ISKB07 Digitální kompetence

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Natálie Velecká (pomocník)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 B2.13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz vychází z monografie Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou, ale je doplněn řadou dalších úvah postřehů a témat, která se do ní nevešla. Jde o jediný český univerzitní kurz, který komplexně reflektuje DigComp a současně ho promýšlí v hlubších souvislostech odpovídajících studentům FF MU.

Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní frekventantovi pracovat s moderními technologiemi pro vzdělávání a pro presentaci informací. Kurz kopíruje The Digital Competence Framework 2.1 - European Commission, věnuje se jeho jednotlivým částem a vztahuje jej k praktickým i teoretickým dovednostem nutných nejen pro jeho osvojení, ale také pro práci v knihovně nebo ve vzdělávací instituci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen:
  • tvořit inforgrafiku
  • přemýšlet o možnostech vizualizace dat a procesů a zvolit pro ni vhodnou metodu
  • tvořit obdobný text v online prostředí Medium
  • kriticky reflektovat The Digital Competence Framework 2.1
  • tvořit vzdělávací modul v Moodle
  • chápat základní terminologii z počítačových sítí
  • natočit jednoduchý film ve skupině se spolužáky
  • zvolit vhodný online nástroj pro práci s digitálním obsahem
  • Osnova
    • The Digital Competence Framework 2.1, organisační pokyny
    • Datová a informační gramotnost I.
    • Datová a informační gramotnost II.
    • Komunikace a spolupráce I.
    • Komunikace a spolupráce II.
    • Počítačové sítě
    • Tvorba digitálního obsahu I.
    • Tvorba digitálního obsahu II.
    • Tvorba digitálního obsahu III.
    • Tvorba modulu v Moodle, tvorba vzdělávacího obsahu
    • Bezpečnost
    • Řešení problémů a algoritmické myšlení
    Literatura
      povinná literatura
    • ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 190 s. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9330-0. 2019. info
    • ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
    • ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow. 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. 2017. info
      doporučená literatura
    • ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
    • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada. 281 stran. ISBN 9788024741529. 2012. URL info
      neurčeno
    • FRANK, Emily P.; PHARO, Nils. Academic librarians in data information literacy instruction: a case study in meteorology. 2016.
    • WELLER, Martin, et al. Mapping the open education landscape: citation network analysis of historical open and distance education research. Open Praxis, 2018, 10.2: 109-126.
    • ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
    • ARIEW, Susan, et al. Information Literacy and Data Literacy as Critical Thinking. 2019.
    • KAATRAKOSKI, Heli; LITTLEJOHN, Allison; HOOD, Nina. Learning challenges in higher education: an analysis of contradictions within Open Educational Practice. Higher education, 2017, 74.4: 599-615.
    • KOLTAY, Tibor. Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship and Information Science, 2017, 49.1: 3-14.
    • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow. 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. 2015. info
    Výukové metody
    Studenti se účastní přednášek, ke kterým je připravena sada praktických cvičení s externími odborníky z praxe. Součástí studia je průběžná práce s úkoly.
    Metody hodnocení
    Závěrečné hodnocení se skládá z následujících částí:
  • Závěrečný test 42 bodů.
  • Závěrečná esej 18 bodů (cca 10 000 znaků včetně mezer).
  • Průběžné úkoly 40 bodů (nutné odevzdat všech pět).
  • Vstupní dotazník a vstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
  • Výstupní dotazník a výstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
  • Zpětné vazby (přibližně 2x5) na úkoly spolužáků.

    Známky: 100-91 A; 85-90 B; 77-84 C; 69-76 D; 68-60 E; Méně F
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.