ISKB16 Referenční a informační služby 1

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
25 hodin praxe v jednom týdnu + 35 hodin samostatná práce. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil (přednášející)
Mgr. Eva Jandová (přednášející)
Bc. Alena Kmochová (přednášející)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 2. 8:00–9:40 D22, Pá 1. 4. 8:00–9:40 D22, Pá 22. 4. 8:00–9:40 D22, Pá 20. 5. 8:00–9:40 D22
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ISKB16/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/09: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/10: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/12: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/13: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/14: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/15: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/16: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/17: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/18: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/19: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/20: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/21: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je umožnit studujícím seznámit se s prostředím konkrétní vysokoškolské knihovny a uplatnit v praxi poznatky získané v jiných předmětech.
V době výuky má studující zodpovědnost za fungování přiděleného pracoviště, včetně péče o knihovní fond. Dostane se přímého do kontaktu s uživateli a seznámí se s jejich informačními potřebami.
Studující kombinované formy studia, kteří se nemohou podílet na poskytování služeb formou osobní účasti, mají možnost vypracovat seminární práci vztahující se k tématu z oblasti ISK.
Všem studujícím je k dispozici odborný pracovník, se kterým mohou konzultovat.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
– orientovat se ve fondu a službách Ústřední knihovny;
– orientovat se v elektronických zdrojích na MU;
– samostatně řešit informační požadavky uživatelů;
– vést referenční rozhovor;
– diskutovat vybraná témata související s akademickým knihovnictvím.
Osnova
  • Prezenční studenti absolvují praxi v týdnu zvolené seminární skupiny.
    1. Základní seznámení se službami a fondem Ústřední knihovny a elektronickými zdroji na MU (formou přednášky).
  • 2. Úvodní zaškolení odborným pracovníkem.
  • 3. Řízená praxe v rozsahu 25 hodin, řešení uživatelských dotazů, péče o fond.
  • 4. Zpracování úkolu (dílčí rešerše, výukového materiálu, ...) na téma související s provozem knihovny. / Zpracování seminární práce na téma z oblasti akademického knihovnictví. (Pro studující, kteří se nemohou účastnit řízené praxe.).
  • 5. Závěrečná evaluace praxe, zhodnocení úkolu.
  • Poznámka: Body 2 a 3 se týkají pouze těch studujících, kteří se účastní řízené praxe.
  • Harmonogram povinných přednášek:
  • – 18. 2. úvodní informace o knihovně, organizační pokyny
  • – 1. 4. představení služeb knihovny: referenční služby, informační vzdělávání a vyhledávání informací
  • – 22. 4. představení službeb knihovny: výpůjční služby, MVS, informační a reprografické služby
  • 20. 5. představení služeb knihovny: akvizice, výměna publikací a katalogizace
  • V případě omezení vstupu na fakultu/uzavření fakulty budeme pracovat s následujícími scénáři.
  • Scénář 1a: knihovna je otevřená; studující je v knihovně fyzicky přítomen
  • - studující zajišťuje provoz konzultačního/referenčního pultu od 15 do 20 h (může se změnit v závislosti na aktuální otevírací době knihovny; garantujeme možnost pobytu v čase 7:30-16)
  • - na docházce se domluví s knihovnicí tak, aby jeho praxe odpovídala 25 hodinám týdně
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení formou testu a následné konzultace
  • - po zaškolení je zodpovědný za fungování přiděleného pultu, včetně péče o knihovní fond; má možnost vyzkoušet si práci na rešerši; odpovídá na písemné dotazy; v případě zájmu si může vyzkoušet i práci ve skladu
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

  • Scénář 1b: knihovna je otevřená; studující praxi absolvuje online
  • - studující je k dispozici online v čase 9-14 (odvíjí se od nastavení home office na fakultě); jiný časový harmonogram je možný po předchozí domluvě s knihovnicí tak, aby jeho praxe odpovídala 25 hodinám týdně
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení a následné konzultace (online)
  • - po zaškolení plní studující náhradní úkoly související s činností referenčního knihovníka (odpovídá na referenční dotazy online, dohledává plné texty uživatelům; cvičně řeší rešerše)
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

  • Scénář 2a: knihovna je zavřená; studující je v knihovně fyzicky přítomen
  • - studující přichází mezi 7:30 – 16:00 v rozsahu 25 h týdně (praxi tak může absolvovat za méně než 5 dní, záleží na domluvě s knihovnicí)
  • - studující plní náhradní úkoly související s činností referenčního knihovníka (odpovídá na referenční dotazy online, dohledává plné texty uživatelům; je-li v provozu výpůjční okénko, dohledává objednané knihy, řadí vrácené – práce s fondem; skenuje; cvičně řeší rešerše; případně si může vyzkoušet práci ve skladu).
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení a následné konzultace
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

  • Scénář 2b: knihovna je zavřená; studující praxi absolvuje online
  • - studující je k dispozici online v čase 9-14 (odvíjí se od nastavení home office na fakultě); jiný časový harmonogram je možný po předchozí domluvě s knihovnicí tak, aby jeho praxe odpovídala 25 hodinám týdně
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení formou testu a následné konzultace (online)
  • - po zaškolení plní studující náhradní úkoly související s činností referenčního knihovníka (odpovídá na referenční dotazy online, dohledává plné texty uživatelům; cvičně řeší rešerše)
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

Literatura
    povinná literatura
  • Reference and information services : an introduction. Edited by Richard E. Bopp - Linda C. Smith. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited, 2011, xxiii, 743. ISBN 9781598848175. info
  • SKIP. Kodex etiky českých knihovníků. SKIP: Svaz knihovníků a informačních pracovníků [online]. © 2010–2018 [cit. 22. 1. 2018]. Dostupné z: http://www.skipcr.cz/co-je-skip/kodex-etiky/kodex-etiky-ceskych-knihovniku/?searchterm=kodex
  • American Library Association. Guidelines for Behavioral Performance of Reference and Information Service Provider. RUSA: Reference and User Services Association [online]. 29. 9. 2008 [cit. 22. 1. 2018]. Dostupné z: http://www.ala.org/rusa/resources/guide
Výukové metody
Při absolvování řízené praxe:
– úvodní společná přednáška
– individuální zaškolení v termínu praxe
– odborný dohled, průběžné konzultace
Při psaní seminární práce:
– úvodní společná přednáška
– konzultace seminární práce
Metody hodnocení
Řízená praxe – docházka; průběžné hodnocení kvality práce; hodnocení zpracovaného úkolu.
Seminární práce – hodnocení zpracované seminární práce.
Kolokvium.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.