MVK_17 Creativity and Art's Management

Faculty of Arts
Spring 2010
Extent and Intensity
2/2. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. Mgr. Bohumil Nekolný (lecturer), Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (deputy)
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
each odd Thursday 13:20–16:35 J21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Přednáška č. 1 Kreativita a divadlo Literatura: Jana Pilátová: Hnízdo Grotowského – na prahu divadelní antropologie Bohumil Nekolný: Studiové divadlo a jeho české cesty Práce Jerzy Grotowského a jeho žáků a následníků jako specifický příklad kulturního memu divadelní kreativity 20.st.: Znaky: proměna instituce (provozně prezentačního modelu) proměna komunikačního modelu (vztahu jeviště : hlediště) modifikace tvůrčích disciplin a postupů (hledání svébytné poetiky) proměna procesu tvorby (od fixace k improvizaci a naopak) inscenace – představení – performance synkretismus divadelních a uměleckých druhů paradivadelní aktivity (antropologie, sociodrama, teatroterapie, teatralita života…) metadivadelní aktivity (sebereflexe a studium divadla) alternativní pedagogika (laboratoře, díly, studia) umělecká disciplina nejen jako prostor inovace, ale také vědy a výzkumu divadlo jako prostor analýzy a syntézy Ideologie: Co a jak jinak a nově? Hlavně „proč“, „z jakých zdrojů“, „pro koho“, „k čemu“ a zda jde jenom o divadlo? Prameny přednášky: vlastní stáže v Divadle Laboratorium, naše praxe studiových divadel, definiční práce Jana Roubala Přednáška č. 2 Kreativní průmysly Literatura: Martin Cikánek: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku Historický vývoj tohoto fenoménu od 2. světové války po současnost, terminologie a definiční znaky. Teze: Kreativní průmysly a kulturní politiky, strategie a plánování Terminologické a obsahové vymezení pojmů (zvláště definice Work Fundation) Měření podmínek pro rozvoj kreativní ekonomiky Managment a typy kreativních organizací Vztahy komerčních průmyslů a nekomerčního umění Ideologie: Vytvoření argumentačního instrumentáře vynakládání veřejných prostředků na podporu umění, tvorby a tedy inovace a kreativity Odkazy: práce D. Throsbyho, M. Kaisera, J. Holdena, R. Floridy a našich V.Ambrožová, M. Cikánka, M. Smolíkové, včetně webových odkazů Přednáška č. 3 Evaluace uměleckých procesů Literatura: Michael M. Kaiser: Strategické plánování v kultuře Jana Bejvlová: Divadelní instituce a její výkon Vynakládání veřejných prostředků a jejich produktivitu předpokládá i míru hodnocení samotných výkonů, případně i hodnocení jejich dopadů. V této přednášce se budeme věnovat evaluaci samotného procesu, v následující hodnocení jejich dopadů, tzn. multiplikačním efektům. Teze: Výchozím momentem každé evaluace je stanovení cílů, programů, záměrů, poslání každé umělecké instituce, každého kulturního ústavu Podmínkou je sebereflexe analýzou vnitřní i vnějšího prostředí (např. SWOT analýza, stanovení silných a slabých stránek systému, příležitostí a hrozeb) Evaluace jako řízené hodnocení (kritéria kvalitativní i kvantitativní, evaluační program , metody) Evaluace neziskového sektoru neměří výnosy, ale samotný proces Metoda a předpoklady BSC (systém vyvážených ukazatelů výkonnosti podniku) Fungování divadla na institucionální úrovni (cíle a výzvy) Matice pro měření výkonnosti neziskového divadla (časové roviny: dlouhodobé, strategické a provozní cíle, cíle umělecké, administrativní a veřejné správy) Zpětné vazby (sociologické průzkumy) a implementace do praxe Záměr: Zdůvodnit legitimitu ověřování hodnot a měření kreativity, tedy i uměleckých procesů a výkonů. Odkazy: Work Foundation: Staying Ahead (2007), Maříková H., Mechanismy evaluace kulturních služeb, Chládková Bl., Měření výkonnosti repertoárového divadla Přednáška č.4 Hodnocení dopadů uměleckých procesů (multiplikační efekty) Literatura: Jiří Matoušek: Měření ekonomického dopadu festivalu(dipl. práce JAMU Brno), Lenka Pávišová: Multiplikační efekty v kultuře (dipl. práce Ekonomicko-správní fakulta MU Brno), Iva Kouřilová: Multiplikační efekty v kultuře (dipl. práce Ekonomicko-správní fakulta MU Brno), Tereza Raabová: Produktivita a finanční problémy scénických umění – ekonomická analýza (Fakulta mezinárodních vztahů VŠE