FAV065 Současný hollywoodský film: klasický, nebo postklasický?

Filozofická fakulta
podzim 2003
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–13:15 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Jsou změny stylu, narace, produkce a recepce, ke kterým doslo v oblasti hollywoodské kinematografie, natolik výrazné, aby bylo oprávněné hovořit o radikálním zlomu mezi klasickým (1917-1960) a postklasickým Hollywoodem? Čím se lisí klasický Hollywood od "nového" Hollywoodu (60. léta) a "nového nového" Hollywoodu (přiblizně od roku 1970)? Jaké jsou argumenty zastánců zlomu (Corrigan, Bukatman, Wyatt, Schatz...) a zastánců kontinuity (Bordwell, Thompsonová, Buckland...)? Přednáska nejprve vymezí pojem "klasicismu", jak je uzíván v souvislosti s hollywoodskou kinematografií, a poté bude reformulovat argumenty, relevantní pro vymezení (dis)kontinuity mezi klasickým a postklasickým Hollywoodem. Důlezitým historiografickým kritériem přitom bude chápání dějin kinematografie nejen jako dějin stylu a narace, ale v jejich co nejsirsím institucionálním kontextu. Základní literatura: Steve Neale & Murray Smith (eds.): Contemporary Hollywood Cinema. London - New York 1998. Tino Balio: Grand Design. Hollywood as a Modern Business Enterprise, 1930-1939. New York 1993. Vivian Sobchack (ed.): Meta-Morphing. Visual Transformation and the Culture of Quick-Change. Minnesota 2000. David Bordwell: On the History of Film Style. Cambridge - London 1997. David Bordwell & Janet Staiger & Kristin Thompson: The Classical Holywood Cinema. Film Style and Mode of Production to 1960. New York 1985. Jon Lewis (ed.): The New American Cinema. Durham - London 1998. David A. Cook: Lost Illusions. American Cinema in the Shadow of Watergate and Vietnam 1970-1979. New York 2000. Timothy Corrigan: A Cinema Without Walls. Movies and Culture After Vietnam. New Brunswick - New Jersey 1991. Andrew Darley: Visual Digital Culture. Surface Play and Spectacle in New Media Genres. Routledge 2000. Thomas Elsaesser & Kay Hoffmann (eds.): Cinema Futures: Cain, Abel or Cable? The Screen Arts in the Digital Age. Amsterdam 1998. Julian Stringer (ed.): Movie Blockbusters. London - New York 2003 Lev Manovich: What is Digital Cinema? [online]. www.manovich.net/index.html Ava Collins & Jim Collins & Hilary Radner (eds.): Film Theory Goes to the Movies. New York - London 1993. Kristin Thompson: Storytelling in the New Hollywood. Understanding Classical Narrative Technique. Cambridge - London 1999. Justin Wyatt: High Concept. Movies and Marketing in Hollywood. Austin 1994. Thomas Schatz: Genius of the system. London 1998 John Hill, Pamela Church Gibson (eds.): American cinema and Hollywood. Oxford 1998 Richard Maltby, Ian Craven: Hollywood cinema. Oxford 1995 Martin Rieser, Andrea Zapp (eds.): New screen media. Cinema/art/narrative. London 2002 Janet Wasko: Hollywood in the information age. Austin 1995 Frederick Wasser: Veni, vidi, video: The Hollywood empire and the VCR. Austin 2001 Vinzenz Hediger: Verfuhrung zum film. Der amerikanische kinotrailer seit 1912. Zürich 2001 Thomas Elsaesser & Warren Buckland: Studying Contemporary American Film. A guide to Movie Analysis. London 2002
Metody hodnocení
Kolokvium: písemný test
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009.