KSCA022 Dějiny čínského myšlení

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Posluchači JEDNOOBOROVÉHO plánu programu Čínská studia povinně zapisují zkoušku. Posluchač HLAVNÍHO plánu programu Čínská studia povinně zapisují kolokvium. Ostatním posluchačům je doporučeno kolokvium.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz představuje úvod do dějin čínského myšlení (čínské filozofie). Prvních šest hodin kurzu obsahuje výklad o formativním období vývoje čínského myšlení ve starověku. Druhých šest hodin představuje vybrané klíčové momenty dalšího vývoje a především se zaměřuje na význam před-moderního čínského myšlení pro vývoj čínské modernity a pro aktuální problémy v čínské společnosti a politice.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- chápat vývoj čínského myšlení v historických a společenských souvislostech;
- chápat problémy soudobé Číny v kontextu dějin čínského myšlení; - rozumět základním pojmům čínského myšlení;
- umět interpretovat krátký čínský filozofický text v českém překladu
Osnova
  • 1) konfucianismus;
  • 2) legismus;
  • 3) mohismus a další starověké filozofické školy;
  • 4) taoismus I;
  • 5) taoismus II;
  • 6) dynastie Han a celkové shrnutí vývoje čínského myšlení ve starověku;
  • 7) čínský buddhismus;
  • 8) neokonfucianismus;
  • 9) reformní myšlení v 19. a na počátku 20. století;
  • 10) modernizace a nacionalismus v 1. pol. 20. století;
  • 11) čínský marxismus;
  • 12) diskurz modernizace, marxismus a nacionalismus v současnosti;
Literatura
    povinná literatura
  • CHENG, Anne. Dějiny čínského myšlení. Translated by Helena Beguivinová - Olga Lomová - David Sehnal - Dušan Vávra. 1. vyd. Praha: DrahmaGaia, 2006, xv, 688. ISBN 8086685527. info
    doporučená literatura
  • The Cambridge companion to modern Chinese culture. Edited by Kam Louie. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, xx, 400. ISBN 9780521863223. info
  • KRÁL, Oldřich. Čínská filosofie : pohled z dějin. Vyd. 1. Lásenice: Maxima, 2005, 373 s. ISBN 809013338X. info
  • DE BARY, Wm. Theodore, Richard John LUFRANO a Wing-tsit CHAN. Sources of Chinese tradition. Edited by John H. Berthrong. 2nd ed. New York: Columbia University Press, 2000, xviii, 636. ISBN 9780231112710. info
Výukové metody
přednášky, diskuze na hodinách
Metody hodnocení
Kolkvium i zkouška pouze na základě online testu.
Délka testu: kolokvium - 60 min.; zkouška celkem 90 min.

Test bude mít 2 části:

1) Pro všechny (k/zk):
a) 7 otevřených otázek typu: "Vysvětlete, proč je podle Mencia lidská přirozenost dobrá, a co z toho plyne pro Menciovo chápání dokonalého vládce a vznik dokonalého řádu v lidské společnosti." (12 b. za otázku, celkem 84 b.)
b) 4 krátké úryvky textu se zadáním: "Do kterých filozofických děl (ke kterým autorům) byste zařadili následující úryvky? Ke každému úryvku přiřaďte jedno dílo/autora a stručně vysvětlete, proč." (4 body za otázku, celkem 16 b.)

Celkem 100 b., min. 70b.

Studenti s kolokviem dostanou P, pokud budou mít minimálně 70 b. z této části, další část se jich netýká. Studenti se zkouškou musí mít rovněž 70 b. z této části. Pokud mají méně, test opakují. Pokud mají 70 a výše, opravím i druhou část, na základě které se jim může zlepšit i zhoršit známka. Pokud se dostanou pod 70, budou opakovat pouze druhou část.

2) Pouze pro zk:

Jeden delší úryvek textu, který student interpretuje dle zadání. Zadány budou konkrétní termíny nebo myšlenky vyskytující se v textu. Úkolem bude vysvětlit 1) jejich obecný význam; 2) Jejich konkrétní význam (k jakému argumentu je jich využito) v daném textu. I zde bude třeba text identifikovat.

Hodnocení 2. části: minus 15 až plus 15 bodů (odečteno/přičteno k výsledku první části testu).

Výsledkem je známka na škále:
A 100-94 (případně více než 100, vzhledem k přičítání)
B 93-88
C 87-82
D 81-76
E 75-70
_______
F 69-0
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.