MVK_17 Kreativita, umění, měření

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/2. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Bohumil Nekolný (přednášející), Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 13:20–16:35 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Přednáška č. 1 Kreativita a divadlo Literatura: Jana Pilátová: Hnízdo Grotowského – na prahu divadelní antropologie Bohumil Nekolný: Studiové divadlo a jeho české cesty Práce Jerzy Grotowského a jeho žáků a následníků jako specifický příklad kulturního memu divadelní kreativity 20.st.: Znaky: proměna instituce (provozně prezentačního modelu) proměna komunikačního modelu (vztahu jeviště : hlediště) modifikace tvůrčích disciplin a postupů (hledání svébytné poetiky) proměna procesu tvorby (od fixace k improvizaci a naopak) inscenace – představení – performance synkretismus divadelních a uměleckých druhů paradivadelní aktivity (antropologie, sociodrama, teatroterapie, teatralita života…) metadivadelní aktivity (sebereflexe a studium divadla) alternativní pedagogika (laboratoře, díly, studia) umělecká disciplina nejen jako prostor inovace, ale také vědy a výzkumu divadlo jako prostor analýzy a syntézy Ideologie: Co a jak jinak a nově? Hlavně „proč“, „z jakých zdrojů“, „pro koho“, „k čemu“ a zda jde jenom o divadlo? Prameny přednášky: vlastní stáže v Divadle Laboratorium, naše praxe studiových divadel, definiční práce Jana Roubala Přednáška č. 2 Kreativní průmysly Literatura: Martin Cikánek: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku Historický vývoj tohoto fenoménu od 2. světové války po současnost, terminologie a definiční znaky. Teze: Kreativní průmysly a kulturní politiky, strategie a plánování Terminologické a obsahové vymezení pojmů (zvláště definice Work Fundation) Měření podmínek pro rozvoj kreativní ekonomiky Managment a typy kreativních organizací Vztahy komerčních průmyslů a nekomerčního umění Ideologie: Vytvoření argumentačního instrumentáře vynakládání veřejných prostředků na podporu umění, tvorby a tedy inovace a kreativity Odkazy: práce D. Throsbyho, M. Kaisera, J. Holdena, R. Floridy a našich V.Ambrožová, M. Cikánka, M. Smolíkové, včetně webových odkazů Přednáška č. 3 Evaluace uměleckých procesů Literatura: Michael M. Kaiser: Strategické plánování v kultuře Jana Bejvlová: Divadelní instituce a její výkon Vynakládání veřejných prostředků a jejich produktivitu předpokládá i míru hodnocení samotných výkonů, případně i hodnocení jejich dopadů. V této přednášce se budeme věnovat evaluaci samotného procesu, v následující hodnocení jejich dopadů, tzn. multiplikačním efektům. Teze: Výchozím momentem každé evaluace je stanovení cílů, programů, záměrů, poslání každé umělecké instituce, každého kulturního ústavu Podmínkou je sebereflexe analýzou vnitřní i vnějšího prostředí (např. SWOT analýza, stanovení silných a slabých stránek systému, příležitostí a hrozeb) Evaluace jako řízené hodnocení (kritéria kvalitativní i kvantitativní, evaluační program , metody) Evaluace neziskového sektoru neměří výnosy, ale samotný proces Metoda a předpoklady BSC (systém vyvážených ukazatelů výkonnosti podniku) Fungování divadla na institucionální úrovni (cíle a výzvy) Matice pro měření výkonnosti neziskového divadla (časové roviny: dlouhodobé, strategické a provozní cíle, cíle umělecké, administrativní a veřejné správy) Zpětné vazby (sociologické průzkumy) a implementace do praxe Záměr: Zdůvodnit legitimitu ověřování hodnot a měření kreativity, tedy i uměleckých procesů a výkonů. Odkazy: Work Foundation: Staying Ahead (2007), Maříková H., Mechanismy evaluace kulturních služeb, Chládková Bl., Měření výkonnosti repertoárového divadla Přednáška č.4 Hodnocení dopadů uměleckých procesů (multiplikační efekty) Literatura: Jiří Matoušek: Měření ekonomického dopadu festivalu(dipl. práce JAMU Brno), Lenka Pávišová: Multiplikační efekty v kultuře (dipl. práce Ekonomicko-správní fakulta MU Brno), Iva Kouřilová: Multiplikační efekty v kultuře (dipl. práce Ekonomicko-správní fakulta MU Brno), Tereza Raabová: Produktivita a finanční problémy scénických umění – ekonomická analýza (Fakulta mezinárodních vztahů VŠE Praha) Teze: a/ definice multiplikačních