HV_806b Dějiny hudby: 20. století - poslechový seminář

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 0 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:40 K24
Předpoklady
HV_01a Úvod do hudební vědy && HV_02a Proseminář hudební vědy I. && HV_02b Proseminář II. && HV_801a Dějiny hudby I. A && HV_04 Hudební nauka && HV_05a Harmonie I. && HV_08 Intonace && HV_09 Sluchová analýza
Předpokladem pro zvládnutí látky je elementární znalost harmonie a hudebních forem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Absolvováním tohoto kurzu si student osvojí orientaci ve stylovém a kompozičně technickém vývoji hudby 20. století a porozumí vztahům vývoje hudby k ostatním oblastem kultury a umění. Naučí se rozlišovat hlavní styly v rovině kompoziční techniky a porozumí individuální hudební poetice významných skladatelů.
Výstupy z učení
Student bude schopen rozpoznat a analyzovat různé stylové tendence a hudební formy 20. století.
Osnova
  • Studenti si v databázi Naxos samostatně naposlouchají seznam skladeb uložený ve Studijních materiálech v ISu. Skladby se týkají následujících tematických celků:
  • Hudební moderna v Německu a střední Evropě
  • Impresionismus a symbolismus ve Francii
  • Ruská hudební moderna
  • Expresionismus a dodekafonie
  • Neoklasicismus a Nová věcnost
  • Neofolklorismus
  • Americký modernismus
  • Akademismus a tradicionalismus 1. poloviny 20. století
  • Socialistický realismus a hudba
  • Seriální hudba a její oponenti
  • Americká avantgarda a radikální hudba
  • Aleatorika a témbrová hudba v Evropě
  • Hudba a postmoderna
Literatura
    doporučená literatura
  • NYMAN, Michael. Experimental music : Cage and beyond. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press. xx, 196. ISBN 0521653835. 2001. info
  • WHITTALL, Arnold. Musical composition in the twentieth century. 1st publ. Oxford: Oxford University Press. vi, 419 s. ISBN 0-19-816684-2. 1999. info
  • DANUSER, Hermann. Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Lizenzausg. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. vi, 465. 1997. info
  • NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, spol. s r.o. 189 s. ISBN 80-85300-26-5. 1993. info
  • Anthology of twentieth-century music. Edited by Robert P. Morgan. New York: W.W. Norton & Company. xii, 452. ISBN 0393952843. 1991. info
  • MORGAN, Robert P. Twentieth-century music : a history of musical style in modern Europe and America. 1st ed. New York: W.W. Norton & Company. xvii, 554. ISBN 0-393-95272-X. 1991. info
  • DAHLHAUS, Carl. Schoenberg and the new music. Translated by Derrick Puffett - Alfred Clayton. Cambridge: Cambridge University Press. viii, 305. ISBN 0521337836. 1990. info
  • DAHLHAUS, Carl. Schönberg und andere : gesammelte Aufsätze zur Neuen Musik. Edited by Hans Oesch. Mainz: Schott. 412 s. ISBN 3795721687. 1978. info
  • Skladatelé o hudební poetice 20. století : Copland, Stravinskij, Schoenberg, Berg, Bartók, Martinů, Prokofjev, Honegger, Šostakovič. Edited by Ivan Vojtěch. Vydání první. Praha: Československý spisovatel. 192 s. 1960. info
Výukové metody
Podmínkou ukončení poslechováho semináře je odevzdání analytické práce obsahující poznámkový aparát a zdroje v rozsahu 5 normostran do odevzdávárny v ISu. Tématem práce je individuálně zvolená skladba z povinných skladeb k poslechu.
Metody hodnocení
Předmět není realizován v rámci hromadné kontaktní výuky. Koncepci recenze a zpráv je doporučeno konzultovat s vyučujícími v průběhu semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.