FV125 Podoby dvojnictví z aspektu gender

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Problematika identity se nejznatelněji vyjevuje ve třech základních oblastech: v individuu /krize identity/, v sociálním kontextu /tenze psychické i fyziognomické simulace/ a v mediální oblasti /vytváření fiktivních a umělých identit prostřednictvím audiovizuálních teorií/. Přednáška bude zaměřena především na typologickou a strukturní reflexi těchto modelů dvojnictví v rámci médií, zvl. filmu. V kurzu budeme z naratologického aspektu zkoumat proměny, funkci a konfiguraci jednotlivých postav a zjišťovat nakolik příslušný model podporuje či nabourává společenské stereotypy a mýty, které se do ideologie filmů přirozeně obtiskují. Podoby dvojnictví budeme "otevírat" skrze jejich historický vývoj a v analytické části pak využijeme poststrukturální, psychoanalytickou a feministickou filmovou teorii. Kolokvium: písemná práce a rozprava. Základní literatura: Barthes, Roland: S/Z. New York, Hill & Wang 1995; Baudrillard, Jean: O svádění. Votobia, Olomouc 1996; Boček, Jaroslav: Dynamika filmové struktury. In: Film a doba, roč. XLIII, 1997, č. 4; Carroll, Noël: Podstata hororu. In: Iluminace, NFA, roč.5, 1993, č. 3; Freud, Sigmund: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Třináctá komnata: mimo princip slasti a jiné práce z let 1920 - 1924. Jan Kocourek, Praha 1999; Godzic, Wieslaw: Tělo na plátně i před plátnem. In: Kino-ikon, roč. 3, 1999. č. 2; Hodrová, Daniela: Místa s tajemstvím. Hynek, Praha 1994; Klimeš, Ivan: Hra. In: Filmový sborník historický, NFA, Praha 1993; Kolodynski, Andrzej: Schůzky s upírem. Od grotesky po sci-fi. ČFÚ, Praha 1990; Metz, Christian: Imaginární signifikant. Psychoanalýza a film. ČFÚ, Praha 1991; Mitchell, Juliet: Úvod ke knize ženská sexualita: Jacques Lacan a Freudova škola. In: Dívčí válka s ideologií. SLON, Praha 1998; Modleski, Tania: Hitchcock and Feminism. In: The Women Who Knew Too Much. Routledge, New York 1989; Mukařovský, Jan: "Dvě studie o dialogu". In: Kapitoly z české poetiky I. Svoboda, Praha 1948; Mulvey, Laura: Vizuální slast a narativní film. In: Dívčí válka s ideologií. SLON, Praha 1998; Rapoport, Anatol: Teorie her a její význam pro filozofii. In: Filozofický časopis, roč. 16, 1969, č. 4; Rodowick, David N.: Psychoanalysis, Sexual Differently in Film Theory. In: The Difficulty of Difference. Routledge, New York 1991; Stoecklerová, Jacqueline: Komu patří "tělo" na plátně. In: Film a doba, roč. XXXVIII, 1992, č. 2; Toeplitz, Jerzy: Dějiny filmu 1. Panorama společně s ČFÚ, Praha 1989; Věšínová-Kalivodová, Eva - Maříková, Hana /ed./: Společnost žen a mužů z aspektu gender. Open Society Fund, Praha 1999; Wollen, Peter: Compulsion. Was Hitchcock a closet surrealist? In: Sight & Sound, 1997, č. 4; Zuska, Vlastimil: Estetická distance - dialog sebereflexe. In: Estetika, 1995, č. 1.
Osnova
  • Doporučené filmy: Bezúčelná procházka (1930, Alexandr Hackenschmied), Ďáblův zámek (Le Manoir du Diable, 1896, Georges Mélies), Fantomas proti Fantomasovi (Fantômas contre Fantômas, 1914, Louis Feuillade), Faust (1926, Friedrich Wilhelm Murnau), Florida Enchantment (1914, Edith Storeyová), Holka nebo Kluk (1938, Vladimír Slavínský), Janusova hlava (Der Januskopft, 1920, Friedrich Wilhelm Murnau), Královna Kristina (Queen Christina, 1933, Erich von Stroheim), Kristián (1939, Martin Frič), Maroko (Marocco, 1930, Josef von Sternberg), Metropolis (1927, Fritz Lang), Obraz Doriana Graye (Portret Doriana Greja, 1915, Vsevolod Emiljevič Mejerchold), Odpolední osidla (resp. Sítě odpoledne, 1943, Alexandr Hammid, Maya Derenová), Peppermint frappé (1967, Carlos Saura), Persona (1966, Ingmar Bergman), Plameny života (1920, Václav Binovec), Ples upírů (The Dance of the Vampires, 1967, Roman Polański), Poslední štace (Der Letzte Mann, 1924, Fritz Lang), Psycho (Alfred Hitchcock, 1960), Pražští adamité (1917, Antonín Fencl), Pražský student (Der Student von Prag, 1913, Stellan Rye), Rozdvojená duše (Spellbound, 1945, Alfréd Hitchcock), Strašidelný zámek (Schloß Vogeloed, 1921, Friedrich Wilhelm Murnau), Tajemný předmět touhy (Cest obscour object du desir, 1977, Luis Bunuel), Tartuff (Tartüff, 1926, Friedrich Wilhelm Murnau), Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye (Vampyr, 1931, Carl Theodor Dreyer), Upír Nosferatu (Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens, 1921, Friedrich Wilhelm Murnau), Vertigo (1958, Alfred Hitchcock).

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2002/FV125