HIB0490 Komunikace a manipulace s obrazy a idejemi ve veřejném diskurzu v 1. polovině 20. století

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Dvořák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Slezák (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Libor Jan, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:50–17:25 T227
Předpoklady
Předpokládá se základní přehled o dějinách 19. a 20. století.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář se věnuje různým formám komunikace a politické manipulace s obrazy a idejemi ve veřejném diskurzu v moderních dějinách Evropy, zejména však střední Evropy v 1. polovině 20. století. Na příkladech z 1. světové války, z meziválečného Československa, z nacionálněsocialistického Německa, z Protektorátu Čechy a Morava, případně také dalších středoevropských zemí budou představeny různé strategie a praktiky politické komunikace: instituce a strategie politiky paměti a politiky historie (Geschichtspolitik), podoby cenzury, formování veřejného obrazu a „výroby politické reality“ mezi politickou propagandou a státní osvětou. Studenti se naučí analyzovat veřejný diskurz i rozeznávat charakter a podstatu sdělení politické propagandy. Pracovat budou nejenom s pramennými texty, ale také s ikonografickým materiálem, především pak s fotografiemi, jejichž zdánlivá „objektivita“ ve sledovaném období poprvé výrazně ovlivnila politickou komunikaci.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni analyzovat různé komunikační praktiky ve veřejném diskurzu a rozeznávat charakter a podstatu sdělení politické propagandy.
Osnova
  • Veřejná a politická komunikace mezi propagandou a osvětou. Historický vývoj pojmu propagandy. Instituce usměrňování idejí v politické komunikaci v novověku. Válečná propaganda na plakátech z 1. světové války. Politika paměti a politika historie v 1. Československé republice. Veřejný obraz politika - fotografování prezidenta Edvarda Beneše. Hitler, Goebbels a propaganda v nacistickém Německu. Proměna osvětové práce v Protektorátu Čechy a Morava. Film jako nástroj válečné a ideologické propagandy.
Literatura
    povinná literatura
  • Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage. xxvi, 304. ISBN 9781446255957. 2013. info
  • Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage. xxi, 319. ISBN 9781446255957. 2013. info
  • Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage. xix, 342. ISBN 9781446255957. 2013. info
  • Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage. liv, 344. ISBN 9781446255957. 2013. info
    doporučená literatura
  • Miroslav KOUBA - Dagmar MAGINCOVÁ - Ivo ŘÍHA: Kontexty propagandy. Pardubice 2012. ISBN 978-80-7395-515-1.
  • TAYLOR, Richard. Filmová propaganda : sovětské Rusko a nacistické Německo. Translated by Petruška Šustrová. Vydání první. Praha: Academia. 429 stran. ISBN 9788020025340. 2016. info
  • WITAMWAS, Birgit. Geklebte NS-Propaganda : Verführung und Manipulation durch das Plakat. Berlin: De Gruyter. 292 stran. ISBN 9783110438086. 2016. info
  • Munice domácí fronty : angloamerický plakát z první světové války. Edited by Pavel Šmidrkal. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov. 95 stran. ISBN 9788074151316. 2016. info
  • HARWOOD, Jeremy. Hitlerova válka : prožijte druhou světovou válku, jak ji líčila nacistická propaganda v časopise Signal - a pak zjistěte, jak to bylo skutečně. Translated by Viktor Faktor. Vydání první. V Praze: Columbus. 224 stran. ISBN 9788087588451. 2015. info
  • LONGERICH, Peter. Goebbels : úplná biografie ministra propagandy Třetí říše. Translated by Vladimír Cinke. 1. vyd. Praha: Grada. 718 s. ISBN 9788024739007. 2013. info
  • AULICH, James. Válečné plakáty : zbraně hromadné komunikace. Praha: Naše vojsko. 255 s. ISBN 9788020610485. 2009. info
  • VAUGHAN, David. Battle for the airwaves :radio and the 1938 Munich crisis. Translated by Pavla Horáková. 1. vyd. Praha: Radioservis. 112, 111. ISBN 9788086212791. 2008. info
  • PRATKANIS, Anthony R. a Elliot ARONSON. Age of propaganda : the everyday use and abuse of persuasion. 1st Holt pbk. ed. New York: Holt. xv, 416. ISBN 9780805074031. 2007. info
  • BERNAYS, Edward L. Propaganda. Edited by Mark Crispin Miller. Brooklyn, N.Y.: Ig Publishing. 168 p. ISBN 0970312598. 2005. URL info
  • European culture in the Great War : the arts, entertainment, and propaganda, 1914-1918. Edited by Aviel Roshwald - Richard Stites. 1st paperback ed. Cambridge: Cambridge University Press. xii, 430. ISBN 0521570158. 2002. info
Výukové metody
Aktivní účast v semináři, četba a interpretace zadané literatury.
Metody hodnocení
Závěrečné kolokvium; seminární práce v podobě eseje na dané téma.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/HIB0490