DU2853 Vizuální kultura doby Lucemburků (1310-1437)

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Michaela Ottová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 23. 4. 8:00–11:00 VP, Út 24. 4. 8:00–11:00 VP, St 25. 4. 8:00–11:00 VP, Čt 26. 4. 8:00–11:00 VP, Pá 27. 4. 8:00–11:00 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cyklus představí sochařství vznikajícího v době vlády Lucemburské dynastie (Jan, Karel, Václav, Zikmund), tedy zhruba časovému období (1310-1437). Naše země za vlády lucemburkých panovníků se postupně stávaly významným uměleckým regionem, kde primární roli hrála Praha - královské sídlo. Především za vlády Karla IV a jeho synů se stal pražský dvůr klíčovým mezinárodním uměleckým centrem, jehož rezonanci může sledovat v celé střední Evropě. Cyklus reaguje změnu badatelského diskurzu, který přinesly nedávné výstavní koncepty. Problematika je sledována na vybraných tématech v chronologickém sledu v širokém rejstříku aktuálních badatelských přístupů, které se věnují objednavatelským strategiím panovníka i dvora, kontextuálním otázkám funkce a recepce uměleckých děl soudobou společností, stejně jako tradičním metodám stylu a ikonografie, nevyjímaje ani proměny vizuálního kánonu a tělesnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen porozumět sochařství vrcholného a pozdního středověku ve středovropském kontextu.
Osnova
  • Dosavadní metodické přístupy a možnosti výzkumu gotického sochařství (J. Opitz, A. Kutal, J.Homolka, I. Hlobil, R. Suckale, J. Fajt, A. Mudra) Jan Lucemburský a počátky gotického sochařství v Čechách Recepce poklasické katedrální gotiky u nás a ve střední Evropě Mistr Michelské Madony - koncept autora, dílny, či vrstvy? Otázky preferencí uměleckých druhů - socha vs. malba - organizace "uměleckých řemesel" "Císařský styl" Karla IV Praha jako evropské umělecké centrum 2. poloviny 14. stol. Trůnící Madony a třetí čtvrtina 14. století Petr Parléř a huť při katedrále sv. Víta v Praze Václav IV., Jan z Jenštejna a krásný sloh Funkce a recepce uměleckých děl v období krásného slohu Krumlovská a Toruňská Madona - koncepty mistrů, dílen a okruhů Pieta krásného slohu "Proměny těla" ve 14. století Zikmund Lucemburský a umění na jeho dvoře Mistr Týnské kalvárie a jeho datování "Vyřešení" krásného slohu a první projevy pozdní gotiky
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
Test, kolokvium
Informace učitele
Základní literatura: Umění posledních Přemyslovců, Praha 1982 Aleš Mudra: Kapitoly k počátkům řezbářské tradice ve střední Evropě, Opera FPhUC II., Praha 2007 Klára Benešovská (ed.): Královský sňatek Královský sňatek : Eliška Přemyslovna a Jan Lucemburský - 1310, Praha 2010 David Majer (ed): Král, který létal, moravsko-slezské pomezí v kontextu středoevropského prostoru doby Jana Lucemburského, Ostrava 2012 Fajt, Jiří (ed.), Karel IV. – císař z Boží milosti (kat. výst.), Praha 2006. A. Kutal, České gotické sochařství 1350 - 1450, Praha 1962 A. Kutal, České gotické umění, Praha 1972 A. Kutal, J. Homolka, in: Dějiny českého výtvarného umění, I/1, 2, Praha 1984 J. Fajt - M. Hörsch, Císař Karel IV. (1316-2016), Praha 2017
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/DU2853