LMKB401 Literatura ve filmu

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 0. 5 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aneta Zatloukalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 19:10–20:45 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zabývá filmovými adaptacemi literárních děl, věnuje se vztahům mezi literaturou a filmem v širších kulturních a historických souvislostech. V úvodních přednáškách budou studenti seznámeni s proměnami teorie filmové adaptace a novými metodami jejího zkoumání (nové koncepce T. Leitche, S. Murrayové, T. Corrigana, D. Andrewa a dalších). Vedle formální analýzy bude zdůrazněn výklad adaptace nejen jako produktu, ale zároveň se zaměříme na celý proces jejího vzniku a fungování v širším kulturně-společenském, ekonomickém a historickém kontextu.
Druhá část kurzu bude založena na výkladu vybraných filmových adaptací, přičemž bude zaměřena na literaturu v českém raném zvukovém filmu, tedy filmové adaptace v českém prostředí 30. let 20. století. Budou sledovány významové i formální posuny při převodu literárních děl na filmové plátno, ale také okolnosti vzniku vybraných filmových adaptací, jejich produkce i recepce. Předpokladem úspěšného ukončení kurzu je četba literárních děl a textů věnovaných danému fenoménu.
Na konci tohoto kurzu bude student seznámen s rozmanitými teoretickými přístupy ke zkoumání adaptací:

- získá pojmovou výbavu z oblasti teorie filmové adaptace,
- pochopí specifičnost vztahů mezi literaturou a filmem,
- osvojí si rozmanité interpretační metody pro zkoumání adaptací, bude tak schopný posuzovat adaptace jiným způsobem než z hlediska věrnosti či nevěrnosti literární předloze a lépe je interpretovat,
- bude filmové adaptace chápat i v širších kulturních souvislostech.
Osnova
  • Přednášky budou věnovány vybraným konceptům teorie filmové adaptace a těmto tématům: Filmové adaptace děl Ignáta Herrmanna (v režii V. Slavínského, M. J. Krňanského, M. Friče); Filmové adaptace sentimentální červené knihovny a adaptace literatury intencionálně zaměřené na mužské publikum (např. filmy Srdce v soumraku, Žena pod křížem, Muži v Offsidu, Klapzubova jedenáctka, Načeradec král kibiců); Filmové adaptace literatury ze studentského prostředí (např. filmy Škola základ života, Cesta do hlubin študákovy duše, Kantor Ideál) vs. původní Vančurův film Před maturitou; Filmové adaptace umělecké literatury (např. filmy Hlídač č. 47, Ze světa lesních samot, Trhani).
Literatura
    doporučená literatura
  • CORRIGAN, Timothy. Film and literature :an introduction and reader. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall. x, 374 s. ISBN 0-13-526542-8. 1999. info
    neurčeno
  • MURRAY, Simone. The adaptation industry : the cultural economy of contemporary literary adaptation. 1. pub. New York: Routledge. xvi, 253. ISBN 9780415999038. 2012. info
  • CARDULLO, Bert. Formal matters : studies in film adaptation and (re)evaluation. Washington, D.C.: New Academia. xiii, 430. ISBN 9780983689928. 2011. info
  • Beyond adaptation : essays on radical transformations of original works. Edited by Phyllis Frus - Christy Williams. Jefferson, N.C.: McFarland & Company. x, 216. ISBN 9780786442232. 2010. info
  • DEBONA, Guerric. Film adaptation in the Hollywood studio era. Urbana: University of Illinois press. x, 195. ISBN 9780252077371. 2010. info
  • Redefining adaptation studies. Edited by Dennis R. Cutchins - James M. Welsh - Laurence Raw. Lanham: Scarecrow Press. xiii, 182. ISBN 9780810872981. 2010. info
  • Authorship in film adaptation. Edited by Jack Boozer. 1st ed. Austin: University of Texas Press. viii, 341. ISBN 0292718535. 2008. info
  • In/fidelity : essays on film adaptation. Edited by David L. Kranz - Nancy C. Mellerski. 1st pub. Newcastle: Cambridge scholars publishing. viii, 251. ISBN 9781847184023. 2008. info
  • SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host. 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. 2008. info
  • GERAGHTY, Christine. Now a major motion picture : film adaptations of literature and drama. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. viii, 223. ISBN 9780742538214. 2008. info
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Translated by Milan Orálek. Vyd. 1. Brno: Host. 328 s. ISBN 9788072942602. 2008. info
  • LEITCH, Thomas M. Film adaptation and its discontents : from Gone with the Wind to The Passion of the Christ. Baltimore: John Hopkins University press. xi, 354. ISBN 9780801885655. 2007. info
  • LEITCH, Thomas M. Film adaptation and its discontents : from Gone with the Wind to The Passion of the Christ. Baltimore: John Hopkins University press. xi, 354. ISBN 9780801885655. 2007. info
