Praha 1993.
  • Joel Meyerowitz, Colin Westerbeck, Bystander: A History of Street Photography, Boston 1994.
  • FÁROVÁ, Anna. Dvě tváře. Edited by Viktor Stoilov. Vyd. 1. Praha: Torst, 2009, 1151 s. ISBN 9788072153695. info
  • FOSTER, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková. Praha: Slovart, 2007, 704 s. ISBN 9788072099528. info
  • A new history of photography. Edited by Michel Frizot. Köln: Könemann, 1998, 775 s. ISBN 3829013280. info
  • MRÁZKOVÁ, Daniela. Příběh fotografie : vyprávění o historii světové fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů významných osobností a mezních vývojových okamžiků. Druhé, upravené vydání. Praha: Mladá fronta, 1986, 269 stran. URL info
  • SKOPEC, Rudolf. Dějiny fotografiev obrazech od nejstarších dob k dnešku. Praha: Orbis, 1963, 501 s. URL info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
kolokvium
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2018, jaro 2019.