FF:LJMgrA06 Interpret. seminář II - Informace o předmětu
LJMgrA06 Magisterský interpretační seminář II
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Pro studenty doktorského studia (latinská medievistika) platí počet kreditů 10. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Okáčová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 9:10–10:45 zrusena M25
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je určen studentům magisterského cyklu, ve výjimečných případadech jej lze po dohodě s vyučujícím zapsat semestr před složením státní bakalářské zkoušky. - Mateřské obory/plány
- Klasická filologie (program FF, N-FI)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- V kurzu budou studenti teoreticky i prakticky seznámeni s fenoménem tvůrčího napodobování v antické literatuře a s možnostmi jeho interpretace. Východiskem je rozbor antických centonů, které budou předmětem srovnání s jinými žánrově a tematicky příbuznými texty.
Na konci kurzu bude student schopen:
popsat principy centonární techniky;
diskutovat o historickém a literárním kontextu vzniku antických centonů;
přeložit a interpretovat vybraná (centonární i jiná) díla;
aplikovat rozebírané interpretační metody na literární texty;
jmenovat topická schémata vybraných žánrů antické literatury. - Osnova
- 1. Úvod - představení antické centonární tvorby v literárním a kulturněhistorickém kontextu.
- 2. Možnosti interpretace centonů: perspektiva genologie, teorie intertextuality, recepční estetika, hermeneutika.
- 3.-4. Četba a intertextuální rozbor Hosidiova centonu Medea.
- 5.-6. Četba a rozbor Senekovy tragédie Medea.
- 7. Komparativní analýza syžetové výstavby Senekova a Hosidiova dramatu.
- 8. Četba a intertextuální rozbor Luxoriova centonu Epithalamium Fridi.
- 9. Četba a intertextuální rozbor Ausoniova centonu Cento nuptialis.
- 10. Srovnání obou centonárních epithalamií v kontextu pozdně antické svatební poezie.
- 11.-12. Četba vybraných centonárních epyllií s mytologickou tematikou a jejich návaznost na Ovidiovy Metamorfózy.
- Literatura
- Intertextuality. Edited by Heinrich F. Plett. Berlin: de Gruyter, 1991. 268 s. ISBN 3-11-011637-5.
- EDMUNDS, Lowell. Intertextuality and the reading of Roman poetry. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2001. xx, 201 s. ISBN 0-8018-6511-5.
- HINDS, Stephen. Allusion and intertext. Dynamics of appropriation in Roman poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 155 s. ISBN 0-521-57677-6.
- GENETTE, Gérard. Palimpsests: Literature in the Second Degree. Translated by Channa Newman & Claude Doubinsky. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997. 490 s. ISBN 0-8032-2168-1.
- HORSTMANN, Sabine. Das Epithalamium in der lateinischen Literatur der Spätantike. München: Saur, 2004. 349 s. ISBN 3-598-77809-0.
- BAŽIL, Martin. Centones christiani : métamorphoses d'une forme intertextuelle dans la poésie latine chrétienne de l'Antiquité tardive. Paris: Institut d'Études Augustiniennes, 2009, 342 s. ISBN 9782851212276. info
- MCGILL, Scott. Virgil recomposed : the mythological and secular centos in antiquity. Oxford: Oxford University Press, 2005, xxv, 231. ISBN 0195175646. info
- Čtenář jako výzva :výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Edited by Miloš Sedmidubský - Miroslav Červenka - Ivana Vízdalová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 338 s. ISBN 80-86055-92-2. info
- Úvod do literární vědy [Pechlivanos, 1999] : Einführung in die Literaturwissenschaft (Orig.). Edited by Miltos Pechlivanos, Translated by Miroslav Petříček. V Praze: Herrmann & synové, 1999, 452 s. info
- HOMOLÁČ, Jiří. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 114 s. ISBN 807184201X. info
- CONTE, Gian Biagio. The rhetoric of imitation :genre and poetic memory in Virgil and other Latin poets. Edited by Charles Segal. Ithaca: Cornell University Press, 1986. ISBN 0-8014-1733-3. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován formou seminářů (četba, překlad a interpretace textu). Předpokládá se domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na hodinách založená na domácí četbě vybraných pramenných děl a odborných článků. Zpracování a obhajoba seminární práce (rozbor textu); po dohodě s vyučujícím je možné seminární úkol splnit skupinově.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/LJMgrA06