IJIIA107 Vývoj italštiny

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 C32
Předpoklady
ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Zkouška z ROMIIA101 - Úvod do lidové latiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu by posluchač měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji italštiny
- znát obecné kulturní a historické souvislosti, které tento vývoj spoluovlivňovaly
- být schopen aplikovat tyto poznatky na analýzu a popis konkrétních textů
- být schopen využít tyto poznatky při popisu souvislostí v současném jazyce
Osnova
  • Kurz je zaměřen na popis:
  • - vývoje jazykové situace na Apeninském poloostrově od rozpadu západořímské říše
  • - vzniku italštiny v 9.-10. století n.l. až po 16. století
  • - periodizace vývoje italštiny
  • - fonetických, morfologických, syntaktických a sémantických změn
  • - dřívějších stádií vývoje v porovnání se současným stavem
  • - hlavní úsilí o stanovení spisovné normy v italštině.
  • Seminář je věnován studiu originálních textů od nejstarších památek až po 16.století se zaměřením především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje italského jazyka a jeho dialektů.
Literatura
  • OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků II - Italština. Rumunština. Praha. 154 s. 1990. info
  • ROHLFS, Gerhard. Grammatica storica della lingua italiana e dei suoi dialetti. Torino, 1969. info
  • TEKAVČIC, Pavao. Grammatica storica della lingua italiana. Zagreb, 1965. info
  • MIGLIORINI, Bruno. Storia della lingua italiana. Firenze, 1960. info
  • TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
  • GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
Výukové metody
Přednáška, během níž jsou popsány a vysvětleny hlavní problémy vývoje italštiny (viz výše). V semináři jsou pak tyto jevy ilustrovány na konkrétních textech.
Metody hodnocení
Zkouška má dvě části: první část je ústní a spočívá v komplexním (hláskovém, morfologickém, syntaktickém i sémantickém) rozboru jednoho z probíraných textů, druhá část (v případě úspěšného složení první části) je písemná.
Vyučovací jazyk
Italština
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.