FAV291 Kinematografie severního trojúhelníku: Československo, NDR a Polsko

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s širším politickým kontextem a vývojem kulturní politiky v poválečné Evropě. Na konci kurzu budou schopni reflektovat změny poválečného filmového průmyslu v Československu, Polsku a NDR, porozumí organizaci filmového průmyslu a jeho vztahu k vládním a stranickým orgánům. Seznámí se s nástroji komparativní analýzy a s výsledky jejich aplikace.
Osnova
  • I. Možnosti a tradice komparativního výzkumu a výzkumu kulturního přenosu; proces tzv. sovětizace, příklad Konference filmových pracovníků socialistických zemí
  • II. Politický vývoj v Československu, NDR a Polsku; kulturní politika těchto tří zemí, jejich vzájemné vztahy v kulturní oblasti
  • III. Vývoj koprodukční praxe v zemích východního bloku (realizované i neuskutečněné koprodukce se sovětskými, západoevropskými i hollywoodskými studii; koprodukce v oblasti žánru válečného filmu nebo filmů pro děti; příklady snímků Mezi proudy, Hoří, má panenko, ad.)
  • IV. Koprodukce studií Barrandov a DEFA: hudební filmy a muzikály, indiánky a dětské filmy jako příklady přenosu kulturních a produkčních norem (Strašná žena; Synové Velké medvědice; Tři oříšky pro Popelku, ad.)
  • V. Srovnání distribučního systému a filmové nabídky ve sledovaných zemích; byla filmová kultura využívána jako nástroje společenské integrace?
  • VI. Lokální dějiny uvádění: Brno, Lipsko, Poznaň. Kulturní politika v praxi? Kina a jejich provoz - realita filmové distribuce
  • VII. Návštěvnost kin a filmové preference. Kdy a proč rostla či klesala návštěvnost kin? Jaké byly nejnavštěvovanější filmy v Československu, Polsku a NDR a jak se lišila divácká tradice a vkus v těchto zemích?
  • VIII. Filmová recepce v Brně a Lipsku. Městská filmová kultura v socialistické diktatuře; do kterých kin diváci chodili a proč? V jakém recepčním kontextu filmy sledovali, které měli rádi a které naopak nesnášeli, a proč?
Literatura
  • Skopal, Pavel ed.: Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945-1960. Praha: Academia, vyjde 2012
  • Feinstein, Joshua. The triumph of the ordinary :depictions of daily life in the East German cinema, 1949-1989. Chapel Hill : University of North Carolina Press, 2002. 331 s. ISBN 0-8078-5385-2
  • John Connelly: Captive University. The sovietization of East German, Czech and Polish higher education, 1945-1956. University of North Carolina Press 2000
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/FAV291