DU1405a Czech Painting of the 19th century

Faculty of Arts
Spring 2018
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Robert Janás, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Robert Janás, Ph.D.
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts
Timetable
Mon 17:30–19:05 K31
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V 19. století zažívaly Čechy rozmach české národní emancipace. Toto prostředí se stalo prostorem pro vznik mnohých legend o národní výjimečnosti, které se týkaly i výtvarných umělců. Čechy byly ale v 19. století stále ještě jednou z korunních zemí Habsburské monarchie a Praha jedním z provinčních hlavních měst říše (Provinzhauptstadt). Počet obyvatel Prahy nedosahoval ani čtvrtinu obyvatel Vídně. Akademie výtvarných umění v Praze nemohla konkurovat akademiím ve Vídni nebo Mnichově. 19. století bylo na jedné straně dobou rozmachu české národní emancipace, na druhé straně české malířství po výtvarné stránce stále vycházelo z cizích vzorů. Češi proklamovali antagonismus vůči německému, ale ve výtvarném umění nadále tvořili v kontextu německé tvorby. Klíčovou roli pro formování českého malířství 19. století hrál Mnichov. Z Mnichova přicházeli na Akademii výtvarných umění profesoři, kteří položili základy českých malířských škol (Christian Ruben, Maximilian Haushofer). Mladí čeští malíři při cestách za zahraničními. zkušenostmi odcházeli nejčastěji do Mnichova. V průběhu 2. poloviny 19. století se ale stále častějším cílem jejich studijních cest stávala Paříž. Cyklus přednášek bude sledovat vývoj malířské scény v Čechách, především v Praze, zasazený do širších souvislostí v rámci středoevropského a německého prostředí (Mnichov…) a globálnějších evropských vlivů (Paříž…).
Syllabus (in Czech)
  • 1) Klasicismus a nazarénská malba (Bergler, Führich, Tkadlík, V. Mánes, Hellich) 2) Rubenova škola a romantický historismus (Ruben, Lhota, Lauffer, Javůrek, Trenkwald, Svoboda) 3) Biedermeier (J. Mánes, Q. Mánes, Gareis, Machek) 4) Romantická krajinomalba (Postl, Kohl, A. Mánes, Navrátil, Piepenhagen) 5) Haushoferova krajinářská škola a romantický realismus (Haushofer, Kosárek, Bubák, Ullik, Chvála, Havránek) 6) Realismus (Pinkas, Barvitius, Purkyně, Čermák) 7) Generace Národního divadla (Aleš, Ženíšek, Brožík, Hynais) 8) Naturalismus (Schikaneder, Marold, Bartoněk, Liška) 9) Symbolismus (Pirner, Knüpfer, Oliva, Mašek, Gretsch, Mandl, Myslbek) 10) Symbolistní stylismus (Jenewein, Schwaiger, Beuronská škola, Preisler) 11) Mařákova škola a krajinomalba přelomu století (Chittussi, Riedel, Mařák, Kaván, Lebeda, Slavíček, Hudeček, Radimský, Jansa)
Literature
    recommended literature
  • DVOŘÁKOVÁ, Nina. 90 let Domu umění města Brna : architektura, historie, výstavy, kulturní činnost 1910-2000, Dům umění města Brna 20. října - 10. prosince 2000. Edited by Jana Vránová. Brno: Dům umění města Brna, 2000, 231 s. ISBN 80-7009-124-X. info
Teaching methods
lectures
Assessment methods
oral exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/DU1405a