FF:ISKM75 Design as a critical practice - Course Information
ISKM75 Design as a critical practice
Faculty of ArtsSpring 2022
The course is not taught in Spring 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kristina Jamrichová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Roman Sellner Novotný (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Idea předmětu mezi KISK FF MU, Fakulty výtvarných umění a Fakulty architektury VUT vychází z praxe vyučujících, kteří se v rámci jednoho týmu zabývají širokospektrálním zkoumáním a možnostmi intervence v konkrétních lokalitách na Slovensku a v Brně, především v poli urbanismu a politiky bydlení. Jde o účelové mapování lokalit v jejich širokém kontextu vztahů s ohledem na formulování možných scénářů vývoje a následné designování a facilitace kroků vedoucích k jejich naplnění.
K tomuto účelu je dle členů týmu zapotřebí interdisciplinární metodika, která v sobě snoubí designové, sociálně-vědní a forenzní přístupy. Vyučující mají zázemí ve výtvarném umění, designu, architektuře a v s nimi asociovaných teoriích a taky v sociální antropologii. Do výuky budou zváni rovněž konzultanti z oboru práva a sociální geografie.
S touto metodikou se studenti a studentky seznámí a prakticky budou zapojeni zejména do forenzní části výzkumu. Skrze sběr a analýzu dat budou identifikovat příležitosti, vazby a problémy v daných lokalitách. Získaná data poslouží nejen ke zlepšení studijních kompetencí účastníků a účastnic kurzu, ale také životní situace aktérů ve vybraných lokalitách, byť by se jednalo jen o zlepšení teoretické na úrovni návrhů. Předmět tak kombinuje teoretickou i praktickou složku v designu, stejně jako reflexivitu designové i designérské praxe a jejích konkrétních nástrojů (např. gamifikace).
Klíčové oblasti, kterých se v kurzu dotkneme:
- aktuální teorie a metodologie sociálně-vědního a designového výzkumu
- etika výzkumu
- forenzní praxe (např. Forensic Architecture)
- designová teorie (HCD, kritický a spekulativní design)
- designová praxe (návrh možných scénářů vývoje v předmětných lokalitách a kroků směřujících k jejich naplnění)
- prostorová analýza a vizualizace “velkých” dat (práce v geografickém informačním systému ArcGIS)
- terénní výzkum/intervence - Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování kurzu by měli studentky a studenti být schopni kriticky uvažovat o designové teorii a praxi, rovněž by měli být seznámeni s forenzní praxí a kriticky přemýšlet nuance sběru forenzních dat v terénu. Měli by být s tématy a přístupy designové a forenzní metodiky seznámeni do míry, že by je pak byli schopni aplikovat ve vlastní budoucí praxi.
Cílem meziuniverzitního předmětu (ve spolupráci s Fakultou výtvarných umění a Fakultou architektury VUT) je seznámit studentky a studenty s povahou a etikou kvalitativního výzkumu a terénní praxe, metodami forenzního mapování a současnou designovou teorií, které si budou moci vyzkoušet na modelových případech v praxi v konkrétních lokalitách v Brně. - Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do teorie a metod interdisciplinárního výzkumu.
- 2. Seznámení se s terénem a výzkumnou etikou. Rozdělení do skupin.
- 3. Intenzivní vstup do terénu, diskuse nad výzkumnými tématy v relacích současných designových metodik, forenzní praxe a kvalitativních metod.
- 4. Diskuse vedoucí k návrhům závěrečných projektů. Analýza proveditelnosti, relevance, potřebnosti, rozpad designových výzev na dílčí kroky. Rozdělení kompetencí.
- 5. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu a se spolužáky.
- 6. Realizace dílčích kroků v terénu. Reflexe a konzultace realizace s vyučujícími předmětu a se spolužáky.
- 7. Finální prezentace procesů realizace.
- Teaching methods (in Czech)
- Předmět kombinuje teoretickou výuku i terénní intervence. (pokud to bude vlivem koronavirové krize možné)
- Assessment methods (in Czech)
- docházka (85 %), prezentace závěrečného projektu
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every other week.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/ISKM75