DVT077 Hudební divadlo: teorie a typy

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D. (přednášející), doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Rozvrh
Út 12:30–14:05 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je úvod do dějin a teorie hudebního divadla a v jeho historických proměnách - od antických počátků, přes středověké texty, barokní operu až po současné hudební divadlo v jeho rozmanitosti (moderní opera, komorní a televizní opera, muzikál, činoherní melodrama).
Osnova
  • Úvod do problematiky, teorie a dějin hudebního divadla
  • (1) hudební divadlo jako fenomén
  • (2) historický úvod do hudebního divadla
  • (3) žánry hudebního divadla
  • (4) drama a melodrama
  • (5) typ dramatický (klasicistní, realistická a modernistická opera)
  • (6) typ melodramatický (barokní a romantická opera)
  • (7) problematika árie a songu
  • (8) vizuální a akustické obrazy; expresivita; sentiment
  • (9) problematika operního libreta
Literatura
    povinná literatura
  • ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění : teoretická dramaturgie. V Praze: Melantrich, 1931, 408 s. info
  • ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění : teoretická dramaturgie. 2. vyd., (v Panoramě 1.). Praha: Panorama, 1986, 412 s. info
  • HONOLKA, Kurt. Na počátku bylo libreto. Praha: Supraphon, 1967. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí... Vydání první. Praha: Supraphon, 1974, 250 s. info
  • SPURNÁ, Helena. Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty. Praha: Národní divadlo, 2004, 495 s. ISBN 80-7258-161-9. info
    doporučená literatura
  • HEILMAN, Robert Bechtold. Tragedy and melodrama : versions of experience. Seattle: University of Washington Press, 1968. info
  • GIER, Albert. Das Libretto :Theorie und Geschichte einer musikoliterarischen Gattung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1998, ix, 338 s. ISBN 3-534-12368-9. info
  • Smith, Patrick J. The tenth muse: a historical study of the opera libretto. New York: Alfred A. Knopf, 1970.
  • SMITH, James Leslie. Melodrama. London: Methuen, 1973, 96 p. ; 19. ISBN 0-416-79330-4. info
  • Srba, Bořivoj. „Bedřich Smetana a soudobá divadelní konvence“. In Opus musicum, roč. XVII, 1985, č. 3, s. 71-81, a č. 4, s. 97-107.
  • HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera : the art of dying. Cambridge: Harvard University Press, 2004, 239 s. ISBN 0674013263. info
  • • Kamiński, Piotr. Tysiąc i jedna opera. Październik: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2008.
  • PROSTĚJOVSKÝ, Michael. Muzikál expres : malý průvodce velkým muzikálem. Vydání první. Brno: Větrné mlýny, 2008, 487 stran. ISBN 9788086907499. info
  • Levitin, Daniel J. The World in Six Songs: How the Musical Brain Created Human Nature. New York: Dutton, 2008.
Výukové metody
semináře
Metody hodnocení
pravidelní seminární práce (zpracování zadané literatury), závěrečná seminární práce na dané téma z dějin a teorie hudebního divadla
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/DVT077