FF:FAV291 Kinematografie trojúhelníku - Informace o předmětu
FAV291 Kinematografie severního trojúhelníku: Československo, NDR a Polsko
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s širším politickým kontextem a vývojem kulturní politiky v poválečné Evropě. Na konci kurzu budou schopni reflektovat změny poválečného filmového průmyslu v Československu, Polsku a NDR, porozumí organizaci filmového průmyslu a jeho vztahu k vládním a stranickým orgánům. Seznámí se s nástroji komparativní analýzy a s výsledky jejich aplikace.
- Osnova
- I. Možnosti a tradice komparativního výzkumu a výzkumu kulturního přenosu; proces tzv. sovětizace, příklad Konference filmových pracovníků socialistických zemí
- II. Politický vývoj v Československu, NDR a Polsku; kulturní politika těchto tří zemí, jejich vzájemné vztahy v kulturní oblasti
- III. Vývoj koprodukční praxe v zemích východního bloku (realizované i neuskutečněné koprodukce se sovětskými, západoevropskými i hollywoodskými studii; koprodukce v oblasti žánru válečného filmu nebo filmů pro děti; příklady snímků Mezi proudy, Hoří, má panenko, ad.)
- IV. Koprodukce studií Barrandov a DEFA: hudební filmy a muzikály, indiánky a dětské filmy jako příklady přenosu kulturních a produkčních norem (Strašná žena; Synové Velké medvědice; Tři oříšky pro Popelku, ad.)
- V. Srovnání distribučního systému a filmové nabídky ve sledovaných zemích; byla filmová kultura využívána jako nástroje společenské integrace?
- VI. Lokální dějiny uvádění: Brno, Lipsko, Poznaň. Kulturní politika v praxi? Kina a jejich provoz - realita filmové distribuce
- VII. Návštěvnost kin a filmové preference. Kdy a proč rostla či klesala návštěvnost kin? Jaké byly nejnavštěvovanější filmy v Československu, Polsku a NDR a jak se lišila divácká tradice a vkus v těchto zemích?
- VIII. Filmová recepce v Brně a Lipsku. Městská filmová kultura v socialistické diktatuře; do kterých kin diváci chodili a proč? V jakém recepčním kontextu filmy sledovali, které měli rádi a které naopak nesnášeli, a proč?
- Literatura
- Skopal, Pavel ed.: Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945-1960. Praha: Academia, vyjde 2012
- Feinstein, Joshua. The triumph of the ordinary :depictions of daily life in the East German cinema, 1949-1989. Chapel Hill : University of North Carolina Press, 2002. 331 s. ISBN 0-8078-5385-2
- John Connelly: Captive University. The sovietization of East German, Czech and Polish higher education, 1945-1956. University of North Carolina Press 2000
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/FAV291