IM003 Umění nových médií: umění a technika I

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 13:20–14:55 J22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Zkouška formou znalostního testu. (10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2011.