KJ1A004X Practical Catalan 4

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
1/0/6. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Pavlína Javorová Švandová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavlína Javorová Švandová
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Timetable
each odd Friday 10:00–13:40 L31
Prerequisites (in Czech)
KJ1A003X Catalan 3
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
In this subject, the main linguistic skills corresponding to level B1 (reading comprehension, oral comprehension, oral expression, written expression) will be worked on. Cílem předmětu je pracovat na čtyřech základních jazykových kompetencích dle Evropského rámce pro jazyky na úrovni B1.
Learning outcomes
At the end of the course, the student must know the grammar and vocabulary of level B1, as well as know how to express themselves orally and in writing at the required level. Tasks and tests done in the Elf complementary course: https://elf.phil.muni.cz/23-24/course/view.php?id=7737 Na konci předmětu musí student znát probranou gramatiku a slovní zásobu odpovídající úrovni B1, stejně jako se umět vyjádřit jak písemně, tak ústně na požadované úrovni. Vypracovávání testů v doplňkovém a podpůrném kurzu v Elfu, prostřednictvím kterého se rovněž budou odevzdávat písemné či audiovizuální úkoly: https://elf.phil.muni.cz/23-24/course/view.php?id=7737
Syllabus
  • 1. Mystery, riddles, crimes (past periphrastic, perfect indicative, past perfect indicative). 2. Opinions (present subjunctive, perfect subjunctive, expressions of certainty, uncertainty). 3. Food and cooking (weak pronouns, imperative) 4. Tools and utensils (indirect style) 5. Emotions (hopefully, present subjunctive, imperfect subjunctive). 1. Záhady, zločiny (minulé časy: passat perifràstic, perfet d'indicatiu, plusquamperfet d'indicatiu). 2. Názory (perfet de subjuntiu, vyjádření jistoty, neurčitosti). 3. Jídlo a vaření (nepřízvučná zájmena, rozkazovací způsob) 4. Nástroje, náčiní, poruchy (nepřímá řeč) 5. Emoce (tant de bo, present de subjuntiu, imperfet de subjuntiu, podmínková souvětí).
Literature
    required literature
  • Náhradní obsah: Albert Vilagras3 Grandia (2021): A punt 3. Curs de català. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat
    recommended literature
  • Gramàtica de la llengua catalana. Primera edició. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, 2016, xli, 1439. ISBN 9788499653167. info
  • MAS PRATS, Marta and Albert VILAGRASA GRANDIA. Gramàtica catalana de la A a la Z. Edited by Anna Bartra Kaufmann. 1a ed. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2012, 509 s. ISBN 9788498835243. info
Teaching methods
Lectures, exercises, homework, comlementary course in the Elf. Přednášky, cvičení, domácí úkoly, doplňkový kurz v Elfu.
Assessment methods
Final test-70% of correct answers is needed to pass. Writing, oral comprehension, oral expression, grammar test. Písemný test-70% správných odpovědí pro úspěšné absolvování předmětu. Esej, porozumění mluvenému slovu, mluvní část, gramatický test.
Language of instruction
Catalan
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 13 prezenčních hodin za semestr.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/KJ1A004X