DVHc090 České divadlo od moderny k avantgardě

Filozofická fakulta
podzim 2003
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D.
Rozvrh
St 8:20–9:55 13, Čt 15:00–16:35 10
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Sylabus 1. Organizace, úvod. 2. Kontext a doba, moderní umělecké směry a vývoj českého divadla. 3. Česká divadelní moderna v kontextu evropského divadla. Národní divadlo, Městské divadlo na Král.Vinohradech, Lyrické divadlo a Divadlo umění. 4. Jaroslav Kvapil, dramatik, dramaturg, režisér, organizátor. 5. Český divadelní expresionismus - K.H.Hilar, F.Zavřel. 6. K.H.Hilar, český režisér na pomezí moderny a avantgardy. 7. Počátky hnutí tzv. malých scén a jejich vliv na moderní divadlo. Lucerna. Revoluční scéna. 8. Česká divadelní avantgarda. Devětsil, poetismus, konstruktivismus. Vladimír Gamza. 9. Jiří Frejka. Osvobozené divadlo. 10 .Jindřich Honzl. Voskovec a Werich. 11. E.F.Burian.Voiceband. 12. Dada a Moderní studio. 13. Závěr Způsob ukončení: kolokvium (ústní) Práce: dobrovolné, prezentované v hodině, na závěr odevzdané, bodové zvýhodnění při ukončování Témata prací: Dramatické tvorba Viktora Dyka, Jaroslava Hilberta, bratří Čapků, Jiřího Mahena, Vítězslava Nezvala, popř. jiného autora. Herecké portréty EduardaVojana, Hany Kvapilové, Romana Tumy, popř. jiné osobnosti (např. J.Mošna, M.Hübnerová, aj.) Portrét scénografa Josefa Weniga, Vlastislava Hofmana, Antonína Heythuma, popř. jiné osobnosti. Projekce: Možné také mimo vlastní přednášky v případě zájmu
Osnova
  • Osnova Vývoj českého moderního divadla, přední osobnosti české divadelní režie, období impresionismu, symbolismu, expresionismu, civilismu, dada a surrealismu, analýza klíčových inscenací, dramatická tvorba, proměny herectví, divadelní kritika.
Metody hodnocení
Typ výuky a zkoušky Typ výuky a zkoušky: 2 hodiny týdně, kolokvium
Informace učitele
Informace učitele Prameny: Hry V.Dyka, bratří Čapků, J.Hilberta, J.Mahena, A.Hoffmeistera, V.Nezvala aj. Literatura: Burian,E.F:Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha 1980. Burian,E.F.:Sborová recitace a scénická hudba. Voice-band. In:Nové české divadlo 1927. Praha 1927. S.90-92. Burian, J.M.:Modern Czech Theatre. 2002. Caltová,M.:Český jevištní konstruktivismus. In:Acta scaenographica 9, 1968/69. Černý,F.:Kapitoly z dějin českého divadla. Praha 2000. Černý,F.:Měnivá tvář divadla. Praha 1978. Česká divadla:Encyklopedie divadelních souborů. Praha 2000. Český taneční slovník.Tanec.Balet.Pantomima. Praha 2001. sb.Čtvrtstoletí Městského divadla na Královských Vinohradech. Praha 1932. Dějiny českého divadla IV. Praha 1986. Frejka,J.:Režie jako projev průbojného ducha. Praha 1980. Hilar,K.H.:K.H.Hilar o divadle.Praha 2002. Holzknecht,V.:Jaroslav Ježek & Osvobozené divadlo. Praha 1957. Honzík,K.:Ze života avantgardy. Zápisky architektovy. Praha 1963. Honzl,J.:Roztočené jeviště. Praha 1925. Honzl,J.:Základy a praxe moderního divadla. Praha 1963. Horová,E.:Jaroslav Kvapil. Praha 1962. Janský,K.:Počátky scénografie české divadelní avantgardy. In:Acta scaenographica 4,1963/64,č.7,s.125-132. Kladiva,J.:E.F.Burian. Praha 1982. Kundera,L.:Jaroslav Kvapil, život a dílo. Praha 1944. Kvapil,J.:Úvahy o režii. Praha 1972. Národní divadlo a jeho předchůdci. Praha 1988. Obst,M.- Scherl,A.:K dějinám české divadelní avantgardy. Praha 1962. Pelc,J.:Zpráva o Osvobozeném divadle. Praha 1982. Píša,A.M.:Divadelní avantgarda. Praha 1979. Ptáčková,V.:Česká scénografie XX.století. Praha 1979. Schonberg,M.:Osvobozené.Toronto 1980. Tille,V.:Činohra ND od roku 1900 do převratu.Praha 1935. Voskovec,J.-Werich,J.:Faustovy skleněné hodiny. Praha 1997. Voskovec,J.-Werich,J.:Hry Osvobozeného divadla.Sv III. Praha 1956.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007.