NI02_04 Dějiny a reálie Nizozemska

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (přednášející)
Garance
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Rozvrh
Po 15:00–16:35 A33 stara
Předpoklady
NI01_01 Jazyková cvičení I/1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
In deze cursus worden de studenten vertrouwd gemaakt met een aantal basisgegevens over Nederland, die verschillende gebieden bestrijken: geografie, geschiedenis, politiek, media, cultuur, enzovoort. Elk college is opgebouwd rond een bepaald thema. Uitgangspunt is vaak een actuele gebeurtenis, die (kritisch) wordt besproken en historisch wordt uitgediept. Doel van dit college is dat de studenten niet alleen basiskennis verwerven over Nederland, maar ook hun standpunt kunnen formuleren in actuele discussies.Een grote nadruk wordt gelegd op de actualiteit. Studenten worden dan ook aangemoedigd om Nederlandse kranten en andere media te raadplegen.
***
V tomto kurzu se studenti seznámí se základními údaji týkajícími se Nizozemska na různých úrovních. Studenti se seznámí se zeměpisem, historií, politickou situací, médii, kulturou atd. Každá hodina je sestavena kolem určitého tématu – aktuální události, která bude kriticky prodiskutována a zasazena do historického kontextu. Cílem kurzu je, aby se studenti seznámili s fenoménem Nizozemska, ale aby také byli schopni formulovat své názory v současné politicko-kulturní situaci této země.
Osnova
  • Geografie, klimaat, bevolking en talen
  • Geschiedenis
  • Kolonisatie
  • WOII
  • Cultuur, media, sport, religie
  • Verzuiling
  • Vrijheid en emancipatie
  • Symbolen van Nederland
  • De Nederlandse monarchie
  • Politiek
  • Multiculturalisme
  • Identiteit
Literatura
  • De reeks “Hollandse maatjes” in De standaard 14 & 15 juni 2008 – 4 juli 2008.
  • J.C.H. Blom & E. Lamberts (red.), Geschiedenis van de Nederlanden, Baarn, 2001.
  • Jos van der Lans & Herman Vuijsje, Lage landen, hoge sprongen. Nederland in de twintigste eeuw, 2003.
  • Moje Nizozemsko. Encyklopedie nizozemské duše, Praha, 2007.
Výukové metody
Hoor- en werkcolleges (twee uur per week): naast hoorcolleges, presentaties van studenten (elke week één presentatie van één student), discussies over actuele onderwerpen, etc.
Metody hodnocení
výuka probíhá každý týden formou přednášky a semináře - zápočtový test + vypracování referátu
Vyučovací jazyk
Nizozemština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2023.