efektů: provázanost jednoho odvětví hospodářství s dalšími odvětvími celé ekonomiky b/ multiplikátory pro kategorie input-output modelu pomocí input-output analýzy (tzn. vstupů s nákladů na straně jedné a produkce a výnosů na straně druhé): c/ kvantifikovatelné úrovně ekonomického dopadu d/ ekonomický dopad versus ekonomický přínos f/ užitné efekty ekonomické g/ užitné efekty sociální Záměr: Definicí a mapou užitných efektů obhájit legitimitu financování kultury a umění z veřejných zdrojů. Přednáška č. 5 Současná praxe (kritéria) hodnocení uměleckých procesů v ČR: Prameny: 1. Ministerstvo kultury: a/ Program státní podpory profesionálních divadel a profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů b/ Divadelní umění 2010 (granty) c/ dále ostatní dotační tituly ministerstva pro oblast literatury, tance, výtvarného umění, filmu, včetně Státních fondů (pro kulturu a pro kinematografii) 2. Hl. m. Praha a/ Víceleté účelové dotace – granty hl. m.v oblasti kultury a umění pro rok 2010 – 2013 b/ Jednoleté účelové dotace – granty hl. m. Prahy v oblasti kultury a umění v r. 2010 Záměr: Komparovat dotační kritéria státu a hlavního města s tím, že evaluační principy se v našich podmínkách a současné praxi uplatňují částečně jen na vstupu veřejných prostředků do uměleckých procesů Přednáška č. 6 Implementace evaluace v praxi hostující profesor: MgA. Blanka Chládková Téma: Studie proveditelnosti Divadelního světa Brno (mezinárodní divadelní festival) Projekt evaluace Národního divadla Praha Prameny Analýza transformace příspěvkových organizací – divadel zřizovaných hl. m. Prahou, Divadelní ústav Praha, 2001. Analýza vazeb trhu práce se sektorem kultura, Institut umění-Divadelní ústav, Praha 2007 Analýza vývoje decentralizace rozhodování o kultuře v ČR po r. 1993 se zaměřením na analýzu vlivu reformy veřejné zprávy na strukturu výdajů veřejných rozpočtů v oblasti kultury. Praha: NIPOS, 2006. Dotační tituly (granty a programy). Praha: MK ČR, 2010 Dotační tituly (granty, programy, partnerství). Praha: MHMP, 2010 Edice Box. internetová edice DÚ, Praha: http://www.divadlo.cz/box/ Ekonomické souvislosti kultury – výzkumná sonda, Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 1997. Ekonomika a kultura, partnerství pro 21. století. Praha: EMK, 2001. Fórum pro kreativní Evropu. Dokumentace konference, Praha: Institut umění, 2009 Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 – 2013, MK ČR, Praha,2006. Kultura, umění, perspektivy. Sborník konference na téma legislativa a ekonomika. Praha: Divadlo Archa, 1997. Ročenky, dokumenty a projektové studie Institutu umění-Divadelního ústavu, Praha Sborník statí o kultuře, Praha: MK ČR, 2009. Státní kulturní politika na léta 2009-2014, Praha: MKČR, 2008 Statistická ročenka České republiky. Praha: Český statistický úřad, od r. 1990. Statistika kultury. Praha: NIPOS, od r. 1998. Statistical Indicators for Arts Policy. Strawberry Hills, NSW: IFACCA, June 2005 Transformace divadelního systému v České republice. Praha: Divadelní ústav, 2004, s pomocí Nadace Open Society Fund Praha. Výroční zprávy Ministerstva kultury ČR. Praha: MK ČR, od r. 1998. Vztah státu ke kultuře. Kulturní politika v evropských zemích: Aktualizace vybraných problémů. Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 2004. Literatura Ambrožová V., Měření podmínek pro rozvoj kreativní ekonomiky pomocí indexu kreativity a jeho aplikace pro ČR. Zlín: Univerzita T. Bati, 2008 Arcier, B. F. d´ – Arkio, T. – HRAB, O. a kol., Towards a New Cultural Framework Programme of the European Union. Brussels: EFAH, 2003. Bejvlová, J., Divadelní výkon - měření výkonnosti neziskového repertoárové divadla, disertační práce, JAMU, Brno, 2005. Bell, D., Kulturní rozpory kapitalismu, Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Cikánek, M., Evropské operní publikum z marketingové perspektivy, JHD, 2007. Cikánek, M., Kreativní průmysly, Institut umění, Praha, 2009 Cikánek, M., (2002) Marketing festivalu hudebního divadla Opera. Magisterská diplomová práce v oboru hudební managementu na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze Cikánek, M. (2006a) Audience of the Prague Opera Festival/ Comparison of the Marketing