FAV257 Kinematografie Afriky, Indie a Blízkého východu

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:50–20:45 C34, Čt 7:30–9:55 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška poskytne stručné úvody do kinematografie indického subkontinentu, islámských zemí (Írán, Turecko, země Maghrebu), Izraele a subsaharské Afriky; soustředit se budeme na významné autorské osobnosti.

Na konci kursu bude student schopen
zevrubně se orientovat v kulturním kontextu a filmovém průmyslu jmenovaných zemí
dešifrovat politická poselství vybraných filmů
ocenit jejich estetické kvality.

Autoři a doporučené filmy:
Ben Barka, Suheil: Amok! (1982)
Ceylan, Nuri Bilge: Uzak (Vzdálený, 2002),Bir Zamanlar Anadolu'da (Tenkrát v Anatolii, 2011)
Cissé, Souleymane: Yeelen (Světlo, 1987)
Diop Mambéty, Djibril: Touki Bouki (1973), Hyénes (1992)
Dutt, Guru: Pyaasa (Žízeň, 1957)
Chahine, Youssef: Bab el hadid (1958)
Gitai, Amos: Kadosh (1999), Kippur (2000), Kedma (2002)
Gören, Serif: Yol (Cesta, 1983)
Kiárostamí, Abbás: Khane-ye doust kodjast? (Kde je dům mého přítele?, 1987), Zendegi va digar hich (A život jde dál, 1991), Zire darakhatan zeyton (Pod olivovníky, 1994), Ta m e guilass (Chuť třešní, 1997). Bas ma ra khahad bord (Vítr nás odvane, 1999)
Lakhdar-Hamina, Mohammed: Rih al awras (Vítr z Aurés, 1967), Ahdat sanawovach el-djamr (Kronika žhavých let, 1975)
Madjidi, Madjid: Bacheha-ye aseman (Děti nebe, 1997), Rang-e khoda (Barva ráje 1999)
Machmalbaf, Mohsen: Salaam cinema (1995), Nun va Goldoon (Nevinný okamžik, 1996)
Machmalbaf, Samira: Takhté siah (Tabule, 2000)
Maldoror, Sarah: Sambizanga (1972)
Nair, Mira: Salaam Bombay! (1987), The Monsoon Wedding (Bouřlivá svatba, 2001)
Okan, Bay: Otobüs (Autobus, 1976)
Okten, Zeki; Sürü (Stádo, 1978)
Osten, Frank: The Light of Asia (Světlo Asie, 1925)
Ouedraogo, Idrissa: Tilai (1990), Samba Traoré (1992)
Panahi, Jafar: Badkonake sefid (Bílý balónek, 1995), Ayneh (Zrcadlo, 1997), Dayereh (Kruh, 2000)
Raj, Satyajit: Trilogie o Apuovi: Pather Panchali (Žalozpěv stezky, 1955), Aparajito (Nezdolný, 1957), Apur Sansar (Hlas krve, 1959); Jana Aranya (Zprostředkovatel, 1976); Ghare-Baire (Doma a venku 1984)
Sembéne, Ousmane: Borom sarret (1966); Mandabi (Poštovní poukázka, 1968), Xala (1975), Ceddo (1977), Moolaade (2004)
Sen, Mrinal: Interview (Přijímací pohovor, 1971); Oka Oori Katha (Vesnický příběh 1977)
Suleiman, Elia: Yadon ilaheyya (Boží zásah, 2002)
Osnova
  • Úvod
  • Úvod k indické kinematografii
  • Indický populární film – Bollywood (Raj Kapoor)
  • Indický umělecký film (Satyajit Ray, Ritwik Ghatak, Mrinal Sen, Guru Dutt)
  • Kinematografie Srí Lanky (Lester James Peries)
  • Íránská kinematografie (Abbas Kiarostami, Mohsen Makhmalbaf, Samira Makhmalbaf, Majid Majidi, Jafar Panahi, Bahman Ghobadi, Asghar Farhadi)
  • Turecký film (Yilmaz Güney) (Nuri Bilge Ceylan)
  • Nový turecký film (Nuri Bilge Ceylan)
  • Kurdský film (Yilmaz Güney, Bahman Ghobadi)
  • Egyptský film (Youssef Chahine)
  • Kinematografie Maghrebu – Alžírsko (Mohammed Lakhdar-Hamina, Merzak Allouache), Tunisko (Férid Boughedir, Nouri Bouzid, Moufida Tlatli), Maroko (Suheil Ben Barka)
  • Kinematografie Státu Izrael (Amos Gitai)