  • The Cambridge companion to literature on screen. Edited by Deborah Cartmell - Imelda Whelehan. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press. xi, 273. ISBN 9780521614863. 2007. info
  • The literature/film reader : issues of adaptation. Edited by James M. Welsh - Peter Lev. Lanham, Md.: Scarecrow Press. xxviii, 36. ISBN 9780810859494. 2007. info
  • HUTCHEON, Linda. A theory of adaptation. New York: Routledge. xviii, 232. ISBN 0415967953. 2006. info
  • HUTCHEON, Linda. A theory of adaptation. New York: Routledge. xviii, 232. ISBN 0415967953. 2006. info
  • DESMOND, John M. a Peter HAWKES. Adaptation : studying film and literature. Boston: McGraw-Hill. xii, 256. ISBN 007282204X. 2006. info
  • STAM, Robert. François Truffaut and friends : modernism, sexuality, and film adaptation. New Brunswick: Rutgers University Press. xvi, 239. ISBN 0813537258. 2006. info
  • From camera lens to critical lens : a cellection of best essays on film adaptation. Edited by Rebecca Housel. 1st pub. Newcastle: Cambridge Scholars Press. xii, 230. ISBN 1847180310. 2006. info
  • Books in motion : adaptation, intertextuality, authorship. Edited by Mireia Aragay. Amsterdam: Rodopi. 289 s. ISBN 9042019573. 2005. info
  • Literature and film : a guide to the theory and practice of film adaptation. Edited by Robert Stam - Alessandra Raengo. First published. Malden: Blackwell Publishing. xiv, 359. ISBN 0631230556. 2005. info
  • STAM, Robert. Literature through film : realism, magic, and the art of adaptation. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing. xvii, 388. ISBN 140510287X. 2005. info
  • TIBBETTS, John C. a James M. WELSH. The encyclopedia of novels into film. Edited by Rodney Hill - Bruce Hutchinson - Gene Phillips - Robert Wise. 2nd ed. New York: Checkmark Books. xxii, 586. ISBN 0816063818. 2005. info
  • ZATLIN, Phyllis. Theatrical translation and film adaptation : a practitioner's view. Clevedon: Multilingual matters. xii, 222. ISBN 1853598321. 2005. info
  • Tvořivé zrady : současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Edited by Petr Mareš - Petr Szczepanik. Vyd. v ČR 1. Praha: Národní filmový archiv. 500 s. ISBN 8070041196. 2005. info
  • A companion to literature and film. Edited by Robert Stam - Alessandra Raengo. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing. xv, 463. ISBN 9780631230533. 2004. info
  • MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros. 735 s. ISBN 9788000014104. 2004. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Od Oidipa k Francouzově milence :světová litaratura ve filmu : interpretace z let 1982-1998. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv. 371 s. ISBN 80-7004-099-8. 2001. info
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého. 259 s. ISBN 8024401754. 2000. info
  • Film adaptation. Edited by James Naremore. 1st pub. London: Athlone Press. x, 258. ISBN 0485300931. 2000. info
  • Adaptations from text to screen, screen to text. Edited by Imelda Whelehan - Deborah Cartmell. 1st pub. London: Routledge. xvii, 247. ISBN 0415167388. 1999. info
  • MCFARLANE, Brian. Novel to film : an introduction to the theory of adaptation. Oxford: Clarendon Press. viii, 279. ISBN 0198711506. 1996. info
  • MACUROVÁ, Alena a Petr MAREŠ. Text a komunikace : jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Univerzita Karlova, 1993. info
  • STAM, Robert, Robert BURGOYNE a Sandy FLITTERMAN-LEWIS. New vocabularies in film semiotics : structuralism, post-structuralism and beyond. 1st pub. London: Routledge. xv, 239. ISBN 041506595X. 1992. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich. ISBN 8070230622. 1990. info
  • Film and literature : a comparative approach to adaptation. Edited by Wendell M. Aycock - Michael Schoenecke. Lubbock, Texas: Texas Tech University Press. ISBN 0-89672-159-0. 1988. info
  • Modern European filmmakers and the art of adaptation. Edited by Andrew Horton - Joan Magretta. New York: Frederick Ungar Publishing Co. xiv, 383. ISBN 0804462771. 1981. info
  • KLEIN, Michael a Gillian PARKER. The English Novel and the Movies. New York: Frederik Invar Publishing. 383 s. 1981. info
Výukové metody
Kurz využívá metodu výkladu, analýzy a syntézy poznatků. Opírá se o kolektivní práci, diskusi ve výuce i individuální práci studentů.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zkouškou (platí pro studenty LMK) nebo kolokviem.
Další komentáře
Studijní materiály
Pro posluchače oboru LMK a bohemistiky je povinně volitelný (kredity B), pro ostatní studenty volitelný (kredity C).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019.