FJU2A045 Pedagogická praxe I

Filozofická fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/0/180. struktura hodin se dělí na náslechy a další činnost ve škole, výuku v tandemu a individ. výuku. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
Didaktika I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem oborové pedagogické praxe je umožnit studentům aplikovat nezbytné kompetence v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí, díky čemuž studenti dostanou prostor uplatnit získané teoretické znalosti z filologické a pedagogicko psychologické průpravy. Stěžejním cílem praxe je poskytnout studentům příležitost,aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové. Nedílnou součástí praxe je evaluační a autoevaluační proces. Vzhledem k soudobým trendům ve výuce je kladen důraz na průpravu i v oblasti moderních technologií zejména e-learningu.
Výstupy z učení
Během praxe si student udělá komplexní představu o jednotlivých aspektech každodenní učitelské práce. Díky tomu je pak schopen efektivně plánovat vlastní výuku, náležitě ji realizovat a následně provést adekvátní evaluaci, jejíž nezbytnou součástí je patřičná sebereflexe. Vzhledem k tomu, že praxe je zaměřena na široké spektrum forem výuky, bude student všestranně připraven (jak pro prezenční výuku, tak i další formy: e-learning, blended learning). Jedním z výstupů je portfolio, které student průběžně vytvářel a konzultoval.
Osnova
  • - Vstupní konzultace s vedoucím pedagogické praxe z příslušné instituce.
  • - Hospitace a observace.
  • - Výuka v tandemu.
  • - Samostatná výuka s následnou zpětnou vazbou vedoucího praxe.
  • - Praxe v rámci dalších výukových forem (e-learning, blended learning atd.)
  • - Evaluační workshopy.
  • Rozdělení hodin praxe:
  • 1) 360 hodin příprava a úkoly (v rámci Seminářů k pedagogické praxi I a II)
  • • deník praxe, úkoly ad.
  • 2) 360 hodin přímo na škole (v rámci předm. Pedagogická praxe I a II)
  • • 100 hodin vlastní výuky (samostatná, v tandemu, skupinová, asistence učiteli, doučování)
  • • 260 hodin další činnosti (náslechy, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad.)
Literatura
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků [Hendrich, 1988]. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 498 s.
  • Moirand, S., Enseigner a communiquer en langue étrangere, Hachette, 1990
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • LEBRUN, Marcel. eLearning pour enseigner et apprendre : allier pédagogie et technologie. Louvain-la-Neuve: Academia-Bruylant, 2015, 269 stran. ISBN 2872097899. info
  • VIGNER, Gérard. Enseigner le français comme langue seconde. [Paris]: CLE International, 2006, 127 stran. ISBN 2090333421. info
  • DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
Výukové metody
Souvislá pedagogická praxe probíhá pod dohledem smluvních garantů na střediskových školách formou náslechů a následných výstupů ve vyučovacích hodinách. Součástí praxe je písemná příprava na výuku, kterou student předloží vyučujícímu, rozbor výstupu s garantem po výuce a rovněž ústní pohovor s oborovým didaktikem o zkušenostech získaných na praxi. Forma: hospitace, observace, konzultace, workshop, e-learning, projekty, diskuse.
Metody hodnocení
Projekt, portfolio a diskuze.
Informace učitele
Rozdělení hodin praxe u dvouoborového studia (v rámci předm. Pedagogická praxe I a II):

1) 180 hodin příprava a úkoly
• deník praxe, úkoly ad.

2) 180 hodin přímo na škole
• 50 hodin vlastní výuky (samostatná, v tandemu, skupinová, asistence učiteli, doučování)
• 130 hodin další činnosti (náslechy, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad.)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022.