FAVBPalt6 Autorství ve filmu

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Kos (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 8:00–11:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semestrální přehledové přednášky je seznámit posluchače s nejvýznamnějšími teoretickými koncepcemi uvažování o autorství ve filmu. Jednotlivé lekce budou rozděleny do dvou provázaných bloků. První blok přednášky vždy každou koncepci zakotví v historických souvislostech a diskuzích, do nichž vstupovaly. Druhý blok každé přednášky se zaměří na teoretickou výstavbu dané koncepce a za pomoci příkladů konkrétních filmů vysvětlí analytické nástroje, jež výzkumu problematiky autorství poskytuje. Kurz by měl být oporou pro studenty bakalářského i magisterského stupně studia, kteří jako svou diplomovou práci píšou analýzu jednoho či více snímků výrazné umělecké osobnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen:
- porozumět nejvýraznějším konceptům autorství ve filmu,
- vysvětlit východiska i analytické nástroje jednotlivých koncepcí,
- zasadit probírané koncepce jak do dějin teorií autorství, tak do dějin filmových teorií obecně.
Osnova
  • Výchozí rámec osnovy kurzu tvoří shrnující text Janet Staigerové, který rozděluje koncepty autorství ve filmu do problémově založených částí. Tento výklad bude příkladově napojený na originální výzkum autorství v české němé kinematografii. Kurz bude rozdělen celkem do dvanácti lekcí, které budou vyučovány každý týden:
  • 1. Úvodní přednáška: představení kurzu, metod ukončení a hodnocení; obecné nastínění problému autorství ve filmu
  • 2. Autorství jako zdroj
  • 3. Autorství jako osobnost
  • 4. Autorství jako podpis
  • 5. Autorství jako sociologie produkce
  • 6. Autorství jako strategie čtení
  • 7. Autorství jako pozice diskurzu
  • 8. Autorství jako technika sebe sama
  • 9. Průmyslové a kolektivní autorství
  • 10. Autorství v poetologické perspektivě
  • 11. Autor jako marketingová strategie
  • 12. Podoby autorství v českém němém filmu
Literatura
    povinná literatura
  • BARTHES, Roland (2006): Smrt autora. Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné, č. 3.
  • BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
  • Authorship and film. Edited by David A. Gerstner - Janet Staiger. New York: Routledge, 2003, xii, 308. ISBN 0415939941. info
    doporučená literatura
  • BORDWELL, David (1981): The Films of Carl-Theodor Dreyer. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
  • SARRIS, Andrew (1968): The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968. New York: E. P. Dutton & Co., Inc.
  • SELLORS, C. Paul (2007): Collective Authorship in Film. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, č. 3, s. 263-271.
  • A companion to media authorship. Edited by Jonathan Gray - Derek Johnson. Malden, Mass.: Wiley Blackwell, 2013, xii, 561 p. ISBN 9781118495278. info
  • CALDWELL, John Thornton. Production culture : industrial reflexivity and critical practice in film and television. Durham: Duke University Press, 2008, x, 451. ISBN 9780822341116. info
    neurčeno
  • Theories of authorship : a reader. Edited by John Caughie. Repr. London: Routledge, 2001, ix, 316. ISBN 0415025524. info
  • BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
Výukové metody
Přednášky a projekce.
Metody hodnocení
Písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/FAVBPalt6