FAVBKalt3 Kinematografie v okupované Evropě, 1939-1945

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 5. 5. 9:10–12:25 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je zprostředkovat studentům konkrétní historické znalosti o podobnostech a rozdílech v reakci filmového průmyslu i publika na okupaci, či o roli a stabilitě filmově-průmyslových praktik a národních kulturních tradic. Důležitou součástí kurzu bude i seznámení s adekvátními teoretickými koncepty, metodologiemi a zdroji výzkumu - součástí každé přednášky bude diskuze o realiizovaných výzkumných projektech. Vedle přehledku situace v okupovaných evropských zemích budou přednášky klást zásadní důraz na situaci v Protektorátu Čechy a Morava.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s aktuálními výzkumy filmového průmyslu a filmové kultury v období 2. sv. války, s metodologickými nástroji a výzkumnými principy komparativního výzkumu, globální historie, ale také lokálních dějin či orální historie.
Osnova
  • 1. Úvod - představení cílů a průběhu kurzu, projekce filmu
  • 2. Kulturní imperialismus, kulturní transfer, kulturní kontinuita?
  • 3. Hollywood, Ufa a národní zájmy: strategie soupeření
  • 4. (Re)organizace filmové produkce a její cíle: národní tradice vs. globální ambice
  • 5. Filmová distribuce a praktiky uvádění: regulace trhu
  • 6. Lidový film, film pro lid, nebo brak? Případ detektivního filmu
  • 7. Diskurz o filmu v totalitním režimu
  • 8. Popularita filmů a (národní) publikum: možnosti výzkumu
  • 9. Filmová recepce: filmy, hvězdy, diváci
  • 10. Transnárodní produkce a transnárodní imaginace v totalitních režimech?
Literatura
  • Bednařík, Petr: Arizace české kinematografie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003
  • Dvořáková, Tereza – Klimeš, Ivan: Prag-Film AG 1941–1945. Im Spannungsfeld zwischen Protektorats- und Reichskinemagografie. München: Edition text+kritik, 2008
  • Hake, Sabine: Popular Cinema of the Third Reich. Austin: University of Texas Press, 2001
  • Mohn, Volker: Nacistická kulturní politika v Protektorátu. Koncepce, praxe a reakce české strany. Praha: Prostor, 2018
  • Benjamin G. Martin: The Nazi-Fascist New Order for European Culture. Cambridge – London: Harvard University Press, 2016
  • Roel Vande Winkel – David Welch (eds.): Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema. New York: Palgrave Macmillan, 2007
  • Bryant, Chad: Praha v černém. Nacistická vláda a český nacionalismus. Praha: Argo 2012
Výukové metody
Přednáška, diskuze.
Metody hodnocení
Písemný test ze znalosti zadaných textů a filmů - 40 bodů
Písemný znalostní test z odpřednášené látky - 60 bodů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/FAVBKalt3