Praha) Teze: a/ definice multiplikačních efektů: provázanost jednoho odvětví hospodářství s dalšími odvětvími celé ekonomiky b/ multiplikátory pro kategorie input-output modelu pomocí input-output analýzy (tzn. vstupů s nákladů na straně jedné a produkce a výnosů na straně druhé): c/ kvantifikovatelné úrovně ekonomického dopadu d/ ekonomický dopad versus ekonomický přínos f/ užitné efekty ekonomické g/ užitné efekty sociální Záměr: Definicí a mapou užitných efektů obhájit legitimitu financování kultury a umění z veřejných zdrojů. Přednáška č. 5 Současná praxe (kritéria) hodnocení uměleckých procesů v ČR: Prameny: 1. Ministerstvo kultury: a/ Program státní podpory profesionálních divadel a profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů b/ Divadelní umění 2010 (granty) c/ dále ostatní dotační tituly ministerstva pro oblast literatury, tance, výtvarného umění, filmu, včetně Státních fondů (pro kulturu a pro kinematografii) 2. Hl. m. Praha a/ Víceleté účelové dotace – granty hl. m.v oblasti kultury a umění pro rok 2010 – 2013 b/ Jednoleté účelové dotace – granty hl. m. Prahy v oblasti kultury a umění v r. 2010 Záměr: Komparovat dotační kritéria státu a hlavního města s tím, že evaluační principy se v našich podmínkách a současné praxi uplatňují částečně jen na vstupu veřejných prostředků do uměleckých procesů Přednáška č. 6 Implementace evaluace v praxi hostující profesor: MgA. Blanka Chládková Téma: Studie proveditelnosti Divadelního světa Brno (mezinárodní divadelní festival) Projekt evaluace Národního divadla Praha Prameny Analýza transformace příspěvkových organizací – divadel zřizovaných hl. m. Prahou, Divadelní ústav Praha, 2001. Analýza vazeb trhu práce se sektorem kultura, Institut umění-Divadelní ústav, Praha 2007 Analýza vývoje decentralizace rozhodování o kultuře v ČR po r. 1993 se zaměřením na analýzu vlivu reformy veřejné zprávy na strukturu výdajů veřejných rozpočtů v oblasti kultury. Praha: NIPOS, 2006. Dotační tituly (granty a programy). Praha: MK ČR, 2010 Dotační tituly (granty, programy, partnerství). Praha: MHMP, 2010 Edice Box. internetová edice DÚ, Praha: http://www.divadlo.cz/box/ Ekonomické souvislosti kultury – výzkumná sonda, Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 1997. Ekonomika a kultura, partnerství pro 21. století. Praha: EMK, 2001. Fórum pro kreativní Evropu. Dokumentace konference, Praha: Institut umění, 2009 Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 – 2013, MK ČR, Praha,2006. Kultura, umění, perspektivy. Sborník konference na téma legislativa a ekonomika. Praha: Divadlo Archa, 1997. Ročenky, dokumenty a projektové studie Institutu umění-Divadelního ústavu, Praha Sborník statí o kultuře, Praha: MK ČR, 2009. Státní kulturní politika na léta 2009-2014, Praha: MKČR, 2008 Statistická ročenka České republiky. Praha: Český statistický úřad, od r. 1990. Statistika kultury. Praha: NIPOS, od r. 1998. Statistical Indicators for Arts Policy. Strawberry Hills, NSW: IFACCA, June 2005 Transformace divadelního systému v České republice. Praha: Divadelní ústav, 2004, s pomocí Nadace Open Society Fund Praha. Výroční zprávy Ministerstva kultury ČR. Praha: MK ČR, od r. 1998. Vztah státu ke kultuře. Kulturní politika v evropských zemích: Aktualizace vybraných problémů. Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 2004. Literatura Ambrožová V., Měření podmínek pro rozvoj kreativní ekonomiky pomocí indexu kreativity a jeho aplikace pro ČR. Zlín: Univerzita T. Bati, 2008 Arcier, B. F. d´ – Arkio, T. – HRAB, O. a kol., Towards a New Cultural Framework Programme of the European Union. Brussels: EFAH, 2003. Bejvlová, J., Divadelní výkon - měření výkonnosti neziskového repertoárové divadla, disertační práce, JAMU, Brno, 2005. Bell, D., Kulturní rozpory kapitalismu, Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Cikánek, M., Evropské operní publikum z marketingové perspektivy, JHD, 2007. Cikánek, M., Kreativní průmysly, Institut umění, Praha, 2009 Cikánek, M., (2002) Marketing festivalu hudebního divadla Opera. Magisterská diplomová práce v oboru hudební managementu na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze Cikánek, M. (2006a) Audience of the Prague Opera Festival/ Comparison of the Marketing Researches