MED12 Renesanční humanismus

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Juraj Franek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 15:50–17:25 B2.34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je koncipován jako zákadní uvedení do italského renesančního humanismu. Po jeho absolvování bude student orientován v teoreticko-metodologických diskusích spojených s tímto dějinným obdobím a bude seznámen s nejvýznamnějšími postavami renesančního humanismu, přičemž pozornost bude věnována také jeho ideovým předchůdcům (Giotto, Nicola a Giovanni Pisano, Dante). Jednotlivé přednášky uvádějí hlavní témata renesančního myšlení na pozadí umělecké tvorby, literatury a filosofie. Zvláštní pozornost bude věnována recepci antické tradice v humanistickém myšlení.
Osnova
  • 1. "Renesance" jako teoreticko-metodologický problém
  • 2. Předchůdci I: Giotto, Nicola a Giovanni Pisano
  • 3. Předchůdci II: Dante Alighieri
  • 4. Francesco Petrarca
  • 5. Giovanni Boccaccio
  • 6. Politické myšlení: Coluccio Salutati, Leonardo Bruni, Niccolò Machiavelli
  • 7. Raná renesance v umění: Filippo Brunelleschi, Donatello, Masaccio
  • 8. Humanistická témata v malířství 15. století: Piero della Francesca a Sandro Botticelli
  • 9. Filosofický humanismus 15. století: Lorenzo Valla a Giovanni Pico della Mirandola
  • 10. Marsilio Ficino a florentská akademie
  • 11. Pietro Pomponazzi a renesanční aristotelismus
  • 12. Závěrečná diskuze
Literatura
    povinná literatura
  • Floss, Pavel (2016). Cesty evropského myšlení II: Aktéři humanismu a rané renesance. Praha: Vyšehrad.
  • Leonardi, Claudio (ed.) (2015). Středověká latinská literatura (6.-15. století). Praha: Academia.
  • Le Goff, Jacques (2014). O hranicích dějinných období: Na příkladu středověku a renesance. Praha: Karolinum.
  • Hankins, James (ed.) (2011). Renesanční filosofie. Praha: Oikoymenh.
  • Kristeller, Paul Oskar (2007). Osm filosofů italské renesance. Praha: Vyšehrad.
  • Garin, Eugenio (ed.) (2003). Renesanční člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad.
  • Toman, Rolf (ed.) (2001). Umění italské renesance: Architektura - Sochařství - Malířství - Kresba. Praha: Slovart.
  • Burke, Peter (1996). Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. Praha: Mladá fronta.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek.
Metody hodnocení
Multiple-choice test (vyžaduje se 70% úspěšnost) zaměřený na ověření orientace v zadané četbě a v tématech probíraných během semestru.
Informace učitele
Cizojazyčná doporučená literatura k jednotlivým přednáškám bude zadávána průběžně. Z povinné literatury budou k pročtení zadány pouze vybrané kapitoly.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.