IM097 Nejistá místa umění

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
každé liché úterý 14:10–17:25 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti umět odlišit a charakterizovat hlavní typy výstavních institucí a výstavních formátů; pojmenovat důvody, které vedly k rostoucímu zájmu o prezentaci umění mimo standardní výstavní instituce; uvést formy mimogalerijní prezentace umění; identifikovat místo vniku a prezentace jako významný aspekt interpretace uměleckého díla; uvést významné umělce a projekty související s tématem tohoto kurzu.
Osnova
  • 1. Muzeum umění, jeho vývoj a role ve formování moderní společnosti. Typologie výstavních prostorů charakteristických pro současný svět umění.
  • 2. Od salónu k „bílé krychli“ a ještě dál. Vývoj forem prezentace umění v kontextu dějin moderního a současného umění. Výstavní formáty: stálé expozice, krátkodobé výstavy, putovní výstavy, bienále, veletrhy umění.
  • 3. Posuny rolí uvnitř světa umění. Kreativní kurátoři, umělci jako kurátoři. Artist-run space jako „neinstitucionální instituce“ – příklady ze světa i České republiky.
  • 4. Umění na ulici I.: happening a performance – umění v reálném čase. Odlišení primárního a sekundárního diváka. Současné podoby performance.
  • 5. Umění na ulici II.: graffiti a street-art. Stručná historie a současné podoby.
  • 6. Umění na ulici III.: hybridní formy na pomezí umění a aktivismu.
  • 7. Site-specific art a public art. Umění ve veřejném prostoru – estetické a politické aspekty.
  • 8. Umění a umělci v komunitách.
  • 9. Umění nových médií a jeho důsledky pro provoz umění. Institucionálně-ekonomické aspekty; rovina prezentace a divácké recepce.
  • 10. Umění v televizi na internetu. Net art.
Literatura
  • Boris GROYS, Art Power. Cambridge, Mass. : The MIT Press, 2008. ISBN 978-0-262-07292-2.
  • Horák, Ondřej (ed.), Místa počinu. Praha : Komunikační prostor Školská 28, 2010. ISBN 978-80-254-8775-4.
  • O’Doherty, Brian, Inside the white cube : the ideology of the gallery space. Berkeley : University of California Press, 1999. ISBN 0-520-22040-4.
  • OBRIST, Hans Ulrich. A brief history of curating. [Dijon]: Presses du réel, 2008, 243 s. ISBN 9782840662877. info
  • FOSTER, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková. Praha: Slovart, 2007, 704 s. ISBN 9788072099528. info
  • KWON, Miwon. One place after another : site-specific art and locational identity. 1st pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004, 218 s. ISBN 026261202X. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 259 s. ISBN 8072032526. info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Písemný test, seminární práce. Udělení zápočtu není podmíněno účastí na přednáškách.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/IM097