ETMA112 Exkurs do kultury dětí a mládeže

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Jana Pospíšilová, Ph.D. (přednášející), prof. PhDr. Martina Pavlicová, CSc. (zástupce)
prof. PhDr. Martina Pavlicová, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Eva Chovancová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Martina Pavlicová, CSc.
Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Martina Maradová
Dodavatelské pracoviště: Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 J.301
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Exkurz do kultury dětí a mládeže se věnuje počátkům vědeckého bádání nad touto problematikou, které představují národopisné práce a sbírky dětského folkloru, ale i soudobému etnologickému výzkumu, jenž vymezuje jako svůj předmět kulturu dětí a kulturu pro děti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni analyzovat jevy dětského folkloru i současné sociokulturní aktivity mládeže.
Osnova
  • Přednáška přináší přehled o současném rozvinutém etnologickém bádání o dětech, kterému předcházely sbírky folkloru a krajové národopisné práce.
  • V kontextu zahraničního bádání se věnuje vymezení pojmů
  • kultura dětí a kultura pro děti, folklor dětí a folklor pro děti, zaměřuje se na hlavní funkce a znaky dětského folkloru, na herní prostředí a formy sdružování dětí, na komunikaci a zvykoslovný kalendář dětí.
  • Etnologie si ve světě dětí všímá především autonomních jevů dětské kultury, které souvisejí s přímou ústní komunikací ve vrstevnických kamarádských skupinách nebo školních třídách.
Literatura
  • Společenství dětí a kultura : sborník příspěvků : 13. strážnické sympozium, 23.-24. října 1997 ve Strážnici. Edited by Jan Krist. Ve Strážnici: Ústav lidové kultury, 1997, 205 s. ISBN 8086156036. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
Výukové metody
Přednáška, četba literatury.
Metody hodnocení
Závěrečný test.
Informace učitele
Další literatura:
Bartoš F. 1888: Naše děti. Brno, J. Barvič.
Bittnerová D. 1999: Transmise dětských formalizovaných her v herním repertoáru dětské skupiny. Český lid 86, 4: 315–323.
Bittnerová D. 1999: Skákání gumy v druhé polovině 90. let 20. století. In: Lidé města 2. Praha, Institut základů vzdělanosti ad.: 107–121.
Bittnerová D. 2003: „Tleskací hry“ – ukázka variačního procesu. In: Lidé města 10. Praha, Institut základů vzdělanosti ad.: 115–135.
V. Czumalo, Martin Matějů, Vladimír Merta, Zdeněk Uherek: Kulturní orientace a subkulturní tendence středoškolské mládeže ve středně velkém městě v České republice. In: Transmise kultury a školy. Cahiers du CEFRES 15, Praha 1998, s. 89 – 102.
Frolec V. (ed.): 1980: Dítě a tradice lidové kultury. Brno, Blok: 88–91.
Hrabalová O. 1959: K dětskému folklóru a jeho třídění. Český lid 46: 97–103.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2022, podzim 2024.