FAV309 Filmová hudba Zdeňka Lišky

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (přednášející), PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se životem a tvorbou Zdeňka Lišky (1922–1983), klíčové osobnosti československé filmové hudby, skladatele soustřeďujícího od konce čtyřicátých do počátku osmdesátých let své tvůrčí síly výhradně na komponování filmové hudby.
Osnova
  • (1) Historické, teoretické a esteticko-analytické přístupy k výzkumu filmové hudby. (2) Proměny české filmové hudby čtyřicátých až osmdesátých let. (3) Stylová východiska Liškovy poetiky: pražská konzervatoř (Rudolf Karel); moderna vs. meziválečné avantgardy; populární hudba; vliv Janáčka a Martinů. (4) Zlínská etapa – hudby k nonfikčním filmům. (5) Padesátá léta a geneze Liškovy poetiky. (6) Spolupráce Františka Vláčila a Zdeňka Lišky: „tandemová poetika“? (7) Liškova tvorba let šedesátých. (8) Liškova tvorba v období normalizace. (9) Liška a seriální, elektroakustická/konkrétní, aleatorní a témbrová hudba. (10) Liškovy exploatace populární/užitkové/banální hudby. (11) Liškovy filmové hudby a reprezentace historie. (12) Možnosti výzkumu Liškova díla; filmografie; bibliografie; recepce.
Literatura
  • ČERNÍČEK, Jan. Hudba k filmu Marketa Lazarová. In: Gajdošík, Petr (ed.). Marketa Lazarová: Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, 2009, s. 107–149.
  • PŘÁDNÁ, Stanislava – ŠKAPOVÁ, Zdena – CIESLAR, Jiří. Démanty všednosti: Český a slovenský film 60. let. Kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna, 2002.
  • ZAPLETAL, Miloš. Filmová hudba jako součinitel realizace menzelovské poetiky v Ostře sledovaných vlacích. In: Skupa, Lukáš (ed.). Ostře sledované vlaky. Praha: Národní filmový archiv, 2014, s. 112–135.
  • ČERNÍČEK, Jan. Od dechovky k symfonické fresce. Rodáci jako polyžánrové dílo Svatopluka Havelky. In: Čechová, Briana (ed.). Všichni dobří rodáci. Praha: Národní filmový archiv, 2013, s. 114–139.
  • MATZNER, Antonín – PILKA, Jiří. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002.
  • ČERNÍČEK, Jan. Hudba Zdeňka Lišky k filmu Marketa Lazarová. Diplomní práce. Praha: FF UK, 2008.
  • ZAPLETAL, Miloš. Ďáblova past – několik poznámek k úloze hudby v „barokním“ filmu. Opus musicum 44, 2012, č. 4, s. 17–27.
  • ZAPLETAL, Miloš. Disparita funkcí hudby ve „veristickém“ filmu. In: Batistová, Anna (ed.). Hoří, má panenko: barevná komedie, v níž se tancuje, krade a hasí. Praha: Národní filmový archiv, 2012, s. 108–129.
  • ZAPLETAL, Miloš. V mezích socialistického realismu i proti nim: Trojanova hudba ke Starým pověstem českým. In: Česálková, Lucie (ed.). Staré pověsti české. Praha: Národní filmový archiv, 2015, s. 78–103.
  • ŠKAPOVÁ, Zdena. František Vláčil – monografická studie. Pokus o vymezení tvůrčího typu. Rigorózní práce. Praha: FF UK, 1977.
  • KLUSÁK, Pavel. I věci nejstarší leží v síti přítomného času (Poznámky k sound designu Markety Lazarové). In: Gajdošík, Petr (ed.). Marketa Lazarová: Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, 2009, s. 150–153.
Výukové metody
Přednášky, projekce AV ukázek. Ústní zkouška.
Metody hodnocení
Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Informace učitele
V daném období (od konce padesátých do začátku osmdesátých let) prošla československá filmová hudba zásadními proměnami, měnily se její strukturně dramaturgické funkce, vstřebávala a přetavovala vlivy meziválečných i poválečných hudebních avantgard (neoklasicismu, serialismu, elektroakustické, aleatorní a témbrové hudby ad.), ale též hudby populární; od konce padesátých let docházelo k častějšímu využívání archivní hudby, k eklektickým tendencím či polystylovosti a k estetizaci banálního. Všechny tyto tendence se promítly do Liškovy tvorby, některé z nich v českém (a dokonce světovém) kontextu Liška inicioval. Kurz tedy prohlubuje dosavadní znalosti dějin československé filmové hudby i schopnost filmovou hudbu teoreticky a analyticky promýšlet. Liškova tvorba bude sledována jednak diachronním výkladem, postupujícím po jednotlivých ohraničitelných etapách, jednak synchronními sondami do vybraných problémů Liškovy poetiky. Studenti budou rovněž seznamováni s aktuálním stavem a výsledky bádání liškovského týmu, jenž připravuje kolektivní monografii ke stému výročí skladatelova narození.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/FAV309