KSCB153 Strategický management se zaměřením na Asii

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Jan Hebnar (přednášející), Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (zástupce)
doc. Wei-lun Lu, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 6. 3. 12:30–15:45 zrusena M13, Čt 9. 3. 14:10–17:25 KOM 200, Po 13. 3. 12:30–15:45 zrusena M13, Čt 16. 3. 14:10–17:25 KOM 200
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je analyzovat, jaké otázky si podniky kladou, když vstupují na asijské trhy, nebo když asijské společnosti vstupují na zahraniční trhy.
Kurz podrobně popisuje, jak z pohledu vrcholného managementu nastavit priority firmy, jak analyzovat vnější a vnitřní prostředí (vzhledem k tomu, že důkladné pochopení vnějšího prostředí je nezbytným předpokladem pro úspěšnou realizaci každé strategie), jak analyzovat zdroje společnosti a jakou se snažit vytvořit konkurenční výhodu (tj. Co budeme dělat a pro koho, kdo je naším zákazníkem a proč budeme lepší než konkurence).
Výuka bude spoléhat zejména na využití případových studií. Případové studie budou pečlivě vybrány tak, aby co nejlépe ilustrovali strategická dilema, kterým čelí firmy, jenž vstoupily na různé asijské trhy (a naopak).
Osnova
  • 1. Co je to strategie firmy? Jak se strategie z jejich vojenských kořenů vyvíjela? Co má společného strategie firmy a člověka?
  • 2. Analýza prostředí. Analýza hospodářského, politického, sociálního a technologického prostředí, ve které firmy fungují. SWOT.
  • 3. Analýza průmyslu. Proč jsou některá průmyslová odvětví profitabilnější než ostatní? Na čem to závisí? A jak to lze změnit?
  • 4. Analýza konkurenční výhody. Jak můžeme dělat věci lépe než konkurence? Měli bychom se zaměřit na kontrolu nákladů a nebo mít lepší produkt než konkurence?
  • 5. Strategie cenové výhody. Je vhodnější strategie být nákladově levnější než konkurence?
  • 6. Strategie diferenciace. Je vhodnější strategie poskytnout ve výrobku více přidané hodnoty, než konkurence bez ohledu na náklady? (tj. "cesta Applu")
  • 7.Strategický růst. Jak nejlépe dosáhnout růstu společnosti? Měli bychom kupovat konkurenty nebo se s nimi sloučit? Nebo bychom měli stavět firmy organicky?
  • 8. Závěrečná zkouška. Strategické vedení. Rysy dobrého vůdce.
Literatura
    povinná literatura
  • Hlavním čtení bude především obsah prezentačních slidů a případové studie.
    doporučená literatura
  • COLLINS, James C. a Jerry I. PORRAS. Jak vybudovat trvale úspěšnou firmu : úspěšné návyky vizionářských společností : překlad bestselleru Built to last. Online. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 350 stran. ISBN 9788024756387. [citováno 2024-04-24] info
  • GRANT, Robert M. Contemporary strategy analysis. Online. 7th ed. Chichester: John Wiley & Sons, 2010. xv, 499. ISBN 9780470747100. [citováno 2024-04-24] info
  • CHAN, K. W. Blue ocean strategy: how to create uncontested market space and make the competition irrelevant.. Online. 1st. Boston: Harvard Business School Press, 2005. ISBN 1-59139-619-0. [citováno 2024-04-24] info
  • COLLINS, James C. Good to great : why some companies make the leap-- and others don't. Online. 1st ed. New York: Harper Business, 2001. xii, 300. ISBN 0066620996. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky a diskuze. Výuka bude spoléhat zejména na využití případových studií. Případové studie budou pečlivě vybrány tak, aby co nejlépe ilustrovali strategická dilema, kterým čelí firmy, jenž vstoupily na různé asijské trhy (a naopak).
Metody hodnocení
Hodnocení kurzu sestává ze 3 následujících komponent:
1. Zkouška: Závěrečný zkouška bude realizována formou testu na poslední přednášce kurzu a bude tvořit 60% celkové známky.
2. Aktivita ve třídě: 20% z celkového hodnocení bude uděleno v závislosti na aktivitě studenta ve třídě.
3. Účast: 20% z celkového hodnocení.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/KSCB153