MVKK_06 Masová média a populární kultura

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Aleš Opekar, CSc. (přednášející)
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Po 18:20–19:55 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Populární kultura provází člověka na každém kroku již od 1. poloviny 20. století a její současná podoba je provázána s masovými médii. Rozhlas, televize, film, gramofonový průmysl, internet a mobilní komunikační prostředky se vyvíjejí v těsné spojitosti s populární kulturou, jejíž podoba, funkce a účinnost se jim zároveň rychle přizpůsobuje. Studenti budou po absolvování kurzu schopni základní orientace v problematice masových médií, populární kultury a jejich vzájemné provázanosti.
Osnova
  • terminologie obecná a specifická populární kultura a její podoby gramofonový průmysl problematika rozhlasu problematika televize internet a mobilní komunikace shrnutí
Literatura
  • Hop on pop : the politics and pleasures of popular culture. Edited by Henry Jenkins - Tara McPherson - Jane Shattuc. Durham: Duke University Press. x, 748. ISBN 0822327376. 2002. info
  • CALCUTT, Andrew. Brit cult :an a-z of british pop culture. 1st pub. London: Prion. 448 s. ISBN 1-85375-321-1. 2000. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota. 415 s. ISBN 8072171283. 2000. info
  • MCLUHAN, Marshall. The global village : der Weg der Mediengesellschaft in das 21. Jahrhundert. Edited by Bruce R. Powers. Paderborn: Junfermann Verlag. 284 s. ISBN 387387217X. 1995. info
  • Coca-cola culture :icons of pop. Edited by Roger Rosen - Patra McSharry Sevastiades. 1st ed. New York: Rosen publishing group. vi, 170 s. ISBN 0-8239-1594-8. 1993. info
  • POWERS, Bruce R. a Marshall MCLUHAN. The global village : transformations in world life and media in the 21st century. New York: Oxford University Press. xiii, 220. ISBN 019505444X. 1989. info
Metody hodnocení
test
Informace učitele
další literatura:
Dorůžka Lubomír: Populárna hudba - priemysel, obchod, umenie, Bratislava 1978 Frith Simon: Music for Pleasure. Esseys in the Sociology of Pop, Cambridge, Oxford 1988 Frith Simon: Sound Effects, Londýn 1981 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: Funkce hudby, Hudební věda 1979. č.2 a 3 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém, Praha 1981 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: K typologickým polarizacím hudby, zejména polarizaci hudby artificiální a nonartificiální, Hudební věda 1977, č.4, s.316 Furst T. Peter: Halucinogeny a kultura, Praha 1996 Grossberg Lawrence: We Gotta Get Out Of This Place. Popular Conservatism And Postmodern Culture, London 1992 Kloskowská Antonina: Masová kultura, Praha 1967 Osborne Ben: The A-Z of Club Culture. Tweny Years Of Losing It, London 1999 Poledňák Ivan: ABC hudební psychologie, Praha 1984 Rosenberg Bernard, White David Manning (ed.): Mass Culture, New York, London 1957 Saunders Nicholas: Extáze & Techno scéna, Brno 1996 Walker John A.: Cross-Overs, London 1987 Willis Paul: Common Culture, Boulder, San Francisco 1990 Willis Paul: Profane Culture, London 1978
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/MVKK_06