IM158 Computer music_praxe

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Haas, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 N42
Předpoklady
Podmínkou účasti v kurzu je vlastní notebook Mac/PC a sluchátka, použitý soft. je open source/ freeware. Předpokladem je zájem o hudební tvorbu a počítačová gramotnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je získání praktické zkušenosti s běžnými nástroji a postupy tvorby využívanými v oblasti průniku počítačových technologií a artificiální hudby. Cíl se realizuje prostřednictvím cvičení, primárním výstupem z cvičení je zkušenost s tvorbou pomocí počítače, sekundárním výstupem hudební fragment vytvořený studentem.
Osnova
  • a/seznámení s různými typy reprezentací hudby a zvuku
  • - symbolická reprezentace a konvenční notace
  • - alfanumerická reprezentace
  • - délka tónu jako čas, chronometrické jednotky a jejich kvantifikace
  • - výška tónu jako frekvence
  • - vizualizace struktury ve 2D
  • b/cvičení č. 1, tvorba hudebního fragmentu pomocí komponování frekvencí a chronometrických jednotek, využití praktik spektrální hudby, zpracování symbolické reprezentace
  • - seznámení se software a metodou, tvorba záměru
  • - tvorba souzvuku frekvenční modulací a harmonizace virtuálním fundamentálem
  • - zpracování délek v chronometrických jednotkách
  • - zpracování symbolické reprezentace
  • c/cvičení č. 2, tvorba zvuku, zvuková syntéza a editace audia, použití efektu
  • - seznámení se software a metodou, tvorba záměru
  • - vytvoření zvukového průběhu/ zvukové stopy pomocí digitální syntézy
  • - zpracování výsledku v audio-editoru (střih, vrstvení, efekty aj.)
  • d/cvičení č. 3, tvorba s použitím auditivního (akustického) modelu
  • - využití analýzy digitálního záznamu zvukové události jako zdroje strukturních vztahů hudební skladby
  • - seznámení se software a metodou, tvorba záměru
  • - vytvoření nebo výběr modelu (digitální/digitalizovaný záznam zvukové události)
  • - analýza modelu
  • - extrakce uspořádanosti frekvencí a převedení získaných dat na parametry struktury hudební skladby
  • - editace výsledku a vytvoření vlastního hudebního fragmentu
  • e/ cvičení č. 4, sonifikace, tvorba s non-auditivním (ne-akustickým) modelem – využití struktury jeho digitalizované reprezentace jako zdroje strukturních vztahů hudební skladby nebo zvukového průběhu/stopy
  • - seznámení se software a metodou, tvorba záměru
  • - vytvoření nebo výběr modelu (digitální/digitalizovaná fotografie, počítačová kresba/grafika, digitální video etc.)
  • - analýza modelu
  • - sonifikace, převedení non-auditivních dat na auditivní data/parametry struktury hudební skladby
  • - editace výsledku a vytvoření vlastního hudebního/zvukového fragmentu
  • f/ cvičení č. 5, tvorba s využitím algoritmů z oblasti přírodních věd a jiných tzv. ne-hudebních oblastí (modely nahodilých procesů, chaotické/dynamické systémy), jejich využití jako generátoru strukturních vztahů hudební skladby
  • - seznámení se software a metodou, tvorba záměru
  • - výběr algoritmu a tvorba záměru
  • - vytvoření vstupních dat a převedení výstupních dat na parametry struktury hudební skladby
  • - editace výsledku a vytvoření vlastního hudebního fragmentu
Literatura
    doporučená literatura
  • MIRANDA, Eduardo Rek. Composing Music with Computers. Focal Press, 2001.
  • The Sonification Handbook. Hermann, Thomas-Hunt, Andy - Neuhoff, John G. (ed.). Logos Publishing House, 2001.
  • HARLEY, James. Algorithms Adapted from Chaos Theory: Compositional Consideration. ICMC Proceedings 1994.
  • Contemporary Compositional Techniques and OpenMusic. Hirs, Rozalie – Gilmore, Bob (ed.). Editions Delatour France/ Ircam, 2009.
  • NIERHAUS, Gerhard. Algorithmic composition: Paradigms of automated music generation. Springer, 2009.
  • DONIN, Nicolas. Sonic Imprints: Instrumental Resynthesis in Contemporary Music. In Musical Listening in the Age of Technological Reproduction. Borio Gianmario (ed.). Taylor and Francis Group 2015, s. 323–341.
  • The OM composer´s book Vol.2. Bresson, Jean – Agon, Carlos – Gérard, Assayag (ed.). Delatour France/Ircam, 2008.
  • SANDRED, Örjan. The Musical Fundamentals of Computer Assisted Composition. Audiospective Media, 2007.
  • BIDLACK, Rick. Chaotic systems as simple (but complex) compositional algorithms. Computer music journal 1992, s. 33-47.
  • The OM composer´s book Vol.3. Bresson, Jean – Agon, Carlos – Gérard, Assayag (ed.). Delatour France/Ircam, 2016.
  • The OM composer´s book Vol.1. Agon, Carlos – Gérard, Assayag – Bresson, Jean – (ed.). Delatour France/Ircam, 2006.
Výukové metody
cvičení, diskuse
Metody hodnocení
Hodnotí se vystoupení v semináři formou prezentace výsledků vlastních cvičení (konfrontace záměru a dosaženého cíle), podmínkou úspěšného ukončení jsou min. tři v semináři dokončená cvičení. S ohledem na počet zaregistrovaných studentů budou jednotlivá cvičení dokončována a prezentována v semináři nebo budou dokončena formou domácích úkolů a odevzdána do odevzdávárny předmětu IM158.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.