DVT055 Postdramatické divadlo

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (přednášející), prof. PhDr. Eva Stehlíková (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Radmila Janoušková, DiS.
Rozvrh
Čt 11:40–13:15 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky tzv. post-dramatického divadla. Nejprve budou vyloženo širší filozofické, estetické a sociologické zázemí postmoderní kultury a definovány klíčové pojmy postmoderní diskurzu (např. F.Lyotard, M.Foucalt, J.Derrida, W.Welsh atp.). Další část bude věnována výkladu tezí Hanse-Tiese Lehmana o post-dramatickém divadle. V následných seminárních diskusích budou tyto teze vztahovány k vybraným divadelním textům 2.poloviny 20.století a prověřován jejich explikační potenciál (zejm. G.Stein, H.Müller, P.Handke, E.Jandl, E.Jelinek, M.Crimp).
Osnova
  • Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky tzv. post-dramatického divadla. Nejprve budou vyloženo širší filozofické, estetické a sociologické zázemí postmoderní kultury a definovány klíčové pojmy postmoderní diskurzu (např. F.Lyotard, M.Foucalt, J.Derrida, W.Welsh atp.). Další část bude věnována výkladu tezí Hanse-Tiese Lehmana o post-dramatickém divadle. V následných seminárních diskusích budou tyto teze vztahovány k vybraným divadelním textům 2.poloviny 20.století a prověřován jejich explikační potenciál (zejm. G.Stein, H.Müller, P.Handke, E.Jandl, E.Jelinek, M.Crimp).
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek. Hodnocení je založeno na záverečné písemné práci.
Informace učitele
Literatura: COLLINI, Stefan (ed.): Interpretácia a nadinterpretácia (Umberto Eco a Richard Rorty, Jonathan Culler, Christine Brooke-Roseová), Bratislava (Archa) 1995. DERRIDA, Jacques: Texty k dekonstrukci, přel. Miroslav Petříček jr., Bratislava (Archa) 1993. FOUCAULT, Michel: Archeologie vědění, Praha (Herrmann a synové) 2002. GABLIKOVÁ, Suzi: Selhala moderna?, přel. S.M.Blumfeld, Olomouc (Votobia) 1995. GÁL, Egon – MARCELLI, Miroslav (eds.): Za zrkadlom moderny, Bratislava (Archa) 1992. LEHMANN, Hans Thies: Postdramatické divadlo, Bratislava (Divadelný ústav) 2007. LYOTARD, Jean-Francois: O postmodernismu, přel. Jiří Pechar, Praha (Filosofia) 1993. PETŘÍČEK, Miroslav: Úvod do (současné) filosofie, Praha (Herrmann & synové) 1997. RORTY, Richard: Nahodilost, ironie, solidarita, přel. Pavel Toman, Praha (Pedagogická fakulta University Karlovy) 1996. ROUBAL, Jan (ed.): Souřadnice a kontexty divadla. Antologie současné německé divadelní teorie, Praha (Divadelní ústav) 2005. SZONDI, Peter: Teória modernej drámy, Bratislava (Tatran) 1969. ŠTĚPÁNKOVÁ, Julie: "Otevřené dílo", Orientace, čís. 3, 1968, str.73-78. + vybrané texty uvedených dramatiků.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/DVT055