  • Palestinský film (Elia Suleiman)
  • Kinematografie v Sýrii, Iráku a Libanonu
  • Kinematografie subsaharské Afriky – Senegal (Ousmane Sembéne, Djibril Diop Mambéty), Mali (Souleymane Cissé, Sotigui Kouyaté), Bourkina Faso (Idrissa Ouédraogo, Gaston Kaboré), Mauretánie (Med Hondo), Guinea-Bissau (Flora Gomes), Etiopie
  • Nollywood, Ghallywood, Lolliwood
  • Jihoafrický film
Literatura
  • Soldiers, rebels, and driftersgay representation in Israeli cinema. Edited by Nir Cohen. Detroit: Wayne State University Press. x, 254 p. ISBN 9780814337097. 2012. info
  • FANON, Frantz. Černá kůže, bílé masky : postkoloniální myšlení I. Translated by Irena Kozelská. Vydání první. Praha: Tranzit. 191 stran. ISBN 9788087259122. 2011. info
  • From Iran to Hollywood and some places in-betweenreframing post-revolutionary Iranian cinema. Edited by Christopher Gow. New York: I.B. Tauris. xi, 235 p. ISBN 9780857720238. 2011. info
  • Bollywood and globalizationIndian popular cinema, nation, and diaspora. Edited by Rini Bhattacharya Mehta - Rajeshwari V. Pandharipande. New York: Anthem Press. xi, 197 p. ISBN 9781843318897. 2010. info
  • Gendered Representations in Bollywood: Construct of the Indigenous Woman Gauri in Lagaan. In Versions and subversions of tradition in literature and cultural studies. 2010. info
  • Makhmalbaf at largethe making of a rebel filmmaker. Edited by Hamid Dabashi. New York: I.B. Tauris. xxxi, 255. ISBN 9781845115326. 2008. info
  • DUDRAH, Rajinder Kumar. Bollywood : sociology goes to the movies. New Delhi: Sage. 210 s. ISBN 0761934618. 2006. info
  • Beyond fleshqueer masculinities and nationalism in Israeli cinema. Edited by Raz Yosef. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press. x, 203 p. ISBN 0813533767. 2004. info
  • GANTI, Tejaswini. Bollywood : a guidebook to popular Hindi cinema. London: Routledge. ix, 254. ISBN 0415288541. 2004. info
  • The new Iranian cinema : politics, representation and identity. Edited by Richard Tapper. Repr. London: I.B. Tauris Publishers. xv, 282. ISBN 1860648045. 2004. info
  • MISHRA, Vijay. Bollywood cinema : temples of desire. New York: Routledge. xxiv, 296. ISBN 0415930154. 2002. info
  • DABASHI, Hamid. Close up : Iranian cinema, past, present and future. 1st pub. London: Verso. xii, 302. ISBN 1859846262. 2001. info
  • SHAFIK, Viola. Arab cinema : history and cultural identity. 2nd print. Cairo: American University in Cairo Press. 255 s. ISBN 9774244753. 2000. info
  • Guide to African cinema. Edited by Sharon A. Russell. Westport, Conn.: Greenwood Press. xv, 183 p. ISBN 0313296219. 1998. info
Výukové metody
Přednášky, filmové projekce, samostatné studium.
Metody hodnocení
Zkouška, filmografie 24 filmů k diskusi.
Informace učitele
Přednáška se koná obvykle ve středu od 15.50 h do 18.15 h, od 18.30 h následuje studijní filmová projekce. Čtvrteční intervaly od 7.30 do 9.55 budou využívány jako videotime. Plánujeme dvě celodenní studijní projekce v Biu Ponrepo - kině NFA v Praze. Studijní materiály a zdroje: viz fondy knihovny a videotéky FAV.
Další komentáře
Studijní materiály
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/FAV257