HV_328 Moravian folk song

Faculty of Arts
Spring 2022
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (lecturer)
Mgr. Jiří Čevela (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Jan Karafiát
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 16:00–17:40 N42
Prerequisites (in Czech)
Předmět je otevřen zájemcům o problematiku všech pokročilostí, oborových zaměření, dispozic i individuálních zájmů. Nejsou vyžadovány žádné zvláštní předpoklady, či znalosti. Hudební zkušenosti, znalosti a dovednosti studenta nebudou žádným způsobem přezkoumávány ani nijak testovány.

Klíčový je zájem a chuť naučit se novým věcem, i zájem zapojit se.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 4/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení se s proměnami pohledů na repertoár moravské lidové písně v dílech významných sběratelů, skladatelů, etnografů, regionálních osobností, hudebních teoretiků a dalších badatelů, tak, aby studenti dokázali poznatky sami kriticky vnímat, hodnotit - a následně cíleně aplikovat při vlastní praktické muzikologické, potažmo etnomuzikologické, etnografické, sociálně antropologické, či kulturologické badatelské práci. Hlavní důraz bude kladen na hudební složku lidové písně a charakteristiku klíčových hudebních, a hudebně-strukturních, fenoménů, s daným repertoárem spjatých.

Předmět počítá s uplatněním, a u účastníků kurzu především rozvojem, analytických kompetencí při badatelském nakládání s písňovým tvarem. Předmět má formu tematicky zaměřeného semináře s těžištěm v četbě, studiu a důkladném (a systematickém) obeznámení se s původními texty, dalšími doplňujícími zdroji, a otázkami po možnostech studia, k jednotlivým konstitutivním dílům v oblasti sběru, třídění, vydávání, zkoumání a šíření moravských lidových písní od 19. století do současnosti. V rámci výuky budou představeny i nejsoučasnější vývojové tendence českého i zahraničního etnomuzikologického bádání o lidové písni, a možnost jejich využití při kritickém zhodnocení starších badatelských a sběratelských modelů. Četba textů a poslech písní bude doplněn případovými studiemi, ukázkami (dobré i méně dobré) praxe, ukázkami pramenů a workshopy s odborníky, případně exkursemi.

Důraz je kladen na utřídění, systematizaci a napojení poznatků nabytých studiem v jiné předchozí (akademické, praktické i mimoškolní - např. zájmové) přípravě, či vytvoření základního rámce pro vstupní orientaci v problému. Akcentována budou hlediska systematická, teoretická a aplikační, s přesahem k interdisciplinárním vazbám a souvislostem - jak do oblasti příbuzných, i vzdálenějších, humanitních disciplín, tak oborů společenskovědních, a, v synergii se studovanou problematikou, (výběrově) i exaktních.

Teoretický základ předmětu připravuje studenta na konfrontaci se znějícím živým hudebním tvarem, a doplňuje poznatky získané studiem v jiných předmětech hudební teorie, potažmo systematické hudební vědy.

Pozornost bude věnována i praktickým otázkám plánování, přípravné rešerše, organizace a vnitřní strukturace terénního výzkumu podle současných badatelských modelů.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování bude student schopen:
- orientace v jednotlivých stádiích sběratelské, a další odborné péče o repertoár moravské lidové písně;
- orientace v souvislostech a mechanismech tvorby, udržování a obnovy písňového fondu jak je popisují jednotliví autoři a badatelé;
- charakterizovat a popsat hlavní myšlenky klíčových koncepcí analýzy a teoretického popisu (na mikro- i makroúrovni) daného repertoáru, a vybrané prvky aplikovat;
- základním způsobem popsat, zařadit, s ohledem na dostupnou teorii utřídit, a deskriptivně strukturovat zvolený písňový, či repertoárový, útvar pro potřeby dalšího odborného rozpracování;
- orientace v relevantní české, i zahraniční analytické terminologii k problematice;
- charakterizovat hlavní, „identitní“ specifika, specifické jevy a příznačné stavebné znaky diskutovaných segmentů studovaného repertoáru;
- samostatně uvažovat a hodnotit předkládaná odborná témata, při střídání různých badatelských perspektiv (důraz na kritický odstup);
- na podkladě studovaných jevů formulovat hypotézy výchozí pro vlastní výzkum;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro uplatnění analýzy;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro vlastní výzkum;
- v návanzosti na případové studie a exkurse rozmyslet potřeby pro plánování terénního výzkumu;

