ETBB41 Busking. Historie a současnost

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martina Petrojová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Válka, Ph.D.
Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Martina Maradová
Dodavatelské pracoviště: Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 14:10–15:45 J31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 1/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s fenoménem pouliční umělecké produkce v evropském kontextu, se zaměřením na oblast ČR. Studenti budou uvedeni do této problematiky exkurzem do historie tohoto jevu a dále jim budou poskytnuty informace o chronologickém vývoji buskingu a jeho obdob. Na konci kurzu bude student schopen vnímat spojitosti mezi současným buskingem a jeho předchůdci a bude mít schopnost sám kritičtěji přistupovat k hodnocení této performance.
Osnova
  • Starověk a pouliční umělci (Řím a Theophorumene), festivaly Ludi Compitales. Středověké období (skomoroši, skopové, guslaři, skaldové, trubadúři, goliardi, clerici vagi, žakéři, minstrelové, minnesängři). Novověk – kramářská píseň a František Hais; lidové písničkářky Liederweiber; lidoví zpěváčci Volkssänger; crieurs de journaux; westminsterské písničkářky; Bänkelsanger; nechanické harfenictví. Moderní doba – andští hudebníci; staré hudební nástroje v „novém“ kontextu (flašinet, niněra); artistické produkce; fenomén živých soch; gender a busking; busking jako nástroj socializace; taktiky v buskingu. Identita a pouliční umělecká produkce; „postavičky“ x cesta je cíl; současný stav a tendence buskingu v ČR; festivaly. Kočovné divadlo v ČR (Žebřiňák, Putování s huculem, performance na chůdách). Navštívit jeden z festivalů.
Literatura
  • TANENBAUM, Susie J. Underground harmonies : music and politics in the subways of New York. 1st pub. Ithaca: Cornell University Press, 1995, xiv, 270. ISBN 0801482224. info
  • HAIS, František. Vzpomínky pražského písničkáře : 1818-1897. Praha: Odeon, 1985, 470 s. info
  • MERRIAM, Alan P. The anthropology of music. [Evanston, Illinois]: Northwestern university press, 1964, xi, 358. ISBN 0810101785. info
Metody hodnocení
Koloikvium
Informace učitele
4) Literatura: HAIS, František: Vzpomínky pražského písničkáře 1818-1897. Praha: Odeon, 1985. 470 s. MERRIAM, Alan. P.: Anthropology of music. Evanston Illinois: Northwestern university press, 1964. 386 s. COHEN, David, GREENWOOD, Ben: The Buskers; a history of street entertainment. London: David & Charles, 1981. 208 s. TANENBAUM, Suzie: Underground Harmonies – Music and Politics in the Subways of New York. New York: Cornell university press, 1995. 256 s. MASON, Bim: Street Theatre and Other Outdoor Performance. New York: Routledge, 1992. 232 s. HARRISON-PEPPER, Sally: Drawing a Circle in the Square: Street Performing in New York´s Washington Square Park. Mississippi: University Press of Mississippi, 2010. 180 s. DOUMPA, Vivian: Music in Public Space. Changing perception, changing urban experience? Master thesis. Utrecht: University of Utrecht, 2012. 119 s. GONON, Anne a kol.: La relation au public dans art de la rue. Lavérune: L’Entretemps, 2006. 112 s.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/ETBB41