FAVBKa10 Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu)

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 4. 10. 9:10–12:25 C34, So 1. 11. 10:50–12:25 C34, So 6. 12. 9:10–12:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Seminář je určen pouze studentům prvního ročníku.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jádrem společné práce v semináři budou exemplární analýzy vědeckých studií a vybraných filmů, které budou navazovat na přednášku Úvod do studia filmuSemestr je rozdělen na tři bloky: (A) četba a rozbor teoretických textů, (B) četba a rozbor analytických textů, (C) analytická práce.

(A) V prvním bloku budou studenti každý týden odevzdávat tzv. čtecí karty s konkrétními otázkami, na něž musí být schopni přesvědčivě odpovědět. (B) V druhém bloku budou odevzdávat čtecí karty, kde v každé studii podchytí výzkumný problém, základní argumenty, rozepíšou osnovu jejího uspořádání a vysvětlí její logickou posloupnost. Současně odhalí a vysvětlí kritéria, na základě nichž lze vždy dvě studie ve vztahu k řešenému problému srovnat a co z tohoto srovnání lze vyvodit. (C) Ve třetím bloku budou studenti nejdříve odevzdávat návrhy studií koncipovaných na deset stran, kde podchytí nejdříve systémové vztahy v díle spojené s vyprávěním, posléze systémové vztahy v díle spojené se stylem – a nakonec ve dvojici filmů vztahování se těchto podsystémů funkčně k sobě navzájem. Nebudou přitom psát souvislé texty, nýbrž formulovat problém, formulovat základní otázky, formulovat teze – kdy zároveň nabídnou detailní osnovu textu, jak by byl na deseti normostranách realizován. Tento úkol bude probíhat ve dvou fázích: první dvojici filmů polovina studentů rozebere a polovina studentů jim nabídne oponenturu, co nejkritičtější výčet potenciálních nedostatků navržených projektů; u druhé dvojice filmů se o týden později role obrátí. Studenti nebudou vědět, na koho píší oponenturu, stejně jako nebudou znát své oponenty. Většina kurzu bude probíhat elektronickou formou, semináře ve škole budou plnit zejména funkci diskuzní a konzultační. Cíle kurzu: důkladné porozumění principům filmové formy, vyprávění a stylu a schopnost jejich analýzy.

Osnova
  • Většina kurzu bude probíhat elektronickou formou, semináře ve škole budou plnit zejména funkci diskuzní a konzultační.

    DETAILNÍ PRŮBĚH SEMESTRU

    26. září: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ

    Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 3-21.

    Ejchenbaum, Boris (2012) [1926]: Teorie „formální metody“. In: Jak je udělán Gogolův plášť a jiné studie. Praha: Triáda, s. 82-108.

    Tomaševskij, Boris Michajlovič (1970): Teorie literatury. Praha: Lidové nakladatelství, s. 121-145.

    ŠKOLA / 27. září: DISKUZE NAD PRVNÍ VLNOU TEXTŮ

    5. října: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ

    Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 21-35.

    Tyňanov, Jurij (1988): O literární evoluci. In: Literární fakt. Praha: Odeon, s. 189-201.

    12. října ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ

    Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 35-46.

    Šklovskij, Viktor (2003) [1925]: Jak souvisí metody syžetové výstavby s všeobecnými metodami stylovými. In: Teorie prózy. Praha: Akropolis, s. 26-62.

    19. října ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ

    Thompson, Kristin (1988): Boredom on the Beach: Triviality and Humor in Les Vacances de Monsieur Hulot. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 89-110.

    26. října ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ

    Thompson, Kristin (1988): Duplicitous Narratiom and Stage Fright. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 135-162. (Dodám česky.)

    Thompson, Kristin (1988): Realism in the Cinema: Bicycle Thieves. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 197-217. (Dodám česky.)

    ŠKOLA / 1. listopadu DISKUZE NAD TEXTY, OTÁZKY A PROBLÉMY

    9. listopadu PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ

    Analýza vyprávění: Happy End (1967, Československo, r. Oldřich Lipský)

    16. listopadu PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ

    Analýza stylu: Die xue shuang xiong / The Killer (1989, Hongkong, r. John Woo)

    23. listopadu PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ

    Dva filmy, dvě analýzy – první polovina studentů psaní, druhá polovina studentů oponentury

    30. listopadu PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ

    Dva filmy, dvě analýzy – druhá polovina studentů psaní, první polovina studentů oponentury

    ŠKOLA / 6. prosince DISKUZE NAD ODEVZDANÝMI TEXTY

Literatura
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Film art : an introduction. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2008, xxiii, 505. ISBN 9780073535067. info
Metody hodnocení
Povinný seminář (průběžně odevzdávané úkoly, povinná účast), klasifikovaný postupový zápočet (analýza filmu na deset stran).

Podmínky:

(1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním případě trestá výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve druhém případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.

ZÁVĚREČNÁ PRÁCE:

Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran).

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020, jaro 2021.