Conducted by the Festival in 2001 and 2005. Magisterská diplomová práce v oboru Arts Management na City University London Černý, O. – Nekolný, B., The Performing Arts in the Czech Republic. Amsterdam: Theater Instituut Nederland, 2000. Čiháková- Noširo Vl., Analýza současné situace ve výtvarném (vizuálním) umění s důrazem na profesionální živé umění Praha. Praha: Institut umění, 2006 Dohnalová, L., Analýza hudebního života 1990-2005. Praha: Institut umění, 2006. Dohnalová, L., Populární hudba – analýza vývoje 1990-2005. Praha: Institut umění, 2006 Dohnalová, L.: Czech Music Guide /angl./, Praha: Divadelní ústav, 2006. Dvořák, J., Kreativní management pro divadla, aneb, O divadle jinak: Kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Pražská scéna, 2004. Dvořák J., Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005. Hannagan, T. J., Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996. Chládková, Blanka. Divadelní systémy v Evropě. Praha: Divadelní ústav, 2001. Chládková , B., Měření výkonnosti repertoárových divadel. Praha: IU-DÚ, Edice Box, 2009 Kaiser Michael M., Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2009 Kesner L., Marketing a management muzeí a památek, Grada, Praha, 2005. Klaus, V., Tomšík, Vl., Makroekonomická fakta české transformace, NC Publishing, Brno, 2007. Komparace kulturních systémů 15 zemí Evropské unie. Podkladový materiál pro panelovou diskusi „Stát pro umění 21. století“. Praha: Divadelní ústav, 2003. Kouřilová I., Multiplikační efekty v kultuře. Brno: Ekonomicko-správní fakulta MU, 2007. Kultura, umění, perspektivy. Sborník konference na téma legislativa a ekonomika. Praha: Divadlo Archa, 1997. Nekolný, B., Formace transformace. Praha: Svět a divadlo, 2003, sv.4 – 6. Nekolný, B., Česká kultura v roce 2000. Brno: Barrister & Principal, 2000. Nekolný, B. a kol., Divadelní systémy a kulturní politika. Praha: Divadelní ústav, 2006. Nekolný B., Studiové divadlo a jeho české cesty Malý, I., Veřejné statky a veřejně poskytované statky. Praha: Politická ekonomie, 1998, č. 6. Maříková H., Mechanismy evaluace kulturních služeb. Praha: IU-DÚ, Edice Box, 2009 Matějů, M., Kulturní a sociální změny v lokální společnosti – souhrnná studie. Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 1999. Matějů, M. a kol., Praha a kultura: Stav k roku 2000 a tendence vývoje. Praha: Katedra teorie kultury FF UK, 1998. Matějů, M. a kol., Proměny kultury a umění v české společnosti na prahu 21. století: Lokální a globalizační trendy. Praha: Katedra teorie a kultury FF UK, 2005. Matějů, M. – Žák, J., Ekonomické souvislosti kultury. Praha: Katedra teorie a kultury FF UK, 1997 Matoušek J., Měření ekonomického dopadu festivalu Setkání. Brno: JAMU, 2009. Mederly, P. – Nováček, P. – Topercer, J., Indikátory kvality životaa udržitelného rozvoje: kvantitativní, vícerozměrný a variantní přístup. Praha: CESES FSV UK, 2004 Pávišová L: Multiplikační efekty v kultuře . Brno: Ekonomicko-správní fakulta MU, 2007. Pilátová, J., Hnízdo Grotowského – na prahu divadelní antropologie. Praha: IU-DÚ, 2009. Poledňák, I. a kol.: Proměny hudby v měnícím se světě, sb. FF UP Olomouc, 2007. Raabová T., Produktivita a finanční problémy scénických umění – ekonomická analýza. Praha: Fakulta mezinárodních vztahů VŠE Praha, 2008. Sedláček, T.: Ekonomie dobra a zla, Praha: Nakladatelství 65. pole, 2009. Simbartl P., Posouzení Filmového studia Barrandov v podmínkách tržního hospodářství, jeho konkurenceschopnost, srovnání s podobnými studiemi v postkomunistických zemích i tradičních demokraciích. Praha: FAMU, 1998/99. Souček E., Ježdík V.,Chlad M., Vstupní analýza současných vazeb trhu práce se sektorem kultura. Praha: Institut umění- Divadelní ústav, 2007. Smolíková M. ed., Management umění. Praha: ProCulture, 2008. Studie současného stavu podpory umění, Svazek I., kolektiv autorů. Praha: Institut umění, 2009. The Impact of Culture on Kreativity. Brusel: Directorate-General for Education and Culture, 2009. Work Foundation., Staying Ahead. The Economic Performance of the UK´s Creative Industrie. London: DCMS, 2007.
Assessment methods (in Czech)
Závěrečný test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2022, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2010/MVK_17