Předmět zájemcům nabídne:
- přehled základních pramenů k jednotlivým vývojovým obdobím zkoumání repertoáru moravské lidové písně;
- tematicky relevantní prameny k diskutovaným badatelům a sběratelům;
- přehled klíčových současných publikací a metodik k problematice (české, zahraniční, interdisciplinární rozšíření výběru);
- seznámení s domácími i zahraničními periodiky a lexiky orientovanými na probíraná témata;
- sumarizaci hlavních relevantních tematických databází a bibliografií;
- znalost základní terminologie analýzy písňového tvaru;
- hlavní linie zájmu, a užité postupy hudební teorie při výzkumu moravské lidové písně;
- rozvahu nad možnostmi zapojení nových technologií do výzkumu a péče o repertoár moravské lidové písně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do studia, propedeutika, organizační informace
  • 2. Metodologické problémy tématu v synchronní a diachronní perspektivě;
  • postmoderní, uměnovědné a mezioborové souvislosti tématu; kritické momenty výzkumu;
  • nejstarší období (a prameny) bádání o moravské lidové písni;
  • Guberniální sběr (1819)
  • 3. František Sušil (1804 - 1868),
  • kontext, doba, badatelský odkaz a jeho důsledky pro další vývoj
  • 4. František Bartoš (1837 - 1906)
  • a dimenze jeho badatelského, i kulturně společenského (a iniciačního) přínosu a odkazu
  • 5. Leoš Janáček (1854 - 1928), Státní ústav pro lidovou píseň,
  • současné janáčkovské projekty v oblasti folkloristického díla;
  • databázové systémy
  • 6. Vlivy moravské lidové písně v oblasti artificiální hudby
  • 7. Vladimír Úlehla (1888 - 1947),
  • koncepce empirického výzkumu (L. Janáček, Antonín Sychra (1918 - 1969),
  • dobová technika;
  • rané fáze formalizace ve sběru, katalogizaci a analýze písní);
  • moravská lidová píseň v zahraničí (migrace a reflexe)
  • 8. Alois Hába (1893 - 1973),
  • otázky mikrointervaliky;
  • improvizace a autentická interpretace jako badatelské téma moravského písňového repertoáru;
  • etnoorganologická problematika
  • 9. Slavistické a komparatistické koncepce v oblasti moravského písňového repertoáru
  • (Ludvík Kuba (1863 - 1956),
  • Volodymyr Leonidovyč Hošovskyj (1922 - 1996));
  • evropské badatelské (i novější „globální") koncepce zasahující oblast zvnějšku,
  • či přidružující repertoár pod příslušnost k vyššímu areálovému celku
  • 10. Karel Vetterl (1898 - 1979),
  • vliv rozvoje technologií na studium repertoáru
  • 11. Lidová duchovní píseň a podoby jejího výzkumu;
  • tematika (obsahová stránka, tematické - a funkční - kategorie repertoáru)
  • moravské lidové písně jako problém;
  • otázky kategorizace repertoáru, jejího vývoje a proměn názorů na odvozování pořádacích mechanismů kategorizačního třídícího systému
  • 12. Analytické modely v rozboru moravské lidové písně
  • (Jiří Vysloužil, Alois Hába, Jan Trojan, Miloš Štědroň, Dušan Holý ad.);
  • vybrané jevy - modalita a flexibilní diatonika, nápěvy s kolísavými stupni, hudecké funkce, melodická rezidua a archaismy,
  • celotónová melodika, mikrointervalika...;
  • problematika harmonizace a úprav písní;
  • repertoárové paralely se zahraničním;
  • automatizace a formalizace analýzy
  • 13. Dušan Holý (* 1933); Sociální a etnické teorie utváření repertoáru
  • (variablita repertoáru, procesy utváření a generačního přenosu repertoáru atd.);
  • pronikání sociálně-antropologické a kulturologické etnomuzikologie anglosaského typu do problematiky;
  • zahraniční výzkumy moravské lidové písně a „globalizace“ repertoáru;
  • autenticita v postmoderním (a popkulturním) kontextu - alternativní, nonartificiální hudba, „world music";
  • improvizace a současné úpravy moravských písní z pohledu rozličného vymezení „tradice" a konceptu autenticity
Teaching methods (in Czech)
1. Kontaktní výuka:
Seminární výklad s prezentací, společné čtení textů, skupinové analýzy, případové studie, skupinová diskuse. Setkání s expertem. Setkání s odborníkem z praxe. Případové studie a rešerše účastníků. Kritické diskusní fórum. Terénní exkurse, návštěva partnerských pracovišť.

2. Online výuka:
Případové rešerše elektronických zdrojů, online multimediální výukové materiály, strukturovaný harmonogram elektronické četby, elektronické studijní materiály.
Práce s databázemi.

3. Domácí příprava studenta: Četba k probíraným tématům, analýzy a rešerše, seminární projekt.
Assessment methods (in Czech)
Projekt, kolokvium.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.
Teacher's information
http://www.nulk.cz/zdroje-informaci/digitalni-edice-zpevniku

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/HV_328