KLMgrB68 A certain idea of antiquity. Cinema and the representation of Greece and Rome

Filozofická fakulta
jaro 2021

Předmět se v období jaro 2021 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Dr. Elisabetta Maria Gagetti, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Věra Klontza, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
At the end of this course the students should be able to be acquainted with: • the idea that, in movies about antiquity, the main aim for the archaeologist is not to detect “what is correct; what is wrong” • the idea that the image of antiquity depends strictly on the years in which the movie was made • the main aim is the research of the sources (ancient and scientific-archaeological; but also outside this field) of the image of antiquity • the concept of the permanence, through transformation, of antiquity in present days
Osnova
  • 1. Screening: La caduta di Troia (Giovanni Pastrone, Romano Luigi Borgnetto, 1911) and L’Odissea (Francesco Bertolini, Adolfo Padovan, 1911); selected scenes from Troy (Wolfgang Petersen, 2004). Lesson: “Homer and the Tenth Muse. The Walls of Troy”. 2. Screening: Gli ultimi giorni di Pompei (Eleuterio Rodolfi, 1913). Lesson: “The Roman antiquity of Lawrence Alma-Tadema and cinema: a common background?” 3-4. Screening: selected scenes from Marcantonio e Cleopatra (Enrico Guazzoni, 1913); Cleopatra (Cecil B. DeMille, 1934); Due notti con Cleopatra (Mario Mattoli, 1953); Cleopatra (Joseph L. Mankiewicz, 1963); Il figlio di Cleopatra (Ferdinando Baldi, 1964); Imperium: Augusto (Roger Young, 2003: TV). Lesson: “Cleopatra, a diva of our time”. 5-6. Screening: A Director’s Notebook (Federico Fellini, 1968); Fellini-Satyricon (Federico Fellini, 1969). Lesson: “Fellini-Satyricon: the imagery of antiquity”. 7. Screening: selected scenes from Alexander the Great (Robert Rossen, 1956) and Alexander (Oliver Stone, 2004). Lesson: “The updating of the heroic imagine myth”. 8-9. Screening: 300 (Zack Snyder, 2006). Lesson: “From the paper to the screen. The image of antiquity in 300”. 10. Screening: selected scenes from Sebastiane (Derek Jarman, 1976); De reditu (Claudio Bondi, 2004); Agora (Alejandro Amenábar, 2009). Lesson: “A glance on Late Antiquity”.
Literatura
    doporučená literatura
  • • M. Wyke, Projecting the Past. Ancient Rome, Cinema and History, London 1997.
  • • M. Junkelmann, Hollywoods Traum von Rom. "Gladiator" und die Tradition des Monumentalfilms, Mainz 2004.
    neurčeno
  • • Fellini-Satyricon e l’immaginario dell’antico, eds. R. de Berti, E. Gagetti F. Slavazzi, Milano 2009.
  • WU, Ming. 300 (allegoria e guerra). Genova, 2010. info
  • GAGETTI, Elisabetta Maria. La percezione dell’antico. I Romani di Fellini-Satyricon tra Musei Capitolini e “Harper’s Bazaar”. In R. de Berti, E. Gagetti, F. Slavazzi. Fellini-Satyricon e l’immaginario dell’antico, Proceedings of the 1st Study Day “Scene di Roma antica. L’antichità interpretata dalle arti contemporanee” (Milano, Università degli Studi di Milano, 6 marzo 2007) (Quaderni di “Acme”, 114). Milano: Cisalpino. Istituto Editoriale Universitario, 2009, s. 165-252. info
  • GAGETTI, Elisabetta Maria. Omero e la decima Musa: le mura di Troia. In Iconografia 2006. Gli eroi di Omero, Proceedings of the conference (Taormina, 2006). Roma: Quasar, 2007, s. 269-279. info
  • CYRINO, Monica Silveira. Big Screen Rome. Malden: Wiley-Blackwell, 2005, 274 s. ISBN 978-1-4051-1684-8. info
  • WENZEL, Diana. Kleopatra im Film : eine Königin Ägyptens als Sinnbild für orientalische Kultur. Remscheid: Gardez, 2005, 430 s. Filmstudien 33. ISBN 3-89796-121-0. info
  • ALOVISIO, Silvio. Kolossal in the making: the invention of space in “La caduta di Troia”. Cinegrafie. 2005, roč. 18, s. 333-355. info
  • LINDNER, R. Mythos Alexandros. In M. Lindner. Drehbuch Geschichte: Die antike Welt im Film. Muenster, 2005, s. 50-66. info
  • JUNKELMANN, Marcus. Hollywoods Traum von Rom. "Gladiator" und die Tradition des Monumentalfilms. Mainz: Philipp von Zabern, 2003, 462 s. ISBN 3-8053-2905-9. info
  • MILLER, Frank a Lynn VARLEY. 300. Oregon: Dark Horse Comics, 1999, 88 s. ISBN 978-1-56971-402-7. info
  • WYKE, Maria. Projecting the Past. New York: Routledge, 1997. ISBN 0-415-90614-8. info
  • BERNADINI, Aldo. Cinema muto italiano. III. Arte, divismo e mercato 1910-1914. Roma/Bari: Laterza, 1982, 298 s. ISBN 88-397-0915-0. info
Výukové metody
Lessons with PowerPoint presentations (in English)
Metody hodnocení
5. Assessment Written examination: multiple choice test (in English; in particular cases only, after a previous written request to the teacher, a Czech version of the test can be supplied) • Ten questions about an image – already seen during the lessons – each one with three questions (of which only one is correct), according to the subjects of the lessons Requirements for the test: • Knowledge of the contents of the lessons • The reading of some texts in literature is suggested
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: test v angličtině - volba odpovědí
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2025.