LMKB406 Ekphrasis

Faculty of Arts
Autumn 2016
Extent and Intensity
0/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Stanislava Fedrová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Stanislava Fedrová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
each odd Monday 14:10–17:25 U27
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Ekfráze jako intermediální žánr Seminář seznamuje se základními obrysy tradice a podoby žánru ekfráze od jejích počátků k současné době, metodologicky je ukotven především v intermediálních studiích. V interpretacích bude usilovat o hledání a pojmenovávání jednotlivých ekfrastických postupů a gest, například: Jak se může akt vnímání, pozorování vizuální reprezentace propisovat do strukturace její verbální reprezentace. Jak se statický popis dynamizuje rozehráním do události a zapojením do vyprávění, a to nejen do mikrostruktury situace, ale i makrostruktury celku textu. Jaká je role a funkce ekfrastické pasáže v rámci celku textu – ekfráze nemusí být jen pauzou ve vyprávění, kterou lze snadno eliminovat. Anebo jak může verbální médium svými vlastními prostředky imitovat či simulovat mediálně specifické techniky vlastní jinému uměleckému druhu. Interpretačně se budeme věnovat jak ustavujícím, klasickým textům tohoto žánru (Homér, Vergilius, Filostratos, John Keats), tak vybraným ekfrastickým textům české (např. Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, Jiří Karásek ze Lvovic, Alois Jirásek, Jaroslav Durych, Bohumil Hrabal, Miloš Urban) i světové (Vladimir Nabokov, John Fowles, John Bannville) literatury. Po absolvování kurzu bude student schopen: - základní orientace v dějinách žánru i v současné mezinárodní literárněvědné diskusi o ekfrázi - samostatně interpretovat ekfrastické texty - porozumět intermediálním vazbám mezi literaturou a výtvarným uměním - využít získané poznatky v navazujících disciplínách
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodem k tradici rétorické kategorie i žánru a také k ekfrázi jako předmětu vědeckého zájmu 2. Achilleův štít z různých úhlů pohledu: kouzlo popisu 3. Filostratos a zrod ekfráze jako žánru 4. Koncept zastaveného času a překonání propasti času uměním aneb Od anglických romantiků přes Vrchlického k Wislawě Szymborské 5. Pohled, zírání, pozorování aneb Kdo je tady pozorovatel? 6. Nehybné obrazy okamžiku a/versus (jejich?) narativní sukcesivita aneb O hranicích popisu a vyprávění
Literature
    required literature
  • HOLLANDER, John, 1995, The Gazer’s Spirirt. Poems Speaking to Silent Works of Art, Chicago–London: University of Chicago Press
    not specified
  • SAGER EIDT, Laura M., 2008, Writing and Filming the Painting. Ekphrasis in Literature and Film, Amsterdam: Rodopi
  • BOEHM, Gottfried – PFOTENHAUER, Helmut (eds.), 1995, Beschreibungkunst – Kunstbeschreibung. Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, München: Wilhelm Fink
  • HEFFERNAN, James, 1993, Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, Chicago – London: University of Chicago Press
  • HALL, James, 1991, 2008 [1974], Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Mladá fronta / Paseka
  • THEIN, Karel, 2006, „Filostratos Starší a zrození dějin umění z~ducha ekfrasis“, in: Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného, eds. Beket Bukovinská – Lubomír Slavíček, Praha: Artefactum, s. 23–29
  • HEFFERNAN, James, 1993, Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, Chicago – London: University of Chicago Press
  • Robillard, Valerie – Jongeneel, Els (eds.), 1998, Pictures into Words. Theoretical and Descriptive Approaches to Ekphrasis, Amsterdam: VU University Press
  • LESSING, Gotthold Ephraim, 1960 [1766], Láokoón čili o~hranicích malířství a poezie, Praha: SNKLHU; též in: Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati, Praha: Odeon 1980
  • FEDROVÁ, Stanislava – JEDLIČKOVÁ, Alice, 2016, Viditelné popisy. Vizualita, sugestivita a intermedialita literární deskripce, Praha: Akropolis
  • YACOBI, Tamar, 1995, „Pictorial Models and Narrative Ekphrasis“, Poetics Today 16, č. 4, s. 599–649
  • SCHAEFER, Christina – RENTSCH, Stefanie, 2004, „Ekphrais: zur Begriffsbestimmung in der neueren Forschung“, Zeitschrift für französische Sprache und Literatur 114, č. 2, s. 132–165
  • RAJEWSKY, Irina O., 2002, Intermedialität, Tübingen – Basel: Francke
  • WOLF, Werner – BERNHART, Walter (eds.), 2007: Description in Literature and Other Media. Studies in Intermediality 2, Amsterdam: Rodopi; úvodní studie č. 2013, Praha: ÚČL AV ČR
  • MITCHELL, William J. T., 1994, Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation (Chicago: University of Chicago Press)
Teaching methods (in Czech)
kombinace výkladu, diskuse, interpretace a připravených referátů
Assessment methods (in Czech)
podmínky získání kreditu: 1. aktivní účast na semináři, příprava na něj (přečtení aktuálně pojednávaných primárních textů - většinou kratší úryvky) 2. krátký informativní referát v průběhu semináře 3. seminární práce s vlastní interpretací vybraného ekfrastického textu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 0.
The course is also listed under the following terms Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2016/LMKB406