FAVK053 Kinematografie střední Evropy: Maďarsko a Polsko

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 1. 10. 13:20–16:35 C34, So 26. 11. 13:20–16:35 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs je zaměřen na dvě středoevropské národní kinematografie, blízké kulturně i historicky. Z Maďarska přiblížíme tvorbu autorů, kteří v reflexi tragické kolektivní zkušenosti prokázali největší odvahu a uměleckou originalitu, používali vlastní metaforické systémy nebo vytvářeli autonomní fikční světy: Zoltán Fábri, Miklós Jancsó, István Szabó, András Kovács, Péter Bacsó, Márta Mészárosová, Zoltán Huszárik, Gábor Bódy, Béla Tarr.
Polská kinematografie se na vrchol svého společenského a uměleckého významu dostala v období tzv. polské školy (1956-1963, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz, Wojciech J. Has) a v období filmu morálního neklidu (1976-1981, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieslowski), přičemž centrální postavou zůstává osobnost Andrzeje Wajdy. Všimneme si také autorů, jejichž kariéra pokračovala v zahraničí (Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Andrzej Żuławski).
Na konci kursu bude student schopen:
porozumět reflexi dějin střední Evropy v maďarské a polské kinematografii
interpretovat skryté a podvratné významy ve sledovaných filmech
ocenit jejich estetické hodnoty.
Osnova
  • Úvod do studia středoevropských kinematografií
  • Polská filmová škola
  • Andrzej Wajda
  • Šedesátá léta a "třetí film"
  • Kino morálního neklidu
  • Solidarita a polská kinematografie po roce 1989
  • Maďarská kinematografie do 50. let
  • Šedesátá léta
  • Miklós Jancsó
  • Kritika stalinismu a rocková subkultura
  • Maďarská kinematografie po roce 1989
Literatura
    doporučená literatura
  • Visegrad cinema : points of contact from the new waves to the present. Edited by Petra Hanáková - K. B. Johnson. 1st pub. Praha: Casablanca. 196 s. ISBN 9788087292044. 2010. info
  • FALKOWSKA, Janina. Andrzej Wajda : history, politics, and nostalgia in Polish cinema. 1st pub. New York: Berghahn Books. viii, 340. ISBN 1845452259. 2007. info
  • MAZIERSKA, Ewa a Elżbieta OSTROWSKA. Women in Polish cinema. Edited by Joanna Szwajcowska. 1st pub. New York: Berghahn Books. x, 244. ISBN 1571819479. 2006. info
  • FORD, Charles a Robert M. HAMMOND. Polish film : a twentieth century history. Edited by Grażyna Kudy. Jefferson: McFarland & Company. xiv, 354. ISBN 0786413093. 2005. info
  • CUNNINGHAM, John. Hungarian cinema : from coffee house to multiplex. 1st pub. London: Wallflower Press. xii, 258. ISBN 1903364809. 2004. info
  • JORDANOVA, Dina. Cinema of the other Europe : the industry and artistry of East Central European film. 1st pub. London: Wallflower Press. x, 224. ISBN 1903364647. 2003. info
  • LIEHM, Mira a A. J. LIEHM. The most important art : eastern European film after 1945. 1s paperback print. Berkeley: University of California Press. 467 s. ISBN 0520041283. 1980. info
    neurčeno
  • HALTOF, Marek. Krzysztof Kieślowski a jeho filmy. Vyd. 1. Praha: Casablanca. 230 s. ISBN 9788090375673. 2008. info
  • COATES, Paul. The red and the white : the cinema of people's Poland. 1st pub. London: Wallflower Press. ix, 251. ISBN 1904764274. 2005. info
  • The cinema of Central Europe. Edited by Peter Hames. 1st pub. London: Wallflower Press. xv, 291. ISBN 1904764215. 2004. info
  • The films of Krzysztof Kieślowski : the liminal image. Edited by Joseph G. Kickasola. New York: Continuum. xix, 332. ISBN 082641558X. 2004. info
  • KIEŚLOWSKI, Krzysztof. Kieślowski on Kieślowski. Edited by Danusia Stok. 1st pub. London: Faber and Faber. xxiii, 268. ISBN 0571173284. 1995. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, filmové projekce v kinosále.
Metody hodnocení
Kolokvium: osobní anotovaná filmografie 24 (12 + 12)zhlédnutých filmů a rozprava k nim.
Informace učitele
Doporučené filmy: A tanú (Svědek, Péter Bacsó 1969), Angi Vera (Vera Angiová, Pál Gábor 1978), Apa (Otec, István Szabó 1966), Csillagosok, katonák (Hvězdy na čepicích, Miklós Jancsó, 1967), Eszkimó asszony fázik (Paní Eskymačka mrzne, János Xantus 1983), Fényes szelek (Svěží vítr, Miklós Jancsó, 1969), Hannibal tanár úr (Pan profesor Hannibal, Zoltán Fábri, 1956), Hideg napok (Chladné dny, András Kovács 1966), István, a király (Král Štěpán, Gábor Koltay 1983), Körhinta (Kolotoč, Zoltán Fábri, 1955), Még kér a nép (Lid ještě prosí, Miklós Jancsó, 1965), Mephisto (Mefisto, István Szabó 1981), Napló gyermekeimnek (Deník pro mé děti, Márta Mészárosová, 1982), Psyché (Psyché, Gábor Bódy 1980), Sátántangó (Satanské tango, Béla Tarr 1994), Sodrásban (Proud, István Gaál 1963), Szegénylegények (Beznadějní, Miklós Jancsó, 1965), Szerelem (Dny čekání, Károly Makk, 1970), Szindbád (Sindibád, Zoltán Huszárik, 1971).
Barwy ochronne (Ochranné zbarvení, Krzysztof Zanussi, 1976), Człowiek na torze (Člověk na kolejích, Andrzej Munk 1956), Człowiek z marmuru (Člověk z mramoru, Andrzej Wajda 1977), Eroica (Andrzej Munk 1957), Iluminacja (Iluminace, Krzysztof Zanussi, 1973), Kanał (Kanály, Andrzej Wajda 1957), Matka Joanna od Aniołów (Matka Johana od Andělů, Jerzy Kawalerowicz, 1961), Na wylot (Skrz naskrz, Grzegorz Królikiewicz, 1972), Nóż w wodzie (Nůz ve vodě, Roman Polański 1962), Popiół i diament (Popel a démant, Andrzej Wajda 1958), Rękopis znaleziony w Saragossie (Rukopis nalezený v Zaragoze, Wojciech J. Has, 1965), Wesele (Veselka, 1973), Wszystko na sprzedaż (Vse na prodej, Andrzej Wajda 1968), Ziemia obiecana (Země zaslíbená, Andrzej Wajda 1974).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.