ISKKPV04 Digitalizované kulturní dědictví: potenciál pro rozvoj gramotností a kompetencí (nejen) v knihovnách

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Kudrna (cvičící)
Mgr. Eva Víchová (cvičící)
Mgr. Jan Vokřál (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Prerekvizity nejsou stanoveny
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
- seznámení s problematikou digitalizovaného kulturního dědictví
- přehled o digitálních knihovnách a jiných paměťových institucích
- přehled o digitálních kolekcích zaměřených na edukaci a osvětu v oblasti kulturního dědictví
- obeznámenost s problematikou digitálních vzdělávacích objektů
- znalost aplikací a nástrojů pro práci s digitalizovaným kulturním dědictvím ve vzdělávání
- tvořivá práce v nástroji Twine (tvorba digitálního vzdělávacího objektu)
Výstupy z učení
Výstupy z učení pro absolventa kurzu:
- má teoretickou znalost problematiky digitalizovaného kulturního dědictví
- má přehled o digitálních knihovnách a jiných paměťových institucích
- má přehled o digitálních kolekcích zaměřených na edukaci a osvětu v oblasti kulturního dědictví
- rozumí tomu, co znamená digitální vzdělávací objekt
- zná aplikace a nástroje pro práci s digitalizovaným kulturním dědictvím ve vzdělávání
- má dovednost pracovat v online nástroji Twine, dle svých možností vytvoří jednoduchý digitální vzdělávací objekt
Osnova
  • Základní osnova kurzu:
  • - exkurz do problematiky digitalizovaného kulturního dědictví
  • - exkurz do digitálních knihoven a jiných paměťových institucí
  • - seznámení s vybranými digitálními kolekcemi pro edukaci a osvětu v oblasti kulturního dědictví
  • - seznámení s problematikou digitálních vzdělávacích objektů
  • - přehled o aplikacích a nástrojích pro práci s digitalizovaným kulturním dědictvím ve vzdělávání
  • - tvořivá práce v nástroji Twine (tvorba digitálního vzdělávacího objektu)
Literatura
    doporučená literatura
  • Koya, Kushwanth & Chowdhury, Gobinda. (2019). Cultural Heritage Information Practices and iSchools Education for Achieving Sustainable Development. Journal of the Association for Information Science and Technology. 71.
  • Portalés, C., Rodrigues, J. M., Rodrigues Gonçalves, A., Alba, E., & Sebastián, J. (2018). Digital Cultural Heritage
  • KALMÁROVÁ, Kristýna, Michal ČERNÝ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Monika MARTONOVÁ. Možnosti využití digitalizovaného kulturního dědictví ve vzdělávání. Proinflow. Brno: Masarykova univerzita, 2021, roč. 13, č. 1, s. 37-63. ISSN 1804-2406. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/ProIn2021-1-3. URL info
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Využití digitálních technologií v muzejní prezentaci a edukaci. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2019, 61 stran. ISBN 9788070285220. info
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 stran. ISBN 9788024430348. info
Výukové metody
Výukové činnosti a metody:
- kritická a reflektivní práce s primární a sekundární literaturou
- plnění aktivizačních úloh a cvičení
- řešení problémových otázek
- tvořivá aktivita s nástrojem Twine
Kurz je koncipován jako netutorovaný e-learningový kurz.
Metody hodnocení
Účast, průběžné plnění úkolů a výzev v kurzu.
Informace učitele
Projekt je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) na realizaci Institucionálního plánu Masarykovy univerzity pro rok 2021.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/ISKKPV04