LJ956 Teacher Training I

Faculty of Arts
Spring 2022

The course is not taught in Spring 2022

Extent and Intensity
0/0/0. 10 credit(s) (from 5 credits increase by 5). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D.
Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Prerequisites
LJ951 Didactics of Latin
The requirement for the participation in this class is a completed bachelor degree in the Latin language and literature
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V rámci praxí jsou zohledňovány komplementární cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci praxí je explicitně tematizována oblast utváření sebepojetí učitele, oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení a oblast oborově didaktická.
V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti. V rámci Praxe 1 jsou v popředí propedeutické cíle, které chápeme jako determinantu pro cíle oborově didaktické.

Oblast utváření sebepojetí učitele
Cíle:
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.

Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení
Cíle:
Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení.
Student vnímá žáky jako individuality.
Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci.

Oblast didaktická
Cíl:
Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.

V praktické rovině jde o seznámení se s prostředím školy a rolemi, které bude frekventant v učitelské profesi vykonávat, a to nejprve pasivně a poté i aktivně. Kurz se realizuje jak formou náslechů, tak formou výuky v tandemu, doučování a dalších činností souvisejících s výkonem učitelské profese. Na skladbě náslechů se frekventant domluví s doprovázejícím pedagogem a s oborovým didaktikem tak, aby absolvoval co nejrůznorodější výuku (třídy různé pokročilosti, studenti různého věku apod.). Výuka v tandemu i příprava na ni bude probíhat dle pokynů doprovázejícího učitele.

V rámci jednooborového studia se vyžaduje minimálně 90 hodin výuky za všechny tři předměty praxe celkem (vždy 30 hodin v každém semestru). Frekventanti si vybírají vždy skupinu předmětů, která odpovídá jejich oborovému zaměření. Výuka je zajišťována jednotlivými katedrami FF a ve spolupráci se středními školami, kde probíhají praxe studentů. Část praxe probíhá na vybrané fakultní škole FF MU (propedeutická praxe - Pedagogická praxe 1) a část praxe frekventant absolvuje na škole dle vlastního výběru (oborově didaktická praxe - Pedagogická praxe 2, 3). Pokud již frekventant působí jako učitel, může si pro tuto část praxe zvolit školu, kde působí.
Learning outcomes
During the course, students are introduced to everyday activities (both in and outside class) of a teacher. Upon successful completion of the course students will be able to:
- describe the dynamics of the teaching process;
- identify regular teaching issues;
- reflect on particular school/class environment and its impact on their work;
- reflect on students’ reactions;
- write an observation report;
- plan and carry out particular activities according to teacher’s instructions;
- reflect on the experiences gained during observations with a mentor and a teacher of Latin didactics.
Syllabus
  • Students of single-subject studies are required to spend the total of 150 teacher training hours at school with regard to the given minimal range of several teacher training component parts. Teacher training plans should be confirmed by a teacher of Latin didactics and a mentor.
  • - The student is required to make a teacher training agreement with a particular school and to make a teacher training plan.
  • - The student is introduced into regular school schedule, pedagogical documents, and class plans made by a mentor.
  • - The student provides assistance to the headmaster and the mentor (this may include test correction, creation of various teaching materials, individual work with students with special needs, excursion assistance, organization of school projects and events, supervision, attendance of meetings with parents, help with school/class administration, preparation of a class lesson, substitute classes etc.).
  • - Observations in lessons of Latin, possibly lessons of history and literature where topics related to ancient history and ancient literature are covered; the minimum number of teacher training hours is 40.
  • - Various types of tandem teaching according to the instructions provided by a mentor (minimum 40 hours): instruction assistance, team instruction, parallel instruction, differentiated instruction, station instruction.
  • - Discussion with a mentor after observations (10 hours).
  • - Analysis and reflection of observations and tandem teaching supervised by a teacher of Latin didactics (written evaluation of particular observations), comparison of theoretical postulates and their application in practice (minimum 10 hours).
  • Students of double-subject studies are required to have a half number of teacher training hours.
Literature
  • metodický poradník
  • Metodický poradník učitele cizího jazyka. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. 183 pp. ISBN 978-80-7414-610-7. 2013. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila and Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada. 121 s. ISBN 9788024728636. 2009. URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie žáka a učení se cizímu jazyku na stanovištích. (Autonomy of the Pupil and Foreign Language Learning at the Learning Stations.). In E-learning - využitie internetových projektov pri príprave učitel´ov cudzieho jazyka. 1st ed. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. p. 94-103. ISBN 978-80-8068-656-7. 2007. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. (Autonomous Learning and the Lexical Strategies in foreign language learning.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 210 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU, svazek č. 106. ISBN 978-80-210-4433-3. 2007. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Realizační fáze kurikula a jeho obsahová dimenze na příkladu jazykové výuky. (The Implementation Stage of the Curriculum and its Contents in the Language Teaching.). In Absolvent základní školy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. p. 46-57. ISBN 978-80-210-4402-9. 2007. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Učení a vyučování cizích jazyků na počátku 21.století. (Learning and teaching of foreign languages at the begining of 21. century.). In Communication, Interaction and the Process of Teaching Foreign Languages after Joining the European Union. 1st ed. Bratislava: Lingos. p. 37-43. ISBN 978-80-89113-31-6. 2007. info
  • JANÍKOVÁ, Věra and Kateřina VLČKOVÁ. Organizační formy výuky a učivo v cizojazyčné výuce z hlediska autonomního učení. Pilotní výzkum. (Forms of Classroom Management and Topics in Foreign Language Teaching from the Viewpoint of Autonomous Learning. Pilot Research.). In JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie a cizojazyčná výuka. Autonomie v teorii, edukační praxi a lingvodidaktickém výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. p. 124-148. ISBN 80-210-4164-1. 2006. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. xviii, 267. ISBN 8024414252. 2006. info
  • JANÍKOVÁ (EDS.), Janíková. Autonomie v procesu učení a vyučování cizích jazyků (Autonomy in Foreign Language Learning and Teaching). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 92 pp. x1. ISBN 80-210-3919-1. 2005. info
Teaching methods
Observation in mentor’s lessons, analysis of particular instruction units, discussion, counselling sessions, tandem teaching, a written observation report.
Assessment methods
Successful completion of the course requires writing a final observation report. All written materials produced within the course become a part of student’s portfolio.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 150 hodin ve škole (polovina u dvouobor. studia).
Credit evaluation note: studenti sdruženého studia si za předmět volí 5 kreditů, studenti jednooborového studia 10 kreditů.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/LJ956