ISKM29 Blok expertů

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Kristýna Kalmárová (přednášející)
Mgr. Monika Macháňová (přednášející)
Mgr. Ondřej Mitrík (cvičící)
Mgr. Kateřina Rajsová (pomocník)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 B2.13
Předpoklady
Zájem o aktuální dění v oboru a ochota komunikovat s přednášejícími.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Blok expertů je exkluzivním a edTech přednáškovým cyklem pro celou univerzitu. Vzdělávací obsah předmětu tvoří přednášky zajímavých osobností z oboru i transdisciplinárních expertů a expertek z praxe. Různá témata i přednášející se střídají každý týden v daném semestru. Jednotlivé přednášky jsou poté zpřístupněny online na YouTube kanále KISK.
Cílem předmětu je:
- zprostředkovat studentům aktuální dění v oboru i v transdisciplinárním pohledu;
- poskytnout studentům příležitost setkat se s konkrétními osobnostmi oboru;
- vést studenty k reflexi vybraných témat předmětu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
– porozumět trendům v oboru informačních studií a knihovnictví;
– lépe aplikovat znalosti z oboru do praxe;
– orientovat se v řadě aktuálních témat spojených s ISK;
- tvůrčím způsobem v digitální formě shrnout vybraná témata.
Osnova
  • Podrobný harmonogram přednášek, anotace a medailonky přednášejících jsou k dispozici na FB stránce předmětu (https://www.facebook.com/blokexpertu.kisk/) nebo na webových stránkách KISK (https://kisk.phil.muni.cz/aktualne/blok-expertu).
  • Rámcové oblasti přednášek:
  • - literární věda, literatura a kultura, kulturní průmysly;
  • - knihovnictví;
  • - informační vědy;
  • - design informačních služeb;
  • - informační a datový datový management, business a startupy;
  • - edTech, vzdělávání, pedagogika;
  • - informatika, webdesign a UX.
Literatura
  • Euroguide LIS : the guide to competencies for European professionals in library and information services (Variant.) : The guide to competencies for European professionals in library and information services : euroguide LIS (Orig.). info
  • BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Úvod do informační vědy. Translated by Michal Lorenz - Karel Mikulášek - Dana Vévodová. 1. vydání. Doubravník: Flow, 2017, 451 stran. ISBN 9788088123101. info
  • VICKERY, B. C. a A. VICKERY. Information science in theory and practice. 3. rev. and enl. München: K.G. Saur, 2004, xiii, 400. ISBN 3598116586. info
  • SHUMAN, Bruce A. Issues for libraries and information science in the Internet age. Engelwood: Libraries Unlimited, 2001, xviii, 228. ISBN 1563088053. info
Výukové metody
Tematické přednášky a prezentace osobností oboru LIS a dalších vědních oborů.
Otázky a diskuse.
Metody hodnocení
Hodnocení předmětu - kolokvium
Podmínky úspěšného ukončení předmětu:
Studenti prezenčního studia:
- aktivní účast na přednáškách (položení min. 2 dotazů za semestr;
- maximálně 2 neomluvené absence;
- vypracování 2 různých vybraných digitálních artefaktů ke 2 různým přednáškám.
Studenti kombinovaného studia:
- aktivní účast na přednáškách (položení min. 2 dotazů za semestr);
- minimálně 5 povinných účastí na přednáškách;
- vypracování 4 (z toho alespoň 3 různých) vybraných digitálních artefaktů ke 4 různým přednáškám.
Informace učitele
Předmět je svým obsahem i technologicky moderní formou výuky určen pro studenty prezenční i kombinované formy studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.