FAVz054 Theory, History and Practice of Screenwriting

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Claus Tieber (přednášející), doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Eva Pjajčíková (pomocník)
Mgr. Jan Trnka, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course will provide an overview of history and theory of screenwriting.
Osnova
  • Course Overview
  • • Introduction
  • • Theory:
  • • Authorship theories
  • • Inter- Transmedial Status of the screenplay
  • • History: Screenwriting for Silent Films: the American History
  • • Format: Scenario, Continuity, Master Scene Script
  • • Organization of dtory Development: Story Conferences
  • • Conventions, norms, Problems and Solutions: Standardization and Differenziation
  • • Analyzing Case Studies: Grand Hotel, Notorious
  • • The social and political contexts: from the Writers Guild to the Blacklist
  • • Role and Function of Screenwriting Manuals
  • • Screenwriting for Television
  • Methods:
  • • Lectures
  • • Working in groups
  • • Working with historical material
  • • Discussion
  • Literature:
  • One or two chapters from: Steven Maras: Screenwriting: History, Theory, Practice. Wallflower Press 2008
  • Ian Macdonald: So it's not surprising I'm neurotic The Screenwriter and the Screen Idea Work Group, Journal of Screenwriting, Volume 1, Number 1, 1 January 2010, pp. 45-58
  • Janet Staiger, "Blueprints for Feature Films: Hollywood's Continuity Scripts," in The American Film Industry, ed. Tino Balio. 2nd ed. Madison, Wisconsin: University of Wisconsin Press, 1985. Pp. 173-92
  • Claus Tieber, ‘A story is not a story but a conference’: Story conferences and the classical studio system, in: Journal of Screenwriting 5/2 2014, pp. 225-237
Výukové metody
lectures
Metody hodnocení
written test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
- Block teaching (in English only): 26-29 October, 2015

The teaching schedule:

Mo, 26 October, 12.30-15.45
Tue, 27 0ctober, 12.30-15.45
Thursday, 29 October, 9.10-12.25

- Obligatory 100% attendance (with the exception of distance students who are allowed to miss 2 out of 6 sessions).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/FAVz054