Researches Conducted by the Festival in 2001 and 2005. Magisterská diplomová práce v oboru Arts Management na City University London Černý, O. – Nekolný, B., The Performing Arts in the Czech Republic. Amsterdam: Theater Instituut Nederland, 2000. Čiháková- Noširo Vl., Analýza současné situace ve výtvarném (vizuálním) umění s důrazem na profesionální živé umění Praha. Praha: Institut umění, 2006 Dohnalová, L., Analýza hudebního života 1990-2005. Praha: Institut umění, 2006. Dohnalová, L., Populární hudba – analýza vývoje 1990-2005. Praha: Institut umění, 2006 Dohnalová, L.: Czech Music Guide /angl./, Praha: Divadelní ústav, 2006. Dvořák, J., Kreativní management pro divadla, aneb, O divadle jinak: Kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Pražská scéna, 2004. Dvořák J., Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005. Hannagan, T. J., Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996. Chládková, Blanka. Divadelní systémy v Evropě. Praha: Divadelní ústav, 2001. Chládková , B., Měření výkonnosti repertoárových divadel. Praha: IU-DÚ, Edice Box, 2009 Kaiser Michael M., Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2009 Kesner L., Marketing a management muzeí a památek, Grada, Praha, 2005. Klaus, V., Tomšík, Vl., Makroekonomická fakta české transformace, NC Publishing, Brno, 2007. Komparace kulturních systémů 15 zemí Evropské unie. Podkladový materiál pro panelovou diskusi „Stát pro umění 21. století“. Praha: Divadelní ústav, 2003. Kouřilová I., Multiplikační efekty v kultuře. Brno: Ekonomicko-správní fakulta MU, 2007. Kultura, umění, perspektivy. Sborník konference na téma legislativa a ekonomika. Praha: Divadlo Archa, 1997. Nekolný, B., Formace transformace. Praha: Svět a divadlo, 2003, sv.4 – 6. Nekolný, B., Česká kultura v roce 2000. Brno: Barrister & Principal, 2000. Nekolný, B. a kol., Divadelní systémy a kulturní politika. Praha: Divadelní ústav, 2006. Nekolný B., Studiové divadlo a jeho české cesty Malý, I., Veřejné statky a veřejně poskytované statky. Praha: Politická ekonomie, 1998, č. 6. Maříková H., Mechanismy evaluace kulturních služeb. Praha: IU-DÚ, Edice Box, 2009 Matějů, M., Kulturní a sociální změny v lokální společnosti – souhrnná studie. Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 1999. Matějů, M. a kol., Praha a kultura: Stav k roku 2000 a tendence vývoje. Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 1998. Matějů, M. a kol., Proměny kultury a umění v české společnosti na prahu 21. století: Lokální a globalizační trendy. Praha: Katedra teorie a kultury FF UK, 2005. Matějů, M. – Žák, J., Ekonomické souvislosti kultury. Praha: Katedra teorie a kultury FF UK, 1997 Matoušek J., Měření ekonomického dopadu festivalu Setkání. Brno: JAMU, 2009. Mederly, P. – Nováček, P. – Topercer, J., Indikátory kvality životaa udržitelného rozvoje: kvantitativní, vícerozměrný a variantní přístup. Praha: CESES FSV UK, 2004 Pávišová L: Multiplikační efekty v kultuře . Brno: Ekonomicko-správní fakulta MU, 2007. Pilátová, J., Hnízdo Grotowského – na prahu divadelní antropologie. Praha: IU-DÚ, 2009. Poledňák, I. a kol.: Proměny hudby v měnícím se světě, sb. FF UP Olomouc, 2007. Raabová T., Produktivita a finanční problémy scénických umění – ekonomická analýza. Praha: Fakulta mezinárodních vztahů VŠE Praha, 2008. Sedláček, T.: Ekonomie dobra a zla, Praha: Nakladatelství 65. pole, 2009. Simbartl P., Posouzení Filmového studia Barrandov v podmínkách tržního hospodářství, jeho konkurenceschopnost, srovnání s podobnými studiemi v postkomunistických zemích i tradičních demokraciích. Praha: FAMU, 1998/99. Souček E., Ježdík V.,Chlad M., Vstupní analýza současných vazeb trhu práce se sektorem kultura. Praha: Institut umění- Divadelní ústav, 2007. Smolíková M. ed., Management umění. Praha: ProCulture, 2008. Studie současného stavu podpory umění, Svazek I., kolektiv autorů. Praha: Institut umění, 2009. The Impact of Culture on Kreativity. Brusel: Directorate-General for Education and Culture, 2009. Work Foundation., Staying Ahead. The Economic Performance of the UK´s Creative Industrie. London: DCMS, 2007.
Metody hodnocení
Závěrečný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2022, jaro 2025.