IM105 Film v dimenzi nových médií

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 9:10–10:45 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: interpretovat specifické techniky a koncepce práce s pohyblivým obrazem
porozumět vybraným filmologickým pojmům
charakterizovat současné výkladové strategie, které zařazují umění do sociálních, ekonomických a technologických kontextů
orientovat se v oborových diskurzech (dějin výtvarného umění, filmových studií, vizuálních studií), které paralelně zkoumají některé podobné jevy a produkci z oblasti nových médií
Osnova
  • Výklad vybraných pojmů filmové teorie s ohledem na novo-mediální kontext.
  • Technologické mezníky, které výrazně ovlivnily vývoj audiovizuální tvorby, jako nástup zvuku, nástup barevného filmu a širokoúhlých formátů, rozšíření magnetického záznamu obrazu a zvuku, digitální technologie.
  • Prolínání oborových diskurzů v rámci výtvarného umění, filmu a nových médií; příklady uměleckých projektů, které figurují na pomezí těchto oborů.
  • Paralelní výkladové tendence – new art history, nová filmová historie; fenomén vizuálních studií; neurověda.
  • Specifický „materiální“ a ideový kontext výtvarného umění a filmu; raná kinematografie ve srovnání s aktuálními formami výtvarného umění (instalace).
  • Vliv oborových historických kontextů na specifické estetické a percepční standardy.
Literatura
    povinná literatura
  • Výzva perspektivy : obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Edited by Petra Hanáková. Vyd. 1. Praha: Academia. 216 s. ISBN 9788020016256. 2008. info
  • SZCZEPANIK, Petr. "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, roč. 17, č. 3,, s. 47-82. ISSN 0862-397X. 2005. info
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové. 528 s. 2004. info
    doporučená literatura
  • STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Translated by Lucie Vidmar - Milan Kreuzzieger. Vydání první. Praha: Portál. 471 stran. ISBN 9788073675561. 2009. info
  • SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host. 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. 2008. info
  • BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 244 s. ISBN 8020408568. 2000. info
Výukové metody
teoretická příprava, rozpravy
